آمار صعود به 8000 متریهای پاکستان

آمار تلاشهای 8000 متری پاکستان در تابستان 2010
در مجموع از 33 هیئت ثبت نام کرده در این فصل 4 هیئت اعلام انصراف داده و 27 شرکت در منطقه فعالیت نمودند.
تلاشهای صورت گرفته بر روی 8000 متریها عبارتند از:
کی دو بدون صعود
نانگاپاربات 9 صعود
گاشربروم یک 12 صعود
گاشربروم دو 24 صعود
برودپیک 10 صعود

 

بازهم راه سازی در دماوند!


بازهم راه سازی در دماوند!
پس از تخریب های متوالی در دامنه کوه دماوند از قبیل معدن کاوی، آسفالت کاری، جاده سازی، پناهگاه سازی و ... توسط نهادها و سازمانهای غالبن دولتی و یا وابسته به دولت ظاهرن اینبار نوبت به مدعیان اصیل کوهنوردی رسیده تا به نوعی با طرحی نو کوه اسطوره ای دماوند را تخریب نمایند. 
متاسفانه از دماوند اخبار تلخی به گوش می رسد که حکایت از راه سازی میان دو پناهگاه بارگاه سوم در مسیر جنوبی و سیمرغ در غرب دماوند دارد!
این افراد که چند سال قبل با ساخت جاده در مسیر غربی و ساخت پناهگاه در جبهه غربی به نوعی غرب دماوند را به زباله دانی تبدیل نمودند!، پس از مواجهه به مخالفتهای کوهنوردان در ساخت پناهگاه یال داغ اینبار در صدد ساخت جاده ای مال رو میان پناهگاه جنوبی و سیمرغ بر آمده اند. این افراد پر ادعا که به نحوی خود را پیشکسوت این ورزش میدانند با چنین طرحهای مخربی، از روی نادانی کمر به نابودی کوه دماوند بسته اند. اینک بر همه علاقمندان به طبیعت بویژه عاشقان کوه اسطوره ای دماوند است تا دگر بار با ایجاد موجی از مخالفت از نابودی طبیعت آن منطقه جلوگیری نمایند.

اولین کلاس کاراموزی غارنوردی اعضای باشگاه بوکان

کلاس کاراموزی غارنوردی (کونه کوتری اینگیجه)

سرپرست:آقای صلاح محمدی
امداد مجروح : آوات کریم زاده
ابزار شناسی:وفا سراجی مکری
srt و نقشه برداری :مسعود رمضانزاده
رول کوبی و بهداشت غار:کیوان قادر پور

تعدادنفرات شرکت کننده : 22 نفر


برگزاری دومین دوره آموزش غواصی

پیرو برگزاری موفقیت‌آمیز اولین دوره غواصی تک‌ستاره، مقدماتی غواصی در غار و استقبال مجدد علاقه‌مندان جهت شرکت در دوره فوق، دومین کلاس غواصی CMAS بین‌المللی با مشارکت هیئت شنا و هیئت نجات غریق استان قزوین به شرح زیر برگزار می‌گردد:

- محل برگزاری: قزوین، مینودر، پشت پمپ بنزین، جنب خوابگاه خلیج فارس، هتل ورزش قزوین
- عنوان: دوره غواصی یک ستاره CMAS بین‌المللی    میزبان: شرکت کوه‌نوردی آزاد فراز قزوین
- زمان: 8 صبح چهارشنبه مورخ 24 شهریور الی 26 شهریور 89
- نحوه ثبت‌نام: واریز مبلغ 4000000 ریال به حساب 1221833526 بانک ملت شعبه مرکزی قزوین (شرکت کوه‌نوردی آزاد فراز قزوین) اعلام شماره تماس متقاضی با تلفن 09127873607 به نام آقای بلاغی
-مزایای دوره: 
1) سه وعده تغذیه روزانه و خوابگاه به‌عهده برگزارکننده می‌باشد.
2) قبول‌شدگان دوره مفتخر به دریافت کارت بین‌المللی CMAS و گواهینامه رسمی از فدراسیون نجات غریق خواهند شد.

