کوهنوردان ایرانی پای ثابت حوادث هیمالیا

لازم نیست به سال های دور برگردیم، تنها کافیست نگاهی به حوادث سالهای اخیر در قلل هیمالیا بیندازیم تا دریابیم که در هر فصل کوهنوردان ایرانی یک پای ثابت حوادث کوهنوردی در هیمالیا بوده اند. انگار اصلا عادت شده است که در هر فصل حداقل یک کوهنورد ایرانی به دلایل مختلف از ادم مغزی ریوی گرفته تا حادثه سقوط در هیمالیا جان خود را از دست بدهد.
از سال 87 شروع کنیم، 
سامان نعمتی کوهنورد قروه ای در ارتفاعات این قله ناپدید شد و جستجوها برای یافتن او به جایی نرسید. در همین سال نیز «دکتر سعید بهاءلو» پزشک تیم ملی امید ایران در ارتفاعات قله تیلیچوپیک بر اثر سقوط ناپدید و جان خود را از دست داد.
در سال 88 مهدی اعتمادی فر کوهنورد مستقل ایرانی که به همراه یک تیم خارجی در تلاش بر روی قله دائولاگیری بود، در ارتفاعات این قله ناپدید شد.
در سال 1390 عیسی میرشکاری کوهنورد جیرفتی در ارتفاعات قله ماناسلو جان خود را از دست داد. جسد این کوهنورد کرمانی بعد از انتقال به ایران در زادگاهش جیرفت به خاک سپرده شد. در همین سال هیمالیانورد زن ایرانی «لیلا اسفندیاری» در بازگشت از قله گاشربروم 2 به دلیل سقوط ناپدید و جان خود را از دست داد.
امسال نیز با آغاز فصل صعودها در هیمالیا و تلاش تعداد زیادی از کوهنوردان کشورمان در هیمالیا، نگران تکرار حوادث مشابه سال های اخیر بودیم، حوادثی که ممکن بود به هر دلیلی برای هر یک از کوهنوردان کشورمان پیش آید
بعد از اطلاع از خبر حادثه جعفر ناصری کوهنورد تهرانی تلاش کننده بر روی قله ماناسلو، بازهم حادثه ای دیگر به تاریخچه حوادث کوهنوردی کشورمان در هیمالیا افزوده شد، حوادثی که گویا تبدیل به یک عادت فصلی برای کوهنوردی کشورمان شده است، حادثه ای که بازهم ضعف ها و خلاء های این ورزش را نمایان کرد. حادثه ای که بازهم شادی صعودهای دیگر کوهنوردان کشورمان را به کاممان تلخ کرد. حادثه ای که دوباره یاد محمد اوراز، داوود خادم، سامان نعمتی، دکتر بهاءلو، مهدی اعتمادی فر، لیلا اسفندیاری، عیسی میرشکاری و ... را در یادها زنده کرد.

منبع: کوه نیوز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد