خفاش خون اشام

از اونجائی که آقا آرش دوست عزیز من درخواست توضیحاتی در مورد خفاش های خون اشام رو داشت ، من هم سری زدم به ویکی پدیا و  این مطالب رو برای ایشون و شاید دیگر دوستانی که به وبلاگ ما سر می زنند بازگو کردم .


پرونده:Desmodus.jpg

خفاش خون‌آشام یا خفاش وَمپایر نامی عمومی برای خفاش‌هایی است که خون دیگر حیوانات را می‌مکند، تنها سه گونه از این خفاش‌ها فقط از خون تغذیه می‌کنند که هر 3 آن‌ها بومی آمریکای مرکزی و جنوبی‌اند.

افسانه‌ها و اسطوره‌ها در تمام جهان، خفاش‌ها را به عنوان اهریمنان خون آشام به تصویر می‌کشند.

طول بال این خفاش‌ها (متعلق به طبقهٔ دسمودوس روتوندوس) حدود هشت اینچ و بدن آن‌ها به اندازهٔ انگشت شست آدمی بزرگسال می‌باشد. اگر نوع تغذیه و برنامهٔ غذایی آن‌ها نبود، مردم توجه زیادی به این جانوران کوچک نداشتند. خفاش‌های خون‌آشام از خون پرندگان بزرگ، گله‌ها، اسب ها و خوک ها تغذیه می‌کنند.

این خفاش‌ها با دندان‌های تیزی که دارند، بریدگی‌های ریزی را در پوست حیوانی که خوابیده است، ایجاد می‌کنند. بزاق خفاش‌ها دارای ماده‌ای شیمیایی است که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. بنابر این خفاش براحتی می‌تواند خونی را که در زخم ایجاد شده بمکد. ماده شیمیایی دیگری که در بزاق آن‌ها وجود دارد، مادهٔ بی حس کننده‌ای است که جلوی بیدار شدن حیوان را می‌گیرد.

خفاش‌های خون‌آشام، شکار خود را از طریق صدا، بو و پژواک پیدا می‌کنند. در این هنگام آن‌ها در یک متری سطح زمین به پرواز در می‌آیند و از حسگرهای ویژهٔ گرمایی استفاده می‌کنند که در بینی‌هایشان قرار دارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا سیاهرگ‌هایی را پیدا کنند که به پوست بدن شکارشان نزدیک است.

بزاق این خفاش‌ها در جلوگیری از لخته شدن خون بهتر از هر مادهٔ دارویی دیگر می‌باشد و می تواند در پیشگیری حملات قلبی و سکته‌ها کمک موثری باشند. به گفته پزشکان، بزاق این حیوانات حاوی ترکیبی است که می‌تواند خون را رقیق کند و در نتیجه لخته‌های خونی را در عروق مغزی حل کرده و از بین ببرد. در حال حاضر بیشتر انواع سکته‌های مغزی با مصرف داروهای ازبین برنده لخته‌های خونی ظرف 4 ساعت پس از سکته تحت درمان قرار می‌گیرند. اما دارویی که از بزاق خفاش برای این منظور تولید می‌شود، می‌تواند همین تاثیر را تا 9 ساعت پس از حمله داشته باشد.

خفاش‌های خون‌آشام یکی از انواع گونه‌هایی است که به عنوان آفت به آن‌ها توجه می‌گردد. اما میلیون‌ها خفاش سودمند وجود دارند که مردم آن‌ها را به اشتباه به جای خفاش‌های خون آشام نابودشان می‌کنند.

پرونده:Vampire bat skeleton face.jpg


منبع : ویکی پدیا


پس دوستان توجه کنید که هیچ خفاش خون آشامی تو ایران پیدا نمیشه و اگر یه وقت یه خفاش زبون بسته ای رو بکشید بدونید که یه حیوان سودمند به حال کشاورزی و  در حقیقت سودمند به حال انسان رو از بین بردید . هر چند هیچ خفاش خون آشامی به انسان حمله نکرده و فکر هم نمی کنم بعدا هم حمله کنه و اگر یه زمانی این اتفاق برای کسی بیفته اون شخص اسیبی نخواهد دید .در ضمن می بینید که این نوع از خفاش ها هم می توانند چقدر مفید باشند در تهیه داروی ضد انعقاد خون برای معالجه بیماریهای مثل سکته های قلبی و مغزی .

و نتیجه اخلاقی ترس و نهایت اون ، کشتن خفاشها ، به این نیت که خون آشامه یه دید اشتباهه .

غانورد یوسف سورنیا

فواید خفاش ها

خُفّاش یا شَبکور تنها پستانداری است که بال دارد و قادر به پرواز است.

خفاش از راسته بال دستان است. بال‌های خفاش با بال‌های بقیه پرندگان متفاوت است و به گونه دیگری ساخته شده، اما در عوض پوست بالهای خفاش جنسی شبیه چرم دارد و دارای خاصیت ارتجاعی است که باعث می‌شود بالهایش در طول استخوانهایش که دست‌ها و انگشتان خفاش را حرکت می‌دهند کشیده شود. به شکل مقابل نگاه کنید و ببینید که چگونه بال‌ها مرتب و ماهرانه اطراف بدن خفاش پیچیده شده‌اند.



دو گروه خفاش وجود دارد. گروه بزرگ‌تر، خفاشهای حشره خوار، شبها غذای خود را شکار می‌کنند. گروه دوم خفاشهای میوه خوار هستند که برای پیدا کردن میوه و شیره درختانی که از آنها استفاده می‌کنند، بینایی و بویایی خود را به کار می‌برد. خفاشهای میوه خوار اول صبح و تنگ غروب از میوه‌ها تغذیه می‌کنند. خفاشها جانوران اجتماعی هستند. آنها به طور گروهی و در گروه‌های بزرگ در غارها یا روی درختان، شب را بیتوته می‌کنند. خفاشها تنها پستاندارانی هستند که قادرند پرواز کنند.

کوچک‌ترین خفاش و یکی از کوچک‌ترین پستانداران، خفاش پوزه‌خوکی کیتی تایلند می‌باشد. طول قد این خفاش ۲٫۵ سانت (۱ اینچ) است که مساوی قد زنبوراست و وزن این خفاش ۲ گرم (۱۰۰/ اونس) می‌باشد.

خفاشهای که در شب پرواز می‌کنند، مسیر و محل دقیق طعمه خود را بوسلیه فرستادن امواج صوتی و دریافت بازتاب آن، پیدا می‌کنند. سیستم ردیابی که در کشتیها برای پیدا کردن محل زیر دریایی دشمن به کار می‌رود، شبیه به ردیابی خفاش است. خفاشها امواج صوتی در مسیر خود به چیزی برخورد می‌کند به سمت فرستنده امواج (خفاش) بازمی گردد و در آن موقع خفاش می‌تواند یک تصویر صوتی از مانع روبرو و محیط اطراف خود رسم کندو محیط اطراف را به خوبی ببیند. با استفاده از سیستم فوق خفاشها می‌توانند اجسام متحرک مثل حشرات و اجسام بی حرکت مثل درخت را تشخیص دهد.

ادامه مطلب ...

صعود به قله پراو به مناسبت بزرگداشت زنده یاد لیلا اسفندیاری

گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج به مناسبت بزرگداشت یاد و خاطره بانوی کوهنورد بزرگ ایران زنده یاد لیلا اسفندیاری صعود و یژه را به مناسبت یاد شده به قله کوه پراو به ارتفاع 3400 متری واقع در استان کرمانشاه را به انجام رسانید.