-توجه:

1) این دوره پیش‌نیاز دورة غواصی در غار می‌باشد.
2) حداقل شرکت‌کنندگان 10 نفر و حداکثر 20 نفر در هر دوره
3) آخرین مهلت ثبت‌نام‌: 21 شهریور 89
-مدارک لازم:
1) عکس پرسنلی 3 قطعه، 2) کپی کارت ملی، شناسنامه،    3) کارت بیمه ورزشی 

لوازم همراه: حوله، دمپایی، مایو و کفش ورزشی، لوازم شخصی

منبع:فدراسیون کوهنوردی ایران

باز هم غار و غارنوردی...

سعید اسماعیل پور غارنورد توانای بوکانی به همراه تیمی از غارنوردان ایران به سرپرستی آقای یوسف سورینی نیا راهی غار پراو شدند . این تیم به هدف رول کوبی و آماده سازی سیستم SRT غار پراو تا چاه 16 فرود آمده و غار را برای عملیات پاکسازی و حمل زباله ها به بیرون از غار که قرار است در نیمه ی  دوم شهریور ماه  انجام بگیرد آماده می کنند .

رکورد عمیقترین تک چاه طبیعی ایران شکسته شد + تصحیح


به نقل از جواد نظام دوست، رئیس انجمن غارنوردی و غارشناسی ایران، با دعوت هیئت کوهنوردی هفشه جان ار توابع استان کهکیلویه و بویر احمد از اعضای انجمن غارنوردان ایران تیمی منتخب به منطقه اعزام و تا کنون 140 متر در چاه طبیعی به نام جهان نما فرود رفته اند که تا همین نقطه هم رکورد عمبق ترین چاه یک تکه ایران را بخود اختصاص می دهد. لازم به توضیح است این چاه قبلا توسط تیم هایی از هیئت کوهنوردی هفشه جان و کوهنوردان شهرکرد و اصفهان تا عمق 120 متری مورد بازدید قرار گرفته بوده است. تیم اعزامی در حال نقشه برداری و ادامه مسیر می باشد که پس از اتمام پیمایش گزارش تکمیلی اعلام خواهد شد. تاکنون این رکورد متعلق به غار قلایچی با عمقی حدود 120 متر در بوکان بود.

تصحیح: پس از اتمام برنامه پیمایش غارجهانبین دراستان کهکیلویه و بویر احمد در منطقه هفشجان و دریافت گزارش تیم نقشه برداری اطلاعات به شرح زیر اصلاح میگردد چاه مذبور با عمق (از لبه چاه بطور مستقیم تا کف ) بامتراژ عمودی 140 متر و طول پیموده شده به اضافه تراورس و ربلای های لازم 185 متر با ابعاد دهانه 1/20در 2/30میباشد و با ثبت این اندازه ها میتوان رکود 140 متر عمق لیززی را برای عمیقترین چاه طبیعی کشف شده در ایران به چاه جهانبین شهرکرد اختصاص داد . انجمن وظیفه خود میداند با ارائه و اصلاح اطلاعات در ثبت صحیح اندازه ها و آمار غارهای ایران انجام وظیفه نماید به همین وسیله ضمن پوزش از اعلام اشتباه طول پیموده شده بعنوان عمق که بعلت اعلام خبر اولیه تیم اس آر تی صورت گرفت بار دیگر از تمام تلاشها و زحماتی که توسط کوهنوردان و غارنوردان منطقه در کشف و فرود های اولیه به این چاه عظیم صورت گرفته و همچنین میهمانوازی هیات کوهنوردی هفشجان در به اتمام رساندن این پیمایش کمال سپاس و تشکر را داشته باشد

ادامه مطلب...

انسانهای نخستین، آدمخوار بوده اند!


تحقیقات جدید نشان می دهد که انسانهای نخستین در اروپا، از گوشت هم نوعان خود می خورده اند، مطالعه جدید استخوانهای فسیل شده در اسپانیا، نشان می دهد، آدمخواری در میان انسانهای نخستین اروپا در حدود 800000 سال پیش، جزو برنامه های عادی روزانه بوده است.

استخوانهای یافته شده از غار Gran Dolina، علائمی از برش بوسیله ابزارهای سنگی اولیه را نشان می دهد.

دانشمندان در میان استخوانهای گاومیش، آهو، گوسفند وحشی و دیگر حیوانات، بقایای سلاخی شده 11 کودک و نوجوان را نیز کشف کرده اند.

شکستگیها، همچنین حاکی از احتمال خورده شدن مغز قربانیان است.

کوهنوردان کشورمان بر فراز بلندترین قله‌ی افغانستان

یک گروه شش نفری از کوهنوردان کشورمان، عصر روز یکشنبه 7 شهریور، بر فراز قله‌ی 7492 متری "نوشاق" در شمال شرقی کشور افغانستان ایستادند.

به گزارش پایگاه خبری هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران، حسین اصغری، محمد رفیعی، ایرج طاهری و غلام نودهی از گلستان به همراه حمیدرضا سنجری و امین معین از تهران و همدان، پس از گذشت 17 روز از برقراری بارگاه اصلی در ارتفاع 4500 متری و برپایی 3 چادرگاه میانی تا مرز 7000 متر، دومین صعود ایرانی این قله را انجام دادند.
گفتنی است، نوشاق بعد از قله‌ی تریچمیر دومین کوه بلند سلسله جبال هندوکش است. نخستین صعود ایرانی این کوه در پاییز سال 1385، توسط مهدی عمیدی و عظیم قیچی‌ساز انجام پذیرفت. همچنین شهریور سال گذشته نیز یک تیم 6 نفره از کشورمان تا ارتفاع 7250 متری این کوه پیشروی کرد. محمود هاشمی، ایرج معانی، علی میرزایی، عادل اتهمی، وحید ملکی و محسن داودیان اعضای این تیم بودند.

بازداشت عنکبوت

بازداشت مجدد مرد عنکبوتی دراسترالیاواحد مرکزی خبر- یک ماجراجوی فرانسوی که به علت بالارفتن از برج های معروف جهان به مرد عنکبوتی شهرت یافته است روز دوشنبه پس از آنکه با دستان خالی از یک آسمانخراش پنجاه و هفت طبقه در سیدنی بالا رفت، بازداشت شد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آلن روبر چهل وهشت ساله که به علت بالا رفتن از شماری از بلند ترین و معروفترین ساختمانهای دنیا بدون طناب یا تجهیزات دیگر معروف است در بالای برج لومیر در مرکز شهر سیدنی بازداشت شد.
وی در حدود بیست دقیقه از این برج بالا رفت و دهها نفر نیز از پایین،‌ این اقدام وی را تماشا کردند.
روبر سال گذشته به علت بالارفتن از ساختمان چهل و یک طبقه رویال بانک اسکاتلند در سیدنی هفتصد و پنجاه دلار استرالیا جریمه شده بود.
بسیاری از صعودهای مرد عنکبوتی پیش از این با بازداشت و جریمه همراه بوده است.
این مرد چهل و هشت ساله تاکنون بیش از هفتاد آسمانخراش را در سراسر جهان فتح کرده است که از جمله آنها آسمانخراش امپایر استیت در آمریکا، برج سیرز و برجهای پتروناس در مالزی بوده است.

منبع:وبلاک کوه قاف

علایم قراردادی در غار- سوت

علایم قراردادی در غار

1: استفاده از سوت

سوت یکی از ابزار لاینفک لوازم شخصی غارنوردان بشمار می آید. گاها در برخی غارها بدلیل وجود صدای آب و دیگر عوامل امکان ایجاد ارتباط بین غارنوردان توسط صدای خود غارنوردان  ناممکن است. در این حالت استفاده از سوت می تواند راهگشا باشد


علایم قراردادی زیر را بخاطر بسپارید و قبل از شروع پیمایش با دیگر اعضا هماهنگ نمایید.


یک سوت کوتاه: توقف STOP

دو سوت کوتاه: بالا  UP

سه سوت کوتاه: پایین DOWN

چهار سوت کوتاه:  خطری نیست OK/SAFE

سوت ممتد: کمک HELP

منبع:سایت هم طناب





پیمایش و نقشه برداری غار گلستانه(کردستان-بیجار)

 پیمایش و نقشه برداری این غار در طول دو روز در منطقه اطراف بیجار به طول انجامید

و این پیمایش با حضور تیمی از سنندج و تیمی ازبیجار

نفرات تیم سنندج


1)محمد مهدی پناه 2)خبات زمانی 3)نبی احمد پناه 4)ارش یاسمن پور (نقشه بردار)                  5)پیام رضابخش(سرپرست برنامه)

تیم بیجار

1)محمد چراغ زاده 2)جبار قاسم پور 3)عباس غلامپور



اطلاعات بیشتردر سایت گروه کوهنوردی و غار شناسی ارش سنندج...

کوه غبار گرفته

دماوند، غبار صبحگاهی

پیمایش 26 ساعته ی غار قلایچی

کیوان قادرپور :این هفته پس از ۲۶ ساعت کاوش و جست و جو در غار قلایچی موفق به کشف چندین تالار بزرگ و همچنین برپایی یک کمپ در تالار کردستان و علامت گزاری مسیر رفت و برگشت شدیم .

نفرات شرکت کننده در این برنامه : آقای وفا سراجی ، آقای مهدی کریم زاده ، آقای مسعود رمضان زاده ، آقای بابک قادری ، آقای سعید اسماعیل پور ، کیوان قادرپور

غار "پراو" به زباله‌دانی تبدیل شده است


رییس هیات کوهنوردی استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر حجم آشغال موجود در غار "پراو" که توسط کوهنوردان و غارنوردان به این غار منتقل شده، به حدی است که این محل را به یک آشغال دانی تبدیل کرده است.

محمد رضا نقدی در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: علاوه بر حجم انبوه آشغال در این غار، در حال حاضر دو جسد در غار وجود دارد که هنوز موفق به بیرون کشیدن آن‌ها نشده ایم.

نقدی در ادامه تصریح کرد: غار پراو از منابع مهم آبی است و آلودگی آن می تواند تاثیر منفی در این خصوص به همراه داشته باشد، لذا پاک سازی غار پراو را برای نخستین بار در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی گفت: بر اساس فراخوانی‌ای که از سوی هیات صادر شده است قصد داریم غارنوردان مطرح را جمع کرده و با تشکیل تیم‌های مختلف به پاکسازی غار مبادرت کنیم.

نقدی در خاتمه خاطرنشان کرد: هر یک از تیم‌ها به مدت 8 ساعت پاکسازی غار پراو را بر عهده می گیرند و سپس برای ریکاوری جای خود را به تیم‌های بعد می دهند تا عملیات پاکسازی را ادامه دهند.
منبع:غارهای ایران

کشف عمیق ترین غار کانادا




تیمی متشکل از 5 غارنورد آماتور موفق به کشف عمیق ترین غار کانادا شدند.

این پنج غارنورد در منطقه Rockies در نزدیکی Continental Divide با پیدا کردن ارتباط میان دو غار موفق به کشف عمیق ترین غار در کانادا شدند، سیستم غاری جدید با عمق 653 متر، 117 متر عمیق تر از غار Arctomys است که پیش از این با 536 متر، رتبه نخست عمیق ترین غارهای کانادا را به خود اختصاص داده بود.

امکان ارتباط دو غار Pachidream و Heavy Breather که تنها 400 متر با هم فاصله دارند، سالها ذهن غارنوردان را به خود مشغول کرده بود بطوریکه 34 غارنورد از انجمن غارشناسی آلبرتا به مدت 8 سال روی این مساله کار کرده بودند.

اکتشافات قبلی نشان داده بود که این دو غار در برخی نقاط به 10 متری یکدیگر نیز می رسند و غار Pachidream بعنوان کشنده هوا و غار Heavy Breather بعنوان دمنده هوا عمل می کند، ولی هیچگاه نقطه اتصال دو غار کشف نشده بود.

در نهایت، تلاش 11 ساعتی تیم که از غار Heavy Breather شروع شده بود، به کشف ارتباط میان دو غار انجامید. سیستم غاری جدید چهار و نیم کیلومتر طول دارد.
منبع:وبلاک اقای سعید هاشمی نژاد