آبشار یخی مصنوعی سنگین آباد (قروه)

آبشار سنگین آباد در روستای سنگین آباد که در 8 کیلومتری جنوب قروه واقع شده، قرار دارد. 
اقدام اولیه جهت ایجاد
سال 1386زمانی که اولین جشنواره یخنوردی در منطقه میگون برگزار گردید، در این برنامه دو نفر (زنده یاد سامان نعمتی و رحمان مرادیانی)از اعضای هیئت و گروه قاجر قروه شرکت کردند.
پس از مراجعت به قروه به فکر یخنوردی و ایجاد دیواره یخی در منطقه قروه افتادند. ابتدا به سراغ آبشارهای منطقه رفته و بهترین آبشار برای این کار با توجه به شمالی بودن و در سایه قرار گرفتن و شرایطهای مناسب دیگرش،  آبشار سنگین آباد بود.

مراحل کار همراه با گزارش تصویری را در ادامه مطلب بخوانید..



ادامه مطلب...

ارائه گزارش تیم هیمالیانوردی استان کردستان

مراسم گزارش اولین صعود تیم اعزامی استان کردستان به هیمالیا امروز (27 دی ماه 1390) در مجتمع فرهنگی فجر شهرستان سنندج برگزار گردید.
در این مراسم رییس فدراسیون، رییس هیئت کوهنوردی استان، معاون اداره ورزش و جوانان استان ، فرماندار، شهردار، مدیرکل تربیت بدنی، مدیرکل راهسازی، جمعی از مسئولین ادارات استان ،خانواده اعضای تیم هیمالیانوردی و کوهنوردانی از شهرهای استان کردستان حضور داشتند.
این جلسه در ساعت 14:40 با تلاوتی از آیات قرآن کریم و سرود ملی آغاز گردید.

 ابتدامجری برنامه (آقای حسین پناهی) خدمت مهندس شعاعی و سایر مسئولین و مدعوین خیر مقدم گفتند سپس آقای موسی مرادیانی رییس هیئت کوهنوردی استان اشاره به دو هدف اصلی از این صعود نمودند که یکی زنده نگه داشتن یاد و خاطره جانباختگان کوهستان، محمداوراز، مقبل هنرپژوه و سامان نعمتی بود و دو می حمایت از جوانانی که قصد رهایی از دام اعتیاد را دارند.


آقای مرادیانی در ادامه سیر مراحل تشکیل تیم منتخب استان به هیمالیا و اردوهای اجرا شده را از ابتدا بیان داشتند.
یک گزارش تصویری هم از صعود به قله مراپیک و بارونتسه نمایش داده شد و پس از آن مهندس شعاعی اشاره ای  به  پتانسیل کوهنوردان کردستان و آمادگی آنها جهت صعودهای هیمالیانوردی نمودند و صعود به باورنتسه را نخستین صعود آلپی ایرانیان بیان داشتند و یادآوردی کردند که فدراسیون با همکاری هیئت های کوهنوردی در کنار کوهنوردان است تا آنها را حمایت و یاری کند. 
سپس گروه موسیقی دو برنامه محلی اجرا نمودند و در ادامه سیدواسع سید موسوی سرپرست تیم و شهرام نعمتی عضو تیم منتخب گزارش مختصری را همراه با اسلاید راجع به نحوه کار از ابتدا تا صعود قله ها و هزینه های انجام شده بیان داشتند. 
در خاتمه هدایایی به اعضای تیم و خانواده های آنان داده شد و مراسم ساعت 17 به پایان رسید.


عکس از یحیی صمدی


متن خبر بر گرفته از سایت قاجر قروه

پیمایش و شناسای قسمتی از غار حسن خان(پیر یوسف)

طبق برنامه های کمیته فنی گروه این بار خواستم در نیای زیر زمین های قروه مشغول غانوردی بشویم که با راهنمایی و لطف دوستان قروه یمان این برنامه اجرا شد .


