مهدی عمیدی بر فراز قله دائولاگیری

به گزارش وب سایت شرکت سرزمین خورشید که تلاش کوهنوردان کشورمان را بر روی قله دائولاگیری بازتاب می دهد،تیم ایران متشکل از سه کوه نورد آقایان مهدی عمیدی، مرتضی رمضانی و نیما افسایی که در حدود 45 روز پیش فعالیت خود را در منطقه و به جهت صعود به قله دائولاگیری آغاز کرده بود، در ادامه کار ، مسئول تدارکات تیم آقای نیما افسایی به علت بروز حادثه و شکستگی انگشت دست ناچار به بازگشت به ایران گردید. گفتنی است آقای مرتضی رمضانی مسئول فنی تیم نیز پس از سه بار تلاش برای رسیدن به کمپ 3 و دو بار تلاش برای صعود به قله در نهایت به علت مشغله کاری و تحصیلی در روز سه شنبه 26/2/91 به ایران بازگشت. شایسته است از تلاش های ارزنده ایشان به عنوان مسئول فنی تیم در جهت امور فنی صعود تقدیر و قدردانی نماییم.
تیم ایران در طی این برنامه به همراه تیم ایتالیا و چک در منطقه حضور داشت که از این میان 2 نفر کوه نورد ایتالیایی موفق به صعود قله شدند. و مهدی عمیدی در سومین تلاش خود در ساعت 23:00 پنجشنبه به همراه یک خانم آمریکایی و دو شرپای وی عازم قله گردید. در این میان کوه نورد آمریکایی به علت خراب شدن کپسول اکسیژن خود مجبور به بازگشت شد و بدین ترتیب مهدی عمیدی به تنهایی مسیر خود را به سوی قله ادامه داد. او در حین مسیر به دو کوهنورد ایتالیایی که در حال بازگشت بعد از صعود به قله بودند برخورد می کند. مهدی با دادن 50 متر طناب به آنها و پذیرایی چای به ایشان به همراه آنها 200 متر به پایین فرود می آید. و سپس به تنهایی به مسیر خود ادامه می دهد. و در نهایت در ساعت 04:00 بعد از ظهر روز جمعه به وقت ایران موفق به صعود قله شده و نام پر افتخار ایران را بر فراز دائولاگیری (8167متر) جاودانه می سازد. و پس از صعود به قله در هوای بسیار نامساعد و طوفانی به کمپ 3 باز میگردد.

مهدی این صعود موفقیت آمیز را به تمامی معلولین و همه کوه نوردان باشگاه کوه نوردی افق خراسان که نه تنها از تلاش نه ایستاده اند بلکه هر روز ایستادن را تجربه می کنند، تقدیم می کند.

کوهنورد دلاور کرمانشاهی بر بام دنیا ایستاد

به گزارش کردپرس طبق آخرین خبرها از شرکت پاراجولی کشور نپال ظهر امروز شنبه 30 اردیبهشت ماه رضا شهلایی کوهنورد کرمانشاهی با فتح قله اورست بر بام دنیا ایستاد.

 به گفته نزدیکان این کوهنورد، دکتر مردانپور دیگر کوهنورد کرمانشاهی هم اکنون در کمپ 4 به سر می برد و فردا برای صعود به اورست تلاش خواهد کرد.

قبل از این زنده یاد محمد اوراز کوهنورد نامدار نقده ای (در سال 77 )، رضا بهادرانی دیگر کوهنورد کرمانشاهی (در بهار سال 84 ) و حمید دهقان کوهنورد سنندجی (بهار 90) موفق به صعود به قله اورست شده بودند.

 کوه اورست بلندترین کوه کره زمین است. ارتفاع قله آن از سطح دریا معادل 8٬848 متر می‌باشد. این کوه در رشته کوه‌های هیمالیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته‌ است.


بانوی 73 ساله بر فراز اورست

تاما واتانابه بانوی 73 ساله ژاپنی موفق شد 10 سال پس از نخستین صعود خود به اورست در سال 2002 و در سن 63 سالگی، بار دیگر بر فراز بام دنیا بایستد و رکورد سنی مسنترین زن فاتح این کوه را به خود اختصاص دهد. 
وی صعود خود را از کمپ سوم در ارتفاع 8300 متری در ساعت 8.30 شب گذشته یه همراه نوریوکی  موراگوچی از ژاپن و مینگما شرپا، پورا نورو و پورا شرپا آغاز نمود و موفق شد در ساعت 7 بامداد امروز بر فراز بام دنیا بایستد.



منبع:
http://www.explorersweb.com
http://kouheghaf.blogspot.de/

پنجمین غار طولانی جهان و کریستالهای بزرگ آن



غار "لچوگوئیا" پنجمین غار طولانی در جهان است. این غار در ایالت "نیومکزیکو" در آمریکا است. طول اکتشاف شده این غار ۱۹۳ کیلومتر است و در حوالی پارک ملی حفره‌های "کارلزبد" قرار دارد.

شهرت غار بیشتر بخاطر کریستالهای بزرگ آن است. غار بدلیل این اشکال نفیس زمین شناختی، به روی عموم بسته است و فقط جهت پژوهش به روی دانشمندان باز است.


منبع: afkarnews.ir

"پروانه کاظمی" و صعود به بام دنیا

ذقایقی پیش (حدود ساعت 20 جمعه) و بر اساس پیامک دریافتی: خبر صعود "پروانه کاظمی" کوه‌نورد مستقل ایرانی به قله‌ی "اورست" اعلام شد ... به نوبه‌ی خود این صعود را به وی، خانواده ایشان و جامعه‌ی کوه‌نوردی خاصه بانوان کوه‌نورد تبریک عرض می‌کنم.


گفتنی است: تا این ساعت اخباری مبنی بر وضعیت صعود نهایی سایر کوه‌نوردان ایرانی از جمله "حسین بهمنیار" به اورست در پایگاه خبری هیئت خراسان شمالی و سایر منابع خبری و هم‌چنین راهیان "دائولاگیری" مخابره نشده است.


منبع:کوه نوشت

وضعیت سرمازدگی و یخ زدگی دو کوه‌نورد صعود کننده به ماناسلو:

وضعیت سرمازدگی و یخ زدگی دو کوه‌نورد صعود کننده به ماناسلو:


انجمن پزشکی کوهستان ایران: سرمازدگی و یخ زدگی دو کوه‌نورد صعود کننده به قله ماناسلو ”سیدحسین‌صالحی” و ”امیدآمحمدی” از هم‌نوردان زنده‌یاد ”جعفر ناصری” تحت درمانهای لازم قرار گرفت.

این دو کوهنورد پس از مراجعت در صبح امروز 1391/2/29 به کشورمان توسط دکتر حمید مساعدیان ویزیت شده و سفارشهای لازم از نظر مراقبت و سیر درمانی سرمازدگی به ایشان ارائه شد. همچنین داروهای لازم برای ایشان تجویز گردید.

یخ زدگی اندامهای این دو کوهنورد از درجه 2 و 3 بوده و در صورت رعایت و مراقبتهای جدی دچار عوارض خاصی نخواهند شد.

کوهپیمایی در منطقه پلور وارو

این برنامه که با حضور 22 نفر از اعضای گروه کوهنوردی و غارشناسی ارش سنندج و گروه اذر رخش بیجار  به صورت مشترک اجرا گردید.

تاریخ اجرا برنامه :91/2/14/15



گزارش کامل این برنامه در ...

ادامه مطلب ...

تصاویری از پیمایش عمیق ترین چاه عمودی ایران غار سه رو

پیمایش عمیق ترین تک چاه ایران غار سه رو (215- متر ) در استان مرکزی

برنامه مشترک گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج و گروه فراز رشت 

تاریخ اجرا برنامه :91/2/7


کف غار عمق 215 متری


بقیه عکسها در ادامه مطلب ...

ادامه مطلب ...

گزارش تصویری پیمایش غار امجک در (استان مرکزی)

برنامه مشترک گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج و گروه فراز رشت

تاریخ اجرا برنامه :91/2/6


دهانه غار امجک

تالار دوم غار


بقیه عکسها در ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

اخباری از ماناسلو ، اورست و بازگشت 3 کوه‌نورد از نپال به کشور

به گزارش رسیده: مقرر شده بود بالگردی به منظور پیگیری امور مربوط به حادثه سقوط در ”ماناسلو” عازم منطقه شود که این اقدام صورت گرفت. متعاقبا ”حسین صالحی” و ”امید آمحمدی” دو هم‌نورد دیگر زنده یاد ”جعفر ناصری” که دچار عارضه‌ی سرمازده‌گی از ناحیه دست و پا شده‌اند جهت تسریع در مداوا از طریق بالگرد به شهر ”کاتماندو” منتقل شدند.

وضعیت عمومی این کوه‌نوردان مساعد گزارش شده است و در هتل به سر می‌برند.

 


راهیان ”اورست” و زمان تلاش نهایی برای صعود به قله

بر اساس پبش‌بینی‌های صورت گرفته و درصورت شرایط مساعد جوی، راهیان ”اورست” روز چهارشنبه‌ ۲۷ اردیبشت عازم کمپ‌های بالاتر این قله خواهند شد و روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت صعود نهایی خود را به بام‌دنیا انجام خواهند داد.

دو کوه‌نورد ایرانی؛ ”حسین بهمنیار” و ” پروانه کاظمی” در تلاش برای صعود به ”اورست” هستند.

 


زمان بازگشت ۳ کوه‌نورد از نپال به ”ایران”

”عظیم قیچی ساز” ، ”فرخنده صادق” و ”محمود شعاعی” ساعت ۴:۳۰ بامداد روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه از طریق فرودگاه امام (ره) به میهن بازخواهند گشت.


منبع:سایت فدراسیون کوهنوردی

چاه غار Vrtoglavica

تیمی از غارنوردان کشور های مختلف قصد پیمایش عمیق ترین چاه غار طبیعی جهان را دارند.


این برنامه که به صورت غیر رسمی و با اجماع غارنوردان از سراسر دنیا انجام می شود و انتخاب نفرات منوط به آشنایی آنها با نفرات تیم و داشتن تجربه قبلی است برای تابستان آینده در دست تدوین است.

 

 

قسمتی از چاه غارVrtoglavica 


چاه
غار Vrtoglavica عمیق ترین تک چاه عمودی در دنیا است که در کشور اسلوونی واقع شده است، که عمق آن 643 متر است.

 دو غار دیگر که در ردیف دوم و سوم قرار می گیرند:
1- تندباد پاتکوف 
در کرواسی با 553 متر عمق
2-
Da keng در چین که 519 متر است.

غارVrtoglavica   دراسلوونی نزدیک به مرزهای ایتالیا است، در کوههای "کانین" که قسمتی ازرشته کوههای جولیان می شود. نزدیکترین شهر به این غارBovec   است.

 

در حال فرود در چاه غار

در مارس و آوریل سال 1998 یک تیم هشت نفره از کلوب غارنوردی زاگان (بابری "نقاب ها" )، گورزو ویلکوپولسکی و والبریزچ،  از غار در کوه های کانین در اسلوونی بازدید کردند. حدود 800 متر طناب استفاده شده تا این چاه را طناب بریزند، کارگاه آن بسیار خوب تجهیز شده بود. همه ی اعضای تیم به انتهای آن رسیدند. سریعترین زمان فرود 2 ساعت و نیم بوده است. دیواره های چاه از یخ با ارتفاع 70 متر پوشیده شده است؛ خطر قابل ملاحظه ی شکسته شدن قندیل های یخ و چکنده های یخ در این غار وجود دارد. فصل مناسب پیمایش غار انتهای زمستان است، این فصل برای ایمنی از خطر سقوط یخ ها بهتر است چون که به نسبت آب کمتری در غار هست و هوای کوهستان ثبات بیشتری دارد.

ادامه مطلب ...

تصاویر ارسالی از عظیم قیچی ساز بر فراز آناپورنا


"عظیم قیچی ساز" که چند روز پیش موفق شد قله‌ "آناپورنا" یکی از دشوارترین و پرتلفات‌ترین قله‌های بالای ۸۰۰۰ متر دنیا را صعود کند، امروز تصاویری از مراحل مختلف صعود خود به این قله را ارسال کرد.



این تصاویر را در ادامه مطلب ببینید: ... پایگاه خبری فدراسیون

کوهنوردان ایرانی پای ثابت حوادث هیمالیا

لازم نیست به سال های دور برگردیم، تنها کافیست نگاهی به حوادث سالهای اخیر در قلل هیمالیا بیندازیم تا دریابیم که در هر فصل کوهنوردان ایرانی یک پای ثابت حوادث کوهنوردی در هیمالیا بوده اند. انگار اصلا عادت شده است که در هر فصل حداقل یک کوهنورد ایرانی به دلایل مختلف از ادم مغزی ریوی گرفته تا حادثه سقوط در هیمالیا جان خود را از دست بدهد.
از سال 87 شروع کنیم، 
سامان نعمتی کوهنورد قروه ای در ارتفاعات این قله ناپدید شد و جستجوها برای یافتن او به جایی نرسید. در همین سال نیز «دکتر سعید بهاءلو» پزشک تیم ملی امید ایران در ارتفاعات قله تیلیچوپیک بر اثر سقوط ناپدید و جان خود را از دست داد.
در سال 88 مهدی اعتمادی فر کوهنورد مستقل ایرانی که به همراه یک تیم خارجی در تلاش بر روی قله دائولاگیری بود، در ارتفاعات این قله ناپدید شد.
در سال 1390 عیسی میرشکاری کوهنورد جیرفتی در ارتفاعات قله ماناسلو جان خود را از دست داد. جسد این کوهنورد کرمانی بعد از انتقال به ایران در زادگاهش جیرفت به خاک سپرده شد. در همین سال هیمالیانورد زن ایرانی «لیلا اسفندیاری» در بازگشت از قله گاشربروم 2 به دلیل سقوط ناپدید و جان خود را از دست داد.
امسال نیز با آغاز فصل صعودها در هیمالیا و تلاش تعداد زیادی از کوهنوردان کشورمان در هیمالیا، نگران تکرار حوادث مشابه سال های اخیر بودیم، حوادثی که ممکن بود به هر دلیلی برای هر یک از کوهنوردان کشورمان پیش آید
بعد از اطلاع از خبر حادثه جعفر ناصری کوهنورد تهرانی تلاش کننده بر روی قله ماناسلو، بازهم حادثه ای دیگر به تاریخچه حوادث کوهنوردی کشورمان در هیمالیا افزوده شد، حوادثی که گویا تبدیل به یک عادت فصلی برای کوهنوردی کشورمان شده است، حادثه ای که بازهم ضعف ها و خلاء های این ورزش را نمایان کرد. حادثه ای که بازهم شادی صعودهای دیگر کوهنوردان کشورمان را به کاممان تلخ کرد. حادثه ای که دوباره یاد محمد اوراز، داوود خادم، سامان نعمتی، دکتر بهاءلو، مهدی اعتمادی فر، لیلا اسفندیاری، عیسی میرشکاری و ... را در یادها زنده کرد.

منبع: کوه نیوز

حادثه‌ی تلخ سقوط در "ماناسلو"!

بنا بر گزارش رسیده: "امید آمحمدی" یکی از 3 کوه‌نورد ایرانی که به صورت مستقل در صعود اخیر به "ماناسلو" حضور داشته است، پس از بازگشت به کمپ اصلی این قله، طی تماسی از بروز حادثه‌ برای همنورد خود "جعفر ناصری" خبر داد.

وی اظهار داشت: روز پنج‌شنبه 21 اردیبهشت، براساس پیش‌بینی هوای مناسب اقدام به صعود قله نمودیم و در ساعت 18 موفق به صعود قله شدیم؛ اما در مسیر بازگشت که در شرایط تاریکی شب، دید کم و هوای دگرگون‌شده و نامساعد انجام گرفت، متأسفانه "جعفر ناصری" به صورت ناگهانی در شیبی تند سقوط کرد و جست‌وجوهای اولیه‌ی ما در منطقه‌ی سقوط بی نتیجه ماند.

وی تصریح کرد: ما به دلیل دید کم و شرایط نامساعد جوی مجبور به بیواک (شب‌مانی) در حدود ارتفاع 8000 متری شدیم.

"امید آمحمدی" با اشاره به این‌که به دلیل تمام شدن شارژ تلفن‌های ماهواره‌ای امکان تماس فراهم نبود، روز بعد نیز به جست‌وجو ادامه دادیم که بازهم بی‌نتیجه بود و در نهایت تصمیم به بازگشت گرفتیم. ضمن این‌که در ارتفاع 7500 با یک تیم مشترک ایتالیایی و کانادایی برخورد کردیم که به سمت قله در حرکت بود و به آنها موضوع حادثه و مختصات محل سقوط را ارائه کردیم.



وی و دیگر همنوردش "حسین صالحی" دیشب را در کمپ 3 به ارتفاع 7300 متری سپری می‌کنند و حوالی ظهر امروز به کمپ اصلی بازگشته‌اند.

"امید آمحمدی" در مورد خبر ارسالی تیم مشترک ایتالیا و کانادا که دو نفر از آنان نیز موفق به صعود قله "ماناسلو" شدند؛ افزود: سایر نفرات این تیم مشترک بر اساس مختصات ارائه شده، ضمن فرود تا بخشی از مسیر سقوط و جست و جوی محل؛ متأسفانه اثری از فرد حادثه دیده مشاهده نکردند. ضمن این که بر اساس ارتباط برقرار شده با شرکت نپالی طرف قرارداد؛ هم اکنون به دلیل ارتفاع بروز حادثه و شرایط نامساعد جوی؛ امکان جست و جوی هوایی و یا از طریق شرپاها وجود ندارد.

"جعفرناصری" متولد 1356 و اهل تهران بوده و در کارنامه‌ی خود صعود به قله "موستاق آتا" به صورت مستقل و صعود به قله ی "نان" در قالب تیم هیئت استان تهران را داشته است.

اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.


منبع:سایت فدراسیون کوهنوردی

بهار کوه نوردان ایرانی در هیمالیا

کوه‌نوردان ایرانی بر فراز
”ماناسلو”

کوه‌نوردان کشورمان «سید حسین صالحی»، «جعفر ناصری» و «امید آمحمدی» که در تلاش برای صعود به قله‌ی «ماناسلو» بودند، خبر صعود خود را مخابره کردند.

 بنا بر گزارش رسیده -به صورت پیامک- از سوی «امید آمحمدی»: این صعود ساعت ۱۸ روز پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه انجام شده است. وی در عین حال تصریح کرده: شرایط جوی پس از صعود به قله و در مسیر  بازگشت نامساعد شده!  تا این لحظه امکان برقراری ارتباط با این کوه‌نوردان توسط رابطین خبری و تلفن‌های ماهواره‌ای ایشان میسر نشده و این پیامک تنها خبر دریافتی می‌باشد  که حوالی ظهر امروز جمعه ۲۲ اردیبشت ماه واصل شده است.

ضمن تبریک به این کوه‌نوردان عزیز، خانواده‌ها و جامعه‌ی کوه‌نوردی، امیدواریم این عزیزان در صحت و سلامت به کمپ‌های پائین‌تر بازگردند.


 

.

 

ایرانی‌ها بر فراز «ماکالو»
ایستادند

کوه‌نوردان ایرانی در تلاشی ارزنده و در شرایطی دشوار همراه با وضعیت نامساعد جوی موفق به صعود پنجمین قله‌ی مرتفع دنیا ”ماکالو” به ارتفاع ۸۴۶۳ متر و مشهور به ”هیولای سیاه”  شدند.

به گزارش رسیده: وضعیت کوه‌نوردان کشورمان در تلاش برای صعود به  این قله ‌این‌گونه مخابره شد:

- ”ایرج معانی” به جهت مشکل ریوی ( که عارضه‌ی ارتفاع تشخیص داده نشده!) تا کمپ ۲ در ارتفاع ۶۷۰۰ متری این قله صعود کرده و از ادامه‌ی صعود خودداری  می‌کند.

- سایر نفرات ایرانی (دکتر علی‌رضا بهپور، محمود شعاعی، حسین مقدم و محمود هاشمی) که تا کمپ ۴ پیش‌روی کرده و مترصد شرایط مساعد بودند، ساعت ۲:۳۰ بامداد به وقت محلی روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه عزیمت خود را از کمپ ۴ به سمت قله  آغاز می‌کنند.

- دو کوه‌نورد چینی نیز همزمان با کوه‌نوردان کشورمان راهی قله می‌شوند.

- به رغم پیش‌بینی هوای مساعد و پس از حدود ۲ ساعت، طی مسیر با بارش متناوب برف همراه می‌شود.

- به جهت پیش‌رو بودن این نفرات در فصل صعود امسال به ”ماکالو” خاصه در مسیر کمپ ۴ تا قله؛ حرکت با کندی صورت می‌گیرد و حتی در برخی نقاط ثابت گذاری انجام نمی‌شود.

- ”دکتر علی‌رضا بهپور” تا مرز ارتفاع ۸۰۰۰ متری این قله موفق به صعود شده و باز می‌گردد.

- ”محمود شعاعی” ساعت ۱۶:۳۰ به وقت محلی تا مرز ارتفاع ۸۴۰۰ متری (قبل از آغاز شانه‌ی غربی ماکالو) موفق به صعود می‌شود و به دلیل پیش‌بینی نسبت به زمان بازگشت و شرایط نامساعد جوی، از پیش‌روی صرفنظر می‌کند.

- ”حسین مقدم” (بدون استفاده از کپسول اکسیژن!) و ”محمود هاشمی”، ساعت ۱۷:۱۰ به وقت محلی موفق به صعود قله‌ی ۸۴۶۳ متری ”ماکالو” می‌شوند.

- نفرات ساعت ۲۳:۳۰ دیشب به وقت محلی و پس از انجام صعودی دشوار در شرایط نا مساعد‌جوی، به کمپ ۴ باز‌می‌گردند. ( گفتنی‌ست: ۲ کوه‌نورد چینی نیز که موفق به صعود قله شده بودند ساعت ۱:۳۰ بامداد امروز به کمپ ۴ بازمی‌گردند.)

- کوه‌نوردان کشورمان هم‌اینک در صحت و سلامت در حال بازگشت به کمپ‌های پائین‌تر هستند و در صورت شرایط مساعد بنا دارند همین امروز به کمپ اصلی در ارتفاع ۵۷۰۰ متری بازگردند.

ضمن ارج نهادن به تلاش ارزنده‌ی یکایک کوه‌نوردان کشورمان در این صعود؛ موفقیت ”حسین مقدم” و ”محمود هاشمی” را در ایستادن بر فراز پنجمین قله‌ی مرتفع دنیا؛ به ایشان، خانواده‌ها و جامعه‌ی کوه‌نوردی، صمیمانه تبریک عرض می‌نمائیم.

 

 

به نقل از وبلاگ کوه نوشت : http://koohnevesht.blogfa.com