این صعود از ساعت 4 بامداد با جمع شدن اعضای تیم 11 نفره گروه در میدان آزادی شهر سنندج شروع شد و راس ساعت 7:10 در کوهپیایه کوه پراو مصوم به تنگه چروبر(تنگه بلوطستان) شروع شد و پس از 2 ساعت کوهپمایی به میدان اول که به چشمه دزد راه یا (کانی دزه ری) رسیدیم و بعد از 30 دقیقه استراحت و صحانه خوردن راس ساعت 9:30 حرکت خود را به سوی میدان دوم  که به میدان پراو معرف است حرکت کردیم و ساعت 12 ظهر به پناهگاه که در ارتفاع 3100 متری است رسیدیم و بعد از 10 دقیقه استراحت در پناهگاه به سوی قله حرکت کردیم و در طول مسیر به سوی قله چون هوا خیلی سرد بود و برف ها یخ شده بودند و اعضای تیم به ارامی حرکت میکردند و راس ساعت 12:50 دقیقه به قله پراو که معرف است به (قله شیخعلی خان ) است رسیدند و پس از 15 دیقیقه استراحت و عکس گرفت به سمت پناهگاه حرکت کردیم.

قله

 و بعد از آن همراه اعضای تیم 20 دقیقه بازدیدی از دهانه عمیقترین غار ایران (غار پراو)داشتیم و در دهانه غار پراو به احترام جانبختگان غار پراو و بانوی کوهنورد فقید ایران زنده یاد لیلا اسفندیاری 2 دقیقه سکوت نمودیم و پس از ان حرکت به سمت چالابه (روستای واقع در کوهپیایه ) کوه پراو و راس ساعت 5 بعد ظهر به محل استقرار مینی بوس رسیده و به سمت سنندج حرکت کردیم .


دهانه غار پراو

کل زمان برنامه اجرا شده 10 ساعت

تاریخ اجرا برنامه:90/9/18


نفرات شرکت کننده در برنامه:

1-فریدون میرانی (سرپرست )-2 ستار شکوفا 3-مظفر خراسان زاد4-یدالله مرادیان 5-آرش قیمتی 6-حسین زارعی (عکاس)7-موسی مرادیان 8-ماشالله نصرتی 9-نبی احمد پناه 10-حامد محمدی 11-پیام رضابخش 12-نصیر گنجی(مهمان از کرمانشاه)

ادامه مطلب ...

گزارش تصویری برنامه اکتشاف غار در منطقه حسین اباد سنندج

دهانه غار

گزارش و عکسهای بیشتر بزودی روی وبلاک قرار میگیرد/

ادامه مطلب ...

فراخوان صعود بین‌المللی زمستانی قله دماوند

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در نظر دارد به مناسبت سی و سومین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی صعود زمستانی قله دماوند را به صورت بین‌المللی با حضور کوه‌نوردان داخلی و خارجی برگزار نماید. مقتضی است هیئت‌های استان ضمن اطلاع‌رسانی فوری نسبت به برگزاری اردو و انتخاب نفرات برتر آن استان در اسرع وقت اقدام نمایند. شایان ذکر است سهمیه هر استان در این صعود فقط 4 نفر شامل 3 کوه‌نورد مرد و 1 کوه‌نورد زن می‌باشد.

سایر اطلاعات تکمیلی در بخشنامه‌های آتی اعلام خواهد شد.



منبع: فدراسیون کوهنوردی

پایان فصل رنگ ها...

دامنه کوه ئه والان (پاییز 1390)

عکس از حسین زارعی

مهاباد: نخستین دهکده‌ی کوه‌نوردی کشور

رییس اداره ورزش و جوانان مهاباد، از احداث نخستین دهکده کوه‌نوردی کشور در این شهرستان خبر داد. 'ابراهیم باپیرآقایی'، روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کار احداث این دهکده توسط هیئت کوه‌نوردی مهاباد و علاقه‌مندان به این رشته به صورت کاملا خودجوش با ایجاد کمپ های کوه‌نوردی آغاز شده است.

وی گفت: این دهکده با عنوان دهکده کوه‌نوردی 'سه کانیان' در ارتفاعات 'کانی شیخان' در دست احداث بوده و علاقمندان به رشته ورزشی کوه‌نوردی تاکنون 25 کمپ مجزا در این منطقه ایجاد کرده اند. باپیرآقایی افزود: کوه‌نوردان مهابادی هنگام صعود به ارتفاعات منطقه در این کمپ ها، که بیشتر آنها مجهز به وسایل رفاهی و گرمایشی هستند، استراحت و حتی اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی کوه‌نوردی و سنگ نوردی می‌کنند. وی پیش بینی کرد: 20 هکتار از اراضی اطراف این کمپ ها با نام دهکده کوه‌نوردی سه کانیان به زودی به ثبت رسیده و زمینه عملیات حصار کشی و تجهیز آن نیز برای استفاده عموم به ویژه علاقمندان به کوه‌نوردی فراهم شود. رییس اداره ورزش و جوانان مهاباد اضافه کرد: در صورت اتمام کار ثبت این اراضی تعداد دیگری کمپ در این مکان ایجاد و دهکده مزبور به یکی از مهمترین مکان های کوه‌نوردی در شمال غرب کشور تبدیل شود.

ایرنا

.

کلنگ طلایی روسیه در دستان تیم زنان

" در 3 دسامبر سال جاری کلنگ طلائی روسیه به تیم دختران (ماریانا کوپتووا ، گالینا جیبی توک و آنا یاسینسکایا) برای صعود به برج ترانگو  برای نخستین بار از " مسیر دنیای موازی" تعلق گرفت ، گالینا اهل سنت پترزبورگ روسیه و آنا و ماریا در اکراین زندگی می کنند، در اوایل شهریور ماه سالجاری گزارشی که توسط اورست نیوز در خصوص این صعود اعلام شده بود در این وبلاگ منتشر شد و متعاقبا" گزارش تکمیلی در خصوص  ماریانا و سایر صعودهای برجسته او و گزارش دقیق این صعود به اطلاع رسانده خواهد شد. جایزه ویژه حضار نیز به الکساندر روچکین و میخائیل میخایلوف برای نخستین صعود از مسیر" دندان کوسه" در گرینلند تعلق گرفت... "







منبع: وبلاگ اخبار کوه‌نوردی زنان  http://mountainflower.blogfa.com

کشف غار جدید در گنبد نمکی دشتی

صبح امروز در پی تجسس گروه هیئت کوهنوردی شهرستان دشتی یک دهنه غار جدید در گنبد نمکی دشتی کشف شد.

کشف غار جدید در گنبد نمکی دشتی

به گزارش کوه نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، رئیس هیئت کوه نوردی دشتی با اعلام این خبر به فارس گفت: در این برنامه تجسس که سه تن از کوهنوردان به نام‌های محمد جمشیدی، سید کریم موسوی و اکبر پاریابی حضور داشتند، موفق شدند این غار جدید را کشف کنند.
حمید زارعی افزود: همزمان با کشف این غار توسط اعضا پیمایش شد و طول تقریبی آن نزدیک به ۴۰۰ متر است.
وی افزود: این غار در ضلع غربی گنبد نمکی دشتی و در طول شرقی ۵۶ درجه و ۵۷ دقیقه و ۸ ثانیه و عرض شمالی۳۱ درجه و ۲۳ دقیقه و ۲۲ ثانیه و در ارتفاع ۴۴۶ متری قرار دارد.
زارعی اضافه کرد: از مشخصه‌های این غار ارتفاع بلند ورودی آن تا میزان حدود ۱۲ متر و تا انتهای غار حداقل ارتفاع شش متر است.
وی خاطرنشان کرد: در ورودی این غار قندیل‌های زیادی وجود داشته و خفاش‌های بسیار زیادی از نوع دم موشی مسقطی نیز در این غار زندگی می‌کنند.
زارعی تصریح کرد: پیش از این ۱۵ غار نمکی توسط هیئت کوهنوردی دشتی اکتشاف و پیمایش شده بود.

زمستان 2012 در قراقروم

کوهنورد کهنه کار لهستانی  Artur Hajzer به همراه دوست خود Dariusz Zaluski  اخیرا K2 را از سمت چین صعود کرد، امسال  Adam Bieleck برای صعود زمستانی G1به ترکیب تیم لهستانی ملحق شده است.این در حالی است که Artur Hajzer و تیم سال گذشته اش در صعود زمستانی برودپیک شکست خوردند. آنها به صورت مشترک مجوزی را  با Gerfried Goschl  سرپرست برنامه زمستانG1  2011/ 2012  دریافت کرده اند.  این تیم شامل کوهنوردان اسپانیایی و سویسی است. Gerfried Goschl در تابستان امسال با صعود GI مسیر را برای برنامه زمستان خود که سال گذشته در آن شکست خورده بود بررسی کرد.  
همچنین سیمون مورو که سال گذشته GII را برای اولین بار و به عنوان اولین صعود زمستانی یکی از 8000 متری های پاکستان صعود کرد اخیرا قصد تلاش بر روی نانگاپاربات را به همراه Danis Urubko قزاق و Matteo Zanga ایتالیایی  دارد. امسال در نانگا پاربات یک تیم پنج نفره لهستانی نیز به سرپرستی Piotr Strzezysz  وجود خواهد.

 پس از سال ها تحقیق و پژوهش برای اجرای برنامه زمستانی K2  امسال یک تیم روسی تحت سرپرستی Viktor Kozlov برای دریافت مجوز ثبت نام کرده اند.
منبع: http://www.everestnews.com/
نوشته شده توسط امین معین: GARINMOUNT
برگرفته از :قاجر قروه

آسیب دیدگی های ناشی از دویدن بر روی پاکوب

 دویدن بر روی پاکوب (trail running) نه تنها فضایی زیبا و طبیعی را پیش روی دوندگان و آنانی که دو آرام انجام می دهند قرار می دهد بلکه جایگزینی عالی برای دویدن بر روی تردمیل، در خیابان و پیاده روها هم هست. دویدن بر روی خاک ضربه کمتری هم بر بدن وارد می کند، که این امر می تواند منجر به آسیب دیدگی های کمتری شود. معهذا، اگر چه دویدن بر روی پاکوب ممکن است آسیب دیدگی ها را کمتر کند؛ تمام خطرات احتمالی آسیب دیدگی ها را از بین نمی برد. در ادامه  متخصصان پزشکی ورزشی همکاران ارتوپد زانسویل اوهایو ( ایالات متحده) به پنج مورد از شایع ترین آسیب دیگی های دویدن بر روی پاکوب اشاره می کنند.
موارد آسیب دیدگی را در ادامه مطلب بخوانید...

1) زانو درد – زانودرد آسیب دیدگی ورزشی شایعی است که می تواند هنگام دویدن بر روی تردمیل یا خیابان هم اتفاق بیفتد؛ اما، زانودرد هنگام دویدن بر روی پاکوب می تواند حتی شدیدتر باشد. تاثیر دویدن در سراشیبی می تواند فشاری پنج تا هشت برابر وزن بدن به زانو وارد کند. چون زانو بیشترین مقدار ضربه را جذب می کند، دویدن در سراشیبی زانو را نسبت به آسیب دیدگی مستعدتر می کند. دویدن مکرر در سراشیبی فشار بر زانوها را افزایش می دهد، که این مسئله می توانند منجر به التهاب و درد در هنگام انجام فعالیت هایی غیر از دویدن شود. مهمترین اقدام پیشگیرانه که دوندگان بر روی پاکوب می توانند انجام دهند تقویت کردن ماهیچه چهار سر ران شان است. اگردر این نوع از دو تازه کار هستید، باید مسافت را به صورت تدریجی افزایش دهید. و نکته مهم دیگر این است که هنگام دویدن در سراشیبی گام ها را آهسته کنید.



ادامه مطلب ...