آخرین خبر از مرگ یک کوهنورد در علم کوه

خبر در گذشت کوهنوردی از باشگاه دماوند درعلم چال:

در بعدازظهر یک شنبه مورخه 30/5/1390،مرحوم فخرالدین صدر صلفی از اعضای باشگاه دماوند تهران در اثر عارضه ی قلبی در علم چال در گذشت.ای خبر توسط کوهنوردانی که در علم چال حضور داشتند به من اطلاع داده شد.

پیکر این کوهنورد از دست رفته فردا از علم چال به رودبارک منتقل میگردد.

در گذشت این کوهنورد را به جامعه کوهنوردی ایران و خانواده محترم صدر صلفی و باشگاه دماوند تسلیت عرض میکنم.

علم کوه


http://alamkouh-gordeh.blogfa.com/:منبع

لوازم و تجهیزات جدید ایمنی در بهمن

لوازم و تجهیزات جدید ایمنی در بهمن:

گردآوری: دکتر حمید مساعدیان

عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی

با تشکر از سایت: کدوک ...در بلندا

ابزار ها و تجهیزات جستجو و  نجات بهمن را به طور کلی می توان به سه دسته تقسیم کرد :ابزار های جلوگیری از وقوع بهمن ٬ تجهیزات زنده ماندن در بهمن و تجهیزات جست و جو و نجات بعد از بهمن.  
بر اسا آمار بیش ارز ۵۰ درصد از قربانیانی که کاملا در زیر بهمن مدفون شده اند جان سالم به در نبرده اند حتی کسانی که به بیکن و دستگاه های ردیاب دیجیتالی مجهز بوده اند.به همین خاطر بیشترین توجه را باید بر جلوگیری از در معرض خطر بهمن قرار گرفتن و عبور نکردن از مناطق بهمن خیز و همچنین پیش گیری از وقوع بهمن داشت.در ادامه تعدادی از وسایل مرتبط با بهمن معرفی معرفی می شود.

 

بیکن ها (Avalanche Beacon)

بیکن ها دستگاه های ارسال و دریافت امواج رادیویی می باشند که به وسیله این دستگاه می توان محل مدفون شدن فرد بهمن زده را مشخص کرد.این دستگاه ها ابتدا در سال ۱۹۶۸ توسط Dr. John Lawton اختراع شد.


از اولین مدل های بیکن ساخته شده


منبع...

جدیدترین رکورد اعجوبه ی سنگنوردی جهان "کریس شارما"

کریس شارمای آمریکایی که در حال حاضر در اسپانیا زندگی می کند سال ۲۰۱۱ را با صعود یک مسیر جدید با درجه سختی 5.15a شروع کرد. این مسیر مشکل به نام Catxasa در دهانه ی یک غار آهکی در Santa Liña قرار دارد.

نکته جالب توجه اینکه این دومین صعود 5.15a کریس ظرف مدت یک ماه است و صعود قبلی اش گشایش مسیر جدیدی با درجه سختی 5.15a به نام Power Inverter در Oliana اسپانیا بوذه است.

http://www.shwaneh-5671.blogfa.com/:منبع

برگزاری دوره های آموزشی "مقدماتی پزشکی کوهستان":

انجمن پزشکی کوهستان ایران در نظر دارد در تاریخ 24 و 25  شهریور ماه 1390 یک دوره آموزشی " مبانی و مقدماتی پزشکی کوهستان " بر اساس استانداردهای کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی در تهران برگزار نماید.

مباحث و طرح درسهای دوره " اصول مبانی و مقدماتی پزشکی کوهستان" بشرح ذیل است:

بیماریهای ارتفاع، ادم ریوی، ادم مغزی، سرمازدگی و هیپو ترمی، یخزدگی اندامها، صاعقه زدگی، اثرات اشعه آفتاب بر بدن: برف کوری و آفتاب سوختگی، تغذیه در کوهستان، کیت کمکهای اولیه انفرادی کوهنورد، بحث پرسش و پاسخ در زمینه حوادث کوهستان و . . .

 جهت ثبت نام:

هزینه ثبت نام دوره آموزشی "اصول مبانی و مقدماتی پزشکی کوهستان" :  ۳۲۰۰۰ تومان

بحساب بانک تجارت شعبه کاشف کد ۳۸۴ و شماره حساب ۳۸۴۱۸۶۳۷  و یا بشماره کارت 6273531050213384 بنام انجمن پزشکی کوهستان ایران

علاقمندان در صورت شرکت گروهی در دوره با تعداد بیش از ۵ نفر از 10٪ تخفیف برخوردارند.

مدارک ثبت نام : یک قطعه عکس و یک کپی شناسنامه

این دوره در دو روز و بمدت ۱۶ ساعت بصورت تئوری و در کلاس برگزار میگردد.

داوطلبان می توانند با انجمن پزشکی کوهستان ایران 22633819 - 021 تماس حاصل نمایند.



بزرگ‌داشت و یادبود لیلا اسفندیاری

مراسم بزرگداشت و یادبود لیلا اسفندیاری - بانوی هیمالیانوردی ایران برگزار می شود


باشگاه کوه‌نوردی و اسکی دماوند مراسمی را برای بزرگ‌داشت بانوی هیمالیانوردی ایران، زنده‌یاد لیلا اسفندیاری برگزار می‌کند.
لیلا اسفندیاری روز ۳۱ تیرماه ۱۳۹۰، پس از صعود به قله‌ی گاشربروم ۲ دچار حادثه شد و درگذشت.

- زمان برگزاری: پنجشنبه ۳ شهریور ماه از ساعت ۱۷ (همراه با افطار)
- مکان برگزاری: خیابان آزادی – خیابان جیحون – جنب پارک آیینه - موسسه فرهنگی ورزشی تامین - آمفی تئاتر نگین غرب

گزارش بخش عملی دوره های نقشه برداری غار

به گزارش بخش غارنوردی کارگروه کوه‌نوردی فدراسیون: پیرو برگزاری بخش تئوری دوره‌های نقشه برداری غار (در قزوین)، بخش عملی این دوره ها در روزهای 26 تا 28 مرداد ماه در غار «آبیشو» استان گیلان برگزار شد.
در این دوره علاوه بر نقشه برداری «آبیشو»، غار به شیوه SRT جهت پیمایش ایمن، رولکوبی شد. شایان ذکر است، نقشه تهیه شده، به محض آماده شدن منتشر خواهد شد.
مدرس بخش عملی و دوره‌های تئوری «علیرضا بلاغی» بوده است.

 

منبع:سایت فدراسیون

مهدی عمیدی بر بلندای پوبدا

مهدی عمیدی کوهنورد و هیمالیانورد خوب ایرانی، نخستین فاتح قله اورست و قله لوتسه بدون اکسیژن در ایران، اینک افتخاری دیگر آفرید. او که تا چندی پیش صعود به چهار قله مرتفع شوروی سابق به نام های خانتانگری(7010متر) سال 84، لنین (7134متر) سال 87، کمونیزم (7495متر) سال 89 و قله کورژن وسکایا (7105متر) در سال 89 را در کارنامه درخشان صعود های خود داشت، اینک با صعود موفقیت آمیز خود بر بلندای قله پوبدا (7439متر) واقع در قرقیزستان در روز سه شنبه مورخ 25/5/90 لقب پر افتخار نشان پلنگ برفی را از آن خود نمود.


پیش از این کوهنورد خوب و به نام ایرانی آقای مهدی اعتمادی فر تنها فردی بود که توانست با همت خود لقب پر افتخار پلنگ برفی را به عنوان نخستین کوهنورد ایرانی دریافت نماید. ولی متاسفانه ایشان در سال 1385 در طی صعودی بر بلندای قله هشت هزار متری دائولاگیری (8156 متر) مفقود شد و به دیار باقی شتافت. یادش گرامی ....
اینک مهدی عمیدی بعد ازایشان به عنوان نخستین کوهنورد ایرانی خواهد بود که نشان پلنگ برفی را کسب می نماید. مهدی عمیدی موفق شد در طی یک برنامه پنج روزه و به صورت آلپی در روز سه شنبه بیست و پنجم مرداد ماه سال جاری بر بلندای قله پوبدا با ارتفاع 7439 متر بایستد.
او پیش از این توانسته بود قله پوبدای غربی را با ارتفاع 6960 متر در قالب تیم ملی در سال 84 صعود نماید.   

منبع:  http://www.sunlandtour.com

ایرانیان باری دیگر افتخار آفریدند

تیم کوهنوردی اعزامی به قله  سامانی (کمونیزم) سرانجام در روز چهارشنبه 26/5/90 موفق شد بر بلندای این قله بایستد. این تیم در روز گذشته جمعه 28/5/90 به سلامت به کمپ اصلی بازگشت. گفتنی است یکی از کوهنوردان زبده روسی بر روی قله کمونیزم پس از صعود موفقیت آمیز به این قله دچارعدم تعادل شده و در فاصله 50 متری زیر قله سقوط می کند.
لذا با توجه به عدم امکان انتقال جسد ایشان به پایین و نیز امکان مفقود شدن پیکر این کوهنورد تا سال آینده، دو نفر از راهنمایان روسی با کمک و یاری کوهنوردان ایرانی به نام آقایان جواد نوروزی و مرتضی غلامپور جسد ایشان را از محل سقوط به مکانی ایمن منتقل و ثابت نمودند تا امکان انتقال پیکر این کوهنورد روسی در سال آینده فراهم آید. باید گفت این اقدام انسان دوستانه ایشان مورد توجه همه کوهنوردان حاضر در منطقه و نیز شرکت مجری و اعزام کننده کوهنوردان روسی با عنوان 7 summits (هفت قله) قرار گرفت به طوری که اخبار مربوط به این حرکت خوب ایشان در وب سایت این شرکت به آدرس
منتشر شده است و بدین ترتیب ایرانیان باز هم افتخار آفریدند. ما نیز ضمن آرزوی موفقیت و سلامتی برای ایشان، از وجود چنین قهرمانانی بر خود می بالیم.
شایان ذکر است این تیم در روز پنجشنبه 3/6/90 با هواپیمایی آسمان به شماره پرواز 6892 و در ساعت 13:50 به مشهد وارد خواهند شد.
در پایان جا دارد از زحمات و همکاری های صمیمانه جناب آقای حمید کریم پور به عنوان مسئول هماهنگ کننده این تیم در کشور تاجیکستان و تلاش ایشان در جهت پیگیری و اطلاع رسانی وضعیت تیم در منطقه، تشکر و قدردانی نماییم.

منبع:سایت سرزمین خورشید

پایان تلاش کوهنوردان آرش در ارتفاعات قله برودپیک

لحظاتی قبل کیومرث بابازاده از اتمام برنامه باشگاه کوهنوردان آرش در جبهه جنوب غربی برودپیک خبر داد. بابازاده در ابتدای ایمیل ارسال خود با درج جمله ای از رینهولد مسنر کوهنورد نام آشنای دنیا با عنوان «هنر کوهنوردی زنده ماندن است،نه مردن» گزارش خود را از نحوه اعزام و تلاش کوهنوردان اعزامی آغاز می کند و می نویسید:

تیم هیمالیا نوردی باشگاه آرش که بعلت استقرار و استمرار هوای خراب و بارش مداوم برف از تاریخ ۱۸ مرداد ۹۰ به بعد در کمپ اصلی زمین گیر شده بود، توانست روز گذشته در شرایطی سخت و از مسیری طولانی تر (جهت اجتناب از ریزش بهمن) خود را به کمپ ۲ به ارتفاع ۶۶۰۰ متر رسانده و نسبت به جمع آوری کمپ ۲ و سپس کمپ ۱ و حمل تجهیزات این کمپ به کمپ اصلی اقدام نماید. با توجه به پیش بینی سایت های هواشناسی و بعلت ادامۀ استقرار جبهۀ هوای خراب در قره قروم و پایان فصل صعود کلیۀ تیمهای بین الملل منطقه را ترک کرده اند (هم اکنون حدود ۱۰ روز است که فقط تیم ایرانی در منطقۀ قره قروم مستقر و تمام کوهنوردان غیر از یک تیم کوچک ۲ نفرۀ قزاق و گرلینده کالتنبرونر و همسرش که در کمپ شمالی کی ۲ هستند منطقه را ترک کرده اند).

کیومرث بابازاده - پایان تلاش کوهنوردان آرش در برودپیک

با توجه به خطر شدید ریزش بهمن به توصیۀ باشگاه و مشاور فنی برنامه و تماس تلفنی با سرپرست که خود و دیگر اعضا تیم می بایست تصمیم نهایی را می گرفتند، قرار شد از کلیۀ لوازم کمپ ۳ و بالاتر با ارزشی بیش از ۲۰۰ میلیون ریال که شامل مقدار زیادی طناب استاتیک، لوازم فنی، کلیۀ پوشاکهای پر، کیسه خوابهای ارتفاع و چند عدد چادر و سایر لوازم که مقدار زیادی از آنها امانت و از طرف دوستان در اختیار تیم گذاشته شده است، صرفنظر گردد که با توجه به محل کمپ یافتن یا استفاده از آنها برای سالهای بعد بعید به نظر می رسد.

در انتهای طنابهای ثابت، آخرین نقطۀ صعود شده به ارتفاع ۷۴۰۰ متر هم مقداری طناب، وسایل فنی و چادر کمپ ۴ که نصب نشد به جا مانده که بعدا" قابل استفاده می باشد. اصولا" این تیم بعلت مشکلات اداری ناشی از از اعزام دانشجویان مشمول که بعلت عدم ارسال و موافقت شورای برون مرزی پیش آمد ۲۰ روز دیرتر از زمان مقرر به منطقه رسید و دلایل مستند آن موجود و قابل انتشار است و اهمیت این تاخیر از طرف دنیس اوروبکو نیز به تیم گوشزد شد و در زمانیکه باید صعود نهایی انجام می شد تیم هنوز مشغول هم هوایی و بارکشی به کمپهای بالاتر بود.

عدم موفقیت نهایی تیم نه فنی و آموزشی بلکه کاملا" اداری است و صعود در هوای خراب به استقبال مرگ رفتن است. قابل ذکر است که این تیم در ۳ نوبت تا کمپ ۳ صعود و بارگذاری انجام داده.

تیم باشگاه توانست با نصب بیش از ۶۰۰ متر طناب ثابت حدود ۴۰۰ متر از کمپ ۳ ارتفاع گرفته و قسمتی از تراورس زیر قله که یکی از کراکسهای مشکل مسیر را تشکیل می دهد راعبور کند.

باشگاه آرش از تلاش اعضای جوان و شایستۀ خود که توانستند به سلامت و با حفظ امنیت صعود قسمت مشکلی از مسیر را گشایش کنند سپاسگذار است و اعلام می دارد پس از مراجعت تیم نحوه و چگونگی و زمان اتمام مسیر را در آینده بررسی و برنامه ریزی خواهد کرد.

هم اکنون در کمپ اصلی و ارتفاعات بالاتر کماکان برف می بارد و تیم در روز شنبه ۲۹ مرداد ۹۰ کمپ اصلی را به اسکاردو، اسلام آباد و تهران ترک خواهد کرد. مجددا" از تمام دوستان که ما را در اجرای این برنامه و ادامۀ آن در آیندۀ نزدیک یاری می نمایند متشکریم.

گزارش تصویری

حضور عموی روان شاد "لیلا اسفندیاری" در فرودگاه و مراسم استقبال




 تصاویر بیشتر در «ایسنا»

آخرین اخبار از تلاش کوهنوردان باشگاه آرش در برودپیک

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی باشگاه کوهنوردان آرش، در آخرین تماس کیومرث بابازاده با سرپرست تیم هیمالیا نوردی باشگاه آرش، اعضای تیم در روز گذشته  موفق به برقراری کمپ ۳ و حمل تجهیزات فنی به ارتفاع ۷۲۰۰ متر شده اند.

نفرات با توجه به جبهه هوای خراب پیش بینی شده در ارتفاعات برودپیک طی ۳ روز آینده و هچنین تکمیل دورۀ هم هوایی به کمپهای پایین تر بازگشته اند و در طی روزهای آتی پس از ریکاوری فیزیکی تیم در کمپ اصلی تلاش مجدد جهت برقراری کمپ ۴ مسیر جدید به ارتفاع تقریبی ۷۴۰۰ تا ۷۶۰۰ متر و پس از آن حملۀ نهایی جهت صعود قله توسط ۲ کردۀ ۳ نفرۀ صعود و پشتیبان  انجام خواهد شد. حال کلیۀ نفرات تیم خوب عنوان شده است.

کوهنوردی که دیگر از صعود به قله خسته شده است

عظیم قیچی‌ساز که هفتمین قله‌ی هشت هزار متری‌اش را فتح کرده است قصد دارد تا کمی زمان برای زندگی شخصی‌اش صرف کند. کوهنورد پرافتخار ایرانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب که خوشحالم هفتمین قله‌ی هشت هزارمتری را نیز با موفقیت فتح کردم، اظهار کرد: هشتم تیرماه برای صعود به دو قله‌ی گاشر‌بروم یک و دو با ارتفاع‌های ۸۰۳۵ متر و ۸۰۶۸ متر حرکت کردیم.

عظیم قیچی ساز در صعود به گاشربروم 1 و 2

در کنار گروه سه نفره ما از تبریز شش هموطن دیگر در این صعود حضور داشتند و پس از یک روز تاخیر به کمپ رسیدیم. پس از چهار روز استراحت و هماهنگ شدن با شرایط جوی و فراهم شدن آمادگی جسمانی صعود به قله را آغاز کردیم و بدون توقف در کمپ نخست خود را به کمپ دوم رساندیم. در این صعود که عباس رنجبری و مهدی قلی‌پور همنوردهای من بودند یک شب در کمپ شماره‌ی دو کوه استراحت کردیم.

وی ادامه داد: ساعت دو بعدازظهر روز بعد به کمپ سوم رسیدیم و پس از استراحتی کوتاه در ساعت سه بامداد برای فتح قله شماره دو حرکت کردیم. خوشبختانه با کمک خداوند و همت کوهنوردان ایرانی ساعت ۱۲ ظهر پس از چند روز کوهپمایی نفس‌گیر قله‌ی دوم گاشربروم را فتح و پرچم ایران را به اهتزاز درآوردیم.

عظیم قیچی‌ساز با اشاره به صعود کوهنوردان ایران در سال ۷۵ به قله گاشربروم به ایسنا گفت: پیش از ما تیم‌های ایرانی دیگری نیز به این قله صعود کرده بودند. در سال ۷۵ یک تیم ایرانی توانست این قله را فتح کند و دو سال پیش نیز کوهنوردان ایرانی تا زیر قله صعود کرده بودند. هم اکنون نیز به عنوان کوهنوردی دیگر بسیار خوشحالم که هفتمین قله‌ی هشت هزار متری‌ام را فتح کردم و دوباره پرچم ایران را به اهتزاز درآوردم. با این صعود دو قله دیگر به کارنامه‌ی صعودم اضافه شد.

کوهنورد ایرانی با ابراز تاسف از حادثه‌ی غم‌انگیز فوت لیلا اسفندیاری تصریح کرد: همیشه در یک برنامه‌ی صعودی اتفاق‌های زیادی می‌افتد. شاید بسیاری از این رویدادها جالب و آموزنده باشد. شاید خطرهایی باشد که همیشه انسان را به فکر فرو ببرند و شاید اتفاق‌هایی که همیشه غم‌انگیز باشند. در این صعود متاسفانه از دست رفتن همنورد بانوی ایرانی ما بسیار غم‌انگیز بود. لیلا اسفندیاری پس از فتح قله‌ی دوم گاشربروم در مسیر بازگشت به دلیل خستگی مفرط و ارتفاع و عدم کنترل سرخوردند و فوت کردند. از این اتفاق بسیار ناراحتم.

قیچی‌ساز درباره‌ی برنامه‌های آینده‌ی ورزشی‌اش به ایسنا گفت: نخستین برنامه‌ی من استراحت است. باید کمی به درس‌ و دانشگاه برسم و به زندگی شخصی‌ام بپردازم. در سه صعود اخیر من شهرداری تبریز حامی مالی بود و به عنوان اسپانسر همیشه از من و همنوردهایم حمایت کرد. اما برای برنامه‌های ورزشی آینده نیاز به تحقیق دارم.

وی ادامه داد: متاسفانه وقتی برنامه‌ریزی صعودی انجام می‌دهم به برنامه‌های زندگی‌ام نمی‌رسم و مشکل‌های شغلی و تحصیلی زیادی برایم پیش می‌آید. کوهنوردی به حمایت بیشتر نیاز دارد تا همه‌ی ورزشکاران در این رشته بتوانند با شرایط مناسبی به صعودهای مختلف بپردازند.

قیچی‌ساز همچنین افزود: در صعود آخر حسین مقدم‌، محمود هاشمی، مرحوم لیلا اسفندیاری، عباس رنجبر، ایرج معانی‌، برادران بهادرانی، مهدی قلی‌پور و کوروش نگهبان همنوردهای من بودند. اگر این کوهنوردان حمایت بیشتری داشته باشند می‌توانند در قله‌های دیگری پرچم ایران را به اهتزاز دربیاورند.

قیچی‌ساز در پایان با بیان این مطلب که کوهنوردی به برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد، گفت: برای انتخاب صعود بعدی باید برنامه‌ریزی دقیق انجام دهیم. کوهنوردی به زمان و دقت نیاز دارد تا در طول صعود مشکلی پیش نیاید. در همین راستا برای برنامه‌ی صعود بعدی‌ام کمی زمان نیاز دارم تا بتوانم با آمادگی کامل حرکت کنم.

این کوهنورد اهل استان آذربایجان شرقی که چند روز پیش توانست قله " گاشربروم ۱" را فتح کند نخستین کوهنورد ایرانی لقب گرفت که توانسته است به ۷ قله بالای ۸ هزار متر صعود کند.

عظیم قیچی ساز تاکنون توانسته است قله‌های اورست به ارتفاع ۸۸۴۸ ، برودپیک به ارتفاع ۸۰۴۷، دائولاگیری به ارتفاع ۸۱۶۷ ، نانگاپاربات ۸۱۲۶ ، گاشربروم یک به ارتفاع ۸۰۶۸ وگاشربروم دو به ارتفاع ۸۰۳۵ و کانچن چونگا به ارتفاع ۸۵۸۶ را فتح کند.

در جهان ۱۴ قله بالای ۸ هزار متر وجود دارد که تاکنون تنها حدود ۳۵ نفر در جهان توانسته اند به این ۱۴ قله صعود کنند.

ابتکاری نو در فن آوری کارابین های نسل جدید

شرکت بلک دایموند به عنوان یکی از غولهای صنعت کوهنوردی، در نمایشگاه تابستانه سالت لیک سیتی اقدام به رو نمایی از کارابینهای نسل جدید خود نمود که از طراحی زیرکانه ای بهره مند شده اند و نتیجه آن برنده شده جایزه بهترین طرح بود. این ابتکار حذف فنر از ضامن کارابین و استفاده از آهنربا تواما" به جای آن و برای قفل کردن کارابین است.

این کارابینهای قفل شونده جدید دارای دو قطعه آهنربا در طرفین ضامن می باشند و قطعه ای آهنی نیز در خود بدنه آلومینی کارابین کار گذاشته شده تا ارتباط بین آن دو آهنربا رو برقرار کرده و از حداکثر نیروی ربایش مغناطیسی بهره برده شود.

شاید اساسی ترین تفاوت از دیدگاه کوهنوردان در این باشد که در کارابینهای کنونی هرچه ضامن کارابین را بازتر می کنیم نیروی فنر بیشتر می شود و در واقع هنگام بسته شدن دهانه کارابین شاهد کمترین اعمال نیرو از سوی فنر هستیم در حالیکه با طراحی جدید هرچه ضامن به فک ثابت کارابین نزدیکتر شود نیروی جاذابه مغناطیسی نیز قوی تر شده و بیشترین نیرو رو هنگام بسته شدن دهانه کارابین شاهد می باشیم که به معنای حاشیه ایمنی بیشتر در بسته شدن کارابین است. همچنین به دلیل طراحی متقارن این کارابین؛ استفاده از آن برای دست چپ و راست یکسان بوده و فرقی نمی کند. نحوه کارکرد این کارابین را می توانید در این فیلم مشاهده نمایید.

این کارابینها تا سال ۲۰۱۲ وارد بازار نخواهند شد و قیمتشان بین ۲۰ تا ۳۰ دلار تخمین زده شده که با توجه به یکسان بودن تقریبی قیمتهای کالاهای کوهنوردی در بازار ایران با بازارهای بین المللی انتظار بر این است که هموطنان ما نیز بتوانند با قیمتی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان صاحب چنین کارابینی شوند.


http://newbie.blogfa.com/:منبع

مراسم بزرگداشت لیلا اسفندیاری

زمان: پنجشنبه سوم شهریور ساعت 17 همراه با صرف افطار
مکان: سالن تامین در ابتدای آزادی - جیحون

کارگروه ملی غارشناسی و تصمیم گیری برای «قلایچی»


به گزارش خبرنگار بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مطلب دیدگاه جواد نظام‌دوست ـ رییس انجمن غارنوردی و غارشناسی ایران ـ پس از بازدیدی است که به‌تازگی همراه هیأتی از غارنوردان حرفه‌یی کشور از این غار داشت و به تهیه‌ی نقشه از آن پرداخت.
غار قلایچی