نام غار:حسن خان (HASN KHAN)

جنس دهانه غار:آهک (ترورتن)

مختصات جغرافیایی:N 35.453773

E47.674441

ارتفاع دهانه غار:1856 متر



روز جمعه تیم 9 نفره از گروه ساعت 5:30 صبح مورخ 23/10/90 در میدان آزادی شهر سنندج جمع شدیم و ساعت 6:15 با 2 دستگاه ماشین سواری به طرف قروه حرکت کردیم و ساعت 7:30 در میدان اصلی قروه بودیم و با دیدن دوستان قروه ای که طبق قرار قبلی مان انجا منتظر ما بودند و بعد از حدود 20 دقیقه در میدان ساعت 5:50 به سمت جاده بیجار سریش آباد حرکت کردیم بعد از پیمودن 27 کیلو متر جاده وارد جاده فرعی حسن خان شدیم که روستای حسن خان در انجا واقع بود در 30 کیلو متری قروه بود و جاده اسفالت بود و کمی پایین تر از روستا به سمت چپ یک جاده خاکی بود که به طرف دامنه کوه می رفت پیچیدیم و پس از پیمودن 1 کیلو متر جاده خاکی به دامنه کوه حسن خان که غار در انجا بود رسیدیم.

 

ماشین ها را در انجا پارک کردیم و با دوستان قروه یمان به صرف خوردن صبحانه پرداختیم و بعد از نیم ساعت پوشیدن لباس ها توسط اعضای تیم انجام شد و به طرف دهانه غار حرکت کردیم که طول مسیر با شیب ارامی شروع می شد و در بین مسیر توضیحاتی در باره سنگ های منطقه توسط دوستان عزیز زمین شناس آقای دکتر بهمن رحیم زاده و خانم دکتر سارا گردیده داده شده و حدود 20 دقیقه به سر دهانه غار رسیدیم .





ساعت 9:45 دقیقه با فرودی که از دهانه غار شروع می شد تک تک نفرات وارد غار شدند و این فرود می شد دست به سنگ پایین رفت اما برای امنیت بیشتر نفرات و اصولی تر از طناب و ابزار فرود استفاده کردیم و این فرود 12 متر که از پایین به تالاری نسبتآ کوچک وصل می شد و طبق برنامه ریزی قبلی نفرات به 3 تیم تقسیم شدند تیمی برای نقشه کشی غار و تیمی برای عکاسی و تیمی هم برای زمین شناسی و شناسای بیشتر غار که با راهنمای آقا طیب صالحی انجام شد .


گزارش مختصر زمین شناسی غار

در داخل غار معابر های تنگ زیادی زیبایهای کلسیتی وجود داشت دیواره های غار از تراورتن و بلورهای متعدد تشکیل شده است. نسل اول نهشته ها که قسمت اعظم ساختار غار را تشکیل می دهد، همان تراورتن تیره رنگ تست که با لایه بندی موازی افق مشخص است. به دنبال فروکش کردن نهشته های تراورتنی چشمه نسل دیگری از نهشته های خود را بصورت بلورهای با بافت اسفرولیتی در لابلای درز و شکافهای تراورتن گذاشته است به طوریکه این رگه­های بلوری سفید رنگ کلسیت، تراورتن را قطع کرده­اند. آخرین تپش های عمر چشمه تراورتنی در کف این غار هنوز جریان دارد و اندک گرمایی که دارد فضای درون غار را گرم کرده است. این اندک گرما باعث انحلال اندکی از سنگ­های آهک شده و بصورت فاز گازی محلول دیوارهای غار را بلور فرش کرده است.

بلورهای تشکیل شده و در حال تشکیل روی یواره های غار، کلسیت هستند. بلوری تری گونال کلسیت بصورت اشکال دندان سگی، گل رزی و ساده دیده می شوند. در مواردی آهن شسته شده از سنگهای آتشفشانی در لابلای تراوتن، توسط ابهای گرم نهشته شده اند. آهن موجود بیشتر بصورت کتنی هماتیت و گاها بصورت دندریتی هستند که احتمالا آهن نیتیو باشند.

 

 

 و بعد از اتمام کار تیم ها و حدود 6 ساعت فعالیت غانوردی تک تک نفرات صعود کردند و ساعت 3:35 همگی نفرات از غار خارج شدند و بعد به طرف محل پارک ماشینها رفتیم و بعد از 20 دقیقه عوض کردن لباسها و جمع و جور کردن ابزارها حرکت کردیم به طرف قروه و ساعت 4:50 به قروه رسیدیم بعد در قروه از دوستان خوب قروه ای خدا حافظی کردیم و به طرف سنندج حرکت کردیم و بعد در بین راه حدود نیم ساعت به صرف خوردن عصرانه پرادختیم و ساعت 6:40 به سنندج رسیدیم و تمام نفرات تیم در سلامت کامل و پر انرژی و شاداب به سر می بردنند و بهترین ها را برای غانوردی استان آرزمندم.

 

 

 

تاریخ اجرای برنامه:23/10/90

نفرات شرکت کننده :

طیب صالحی (از قروه به عنوان راهنما)1

نبی احمد پناه (نقشه بردار)2

فریدون میرانی(کمک نقشه بردار)3

آرش قیمتی(عکاس)4

یدلله مرادیان (عکاس)5

 خبات زمانی(مسئول فنی)6

بهار زنگی بند(کمک نقشه بردار)7

سار گردیده (دکتری زمین شناسی)8

بهمن رحیم زاده(دکتری زمین شناسی)9

لیلا صالحی (از قروه)10

11پیام رضابخش (سرپرست برنامه)


با نهایت تشکر از اقای طیب صالحی و خانم لیلا صالحی برای همکاری صمیمانه آنها

 

 

پی نوشت:اولین تیم مستقل از شهرستان سنندج که وارد این غار شدند تیم مذکور بود.

نام غار به زبان محلی به پیر یوسف مشهور است.

قسمت های از غار در طول چند سال گذشته ریزشهای زیادی را داشته.

برگی از تاریخ غارنوردی کشور...

احتراما به استحضار شما می رسد که غار حسن خان بر ای اولین بار سال 1362 توسط دو نفر از اعضای گروه قاجر به نامهای طیب صالحی و داریوش الهیاری شناسایی می شود. وجود دالانها و دهلیزهای بیشماری را شناسایی می کنند اما هر بار قسمتی از آن را پیمایش می کنند سپس در طی سالهای 1362 الی 1369 چندین مرتبه متوالی با سایر اعضا از جمله محمود مرادی، همایون نعمتی، شهریارمحمدی، امیر مرادی، کامران اقدامیان و...که همگی از اعضای گروه قاجر بودند، به این غار رفته اند. گزارشات این برنامه ها در اداره تربیت بدنی قروه موجود می باشد. در سال 1369 این غار از طرف غارشناسان گروه آرش سنندج مورد توجه قرار می گیرد که با هماهنگی غارنوردان گروه قاجر پیمایش کامل می شود که گزارش آن موجود اشت و ضمیمه می شود.


اقای طیب صالحی


تاریخ 19/3/1369
ریاست محترم هیئت کوهنوردی شهرستان قروه
احتراما به استحضار می رساند طبق برنامه تنظیمی ساعت 5 صبح روز جمعه 19/3/1369

17 نفر از گروه کوهنوردان آرش سنندج به همراهی و راهنمایی گروه غارشناسان هیئت کوهنوردی شهرستان قروه متشکل از آقایان طیب صالحی- حمدالله حسن پور- جلال حنیفی و شهریار محمدی غار حسن خان را بطور کامل در مدت 3:30 ساعت شناسایی کردند نکته بسیار قابل توجه و حائز اهمیت این بود که اغلب دیواره ها و چشم اندازهای طبیعی و زیبای غار را عده ای سودجو تخریب و ضایعات جبران ناپذیری به مناظر دیدنی غار وارد کرده بودند. حتی در چندین نقطه غار خاکبرداریهای پراکنده نیز انجام داده بودند بر روی یکی از تخته سنگهای آن نشانه ای عمیق از آثار مته های کمپرسور بوضوح مشاهده می شد با توجه به اینکه ماموریت شناسایی بخوبی و با موفقیت ساعت11:45 روز جمعه 18/3/1369 به پایان رسید اما تخریب ناجوانمردانه غار کوهی از اندوه و تاسف برای بازدید کنندگان به یادگار گذاشت ضمنا قرائن این امر نشانگر آن است که تعداد مخربین بیش از 3 نفر بوده است.

اقای طیب صالحی و داریوش الهیاری

در ادامه...

در روز چهارم نمایشگاه...

روز چهارم نمایشگاه با بازدیدکنندگان از جمله آقای دکتر بهمن رحیم زاده (دکتری زمین شناسی) از اساتید برجسته دانشگاه کردستان و با حضور مهمانان ویژه ای از وزارت روشنبیری (منطقه اقلیم کردستان عراق) بازدید ویژ ه ای را داشتند.




گزارش تصویری افتتاحیه نمایشگاه عکس غار های استان کردستان

گزارش تصویری افتتاحیه نمایشگاه عکس غار های استان کردستان





بقیقه عکسها در ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

اعلام جزئیات و ملزومات همایش صعود بین المللی زمستانی به قله دماو

اعلام جزئیات و ملزومات همایش صعود بین المللی زمستانی به قله دماوند


 فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در نظر دارد به مناسبت سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یادمان سردار شهید مهندس حاج حسن تهرانی‌مقدم (عضو اسبق هیئت‌رئیسه فدراسیون کوه‌نوردی) صعود سراسری زمستانه به قله دماوند را از تاریخ 6 الی 10 بهمن ماه سال جاری به شرح زیر برگزار نماید.....


ادامه مطلب ...

Grandeur of the world


عکس از :یدالله مرادیان

برنامه مشترک پیمایش غار گلستانه

پیمایش غار گلستانه استان کردستان (بیجار)توسط 10 نفر از غارنوردان استان گیلان (شهر رشت)و با همکاری و راهنمایی غارنوردان کردستانی انجام شد.


تعدادی از غارنوردان رشتی به سرپرستی آقای دکتر مسعود حمیدی و غارنوردان کردستانی به سرپرستی آقای پیام رضابخش غار گلستانه را در استان کردستان از توابع شهرستان بیجار را پیمایش کردند این دومین برنامه مشترک غارنوردان گیلانی و کردستانی می باشد.

برنامه اول :پیمایش غار درویش خاکی- تاتا- کرفتو- زیویه-و شوی در

سال 1386 به سرپرسی محمد مهدی پناه اجرا گردید.

لازم به توضیح است غارهای یاد شده تمامآ توسط غانوردان کردستانی شناسایی شدند و کار نقشه کشی و SRT آن انجام شده است.


از راست:یدالله مرادیان-دکتر مسعود حمیدی-خودم-خبات زمانی


تاریخ اجرا برنامه غار گلستانه :روز شنبه مورخ 10/10/90

نفرات شرکت کننده از سنندج:

1-یدالله مردایان

2-خبات زمانی

3-پیام رضابخش(سرپرست برنامه)


در ضمن گزارش کامل تر و نفرات شرکت کننده از رشت را به زودی بر روی وبلاک مربوطه گذاشته خواهد شد.

غارهای کردستان (گزارش پیمایش چند غار در کردستان)

غارهای کردستان

«گزارش پیمایش چند غار در کردستان»


مقدمه:


کشور ایران از جمله مستعدترین مناطق جهت فعالیت های غار زایی است و وجود هزارها غار شناخته شده در ایران مهر تاییدی بر این مدعاست. در اغلب نقاط کشور ما میتوان اینگونه غارها را مشاهده نمود که از انواع طبیعی یا مصنوعی و نیز انواع دریاچه ای - رودخانه ای - آهکی و... متغیر هستند. در میان استان های متعدد کشور ما استان کردستان از جمله بخش هایی است که دارای غارهای زیادی می‌باشد و این موضوع برای یک غارنورد از نظر دور نخواهد ماند.

از سال 1384 و پس از پیمایش بخش اعظم غار پراو در استان کرمانشاه به دفعات به فکر انجام پروژه ای تحت عنوان پیمایش غارهای کردستان بودم و اما به دلایل وجود مشکلات اجرایی اعم از فنی و غیر فنی همواره اجرای این برنا مه با رکود و تاخیر همراه بود. در نهایت و در زمستان سال 1385 عزم خود را برای به انجام رسانیدن این مهم جزم نمودم. به نظر من اواخر فصل بهار می توانست زمان مناسبی برای این موضوع باشد و لذا برنامه خود را به گروه ارائه نمودم که مقرر شد در مورخ 13 تا 16 خرداد ماه این ماراتن غارنوردی به اجرا درآید.

در میان مشکلات پش روی این برنامه باید به عدم شناخت کافی و لازم ما از منطقه کردستان و لزوم برخورداری از راهنمایی قابل اشاره کنم که این موضوع به لطف حضور و استقبال دوست و همنورد ارزشمندم آقای محمد مهدی پناه که از مربیان فعال در زمینه غارنوردی نیز می‌باشند مرتفع گردید. لازم به توضیح است که با توجه به وقت و شرایط خاص تیم ما اهداف اولیه در قالب پیمایش 5 غار تعریف و تعیین گردید که البته چنانچه در ادامه گزارش خواهید خواند این اهداف به 7 غار تغییر و ارتقاء یافتند. از این هفت غار پنج غار درویش خاکی - سمندر - تاتار - شوی و زیویه کاملآ بکر و پیمایش آنها مستلزم انجام کار غارنوردی جدی یا فنی است و اما غارهای کرفتو و کتله خور در حال حاضر با تمهیداتی آماده بازدید عمومی شده اند و در حال حاضر بخش هایی از آ نها همه روزه مورد بازدید عموم علاقه مندان قرار می گیرند.


بقیه مطلب...

افتتاح دومین دفتر نمایندگی انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران درا

افتتاح دومین دفتر نمایندگی انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران دراستان فارس انجام شد

درپی برگزاری جلسه هیات مدیره انجمن درشیراز همزمان بطور رسمی دومین دفتر انجمن دراستان فارس به مرکزیت شهر شیراز گشایش یافت و مدیریت آن به سرکارخانم لیلا کریمی اعطا، گردید.

 

خلاصه ای از سوابق اجرایی و مدیریتی سرکارخانم کریمی :

زمین شناس دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته آب

مربی درجه سه کوهپیمایی

مدرس نقشه خوانی و کار با

GPS وقطب نماچ

 

دارای مدرک غارنوردی پیشرفته (جزواولین گروه بانوان این رشته )

شرکت درچندین همایش سراسری غارنوردی درکشور

شرکت وارائه مقالات علمی درمجامع داخلی

شرکت درسومین سپوزیوم خاورمیانه و ارائه مقاله حضوری

و غارنوردی ، اکتشاف ، پژوهش و...

این دفتر در جلسه ای با حضورمیهمان ویژه ، بزرگانی چون استاد لسان ، استاد حمیدی وتعدادی از مربیان ارزنده غارنوردی و سنگنوردی که هرکدام به غنای این مجلس افزوده بودند افتتاح و شروع بکار نمود.

گزارش مختصری از جلسه هیات مدیره درشیراز و افتتاحیه دفتر کمی دیر بدستمان رسید که با پوزش هم از دوستان شیرازی خصوصا سرکارخانم مهندس کریمی واعضای محترم با تاخیر گذاشته میشود.

ادامه مطلب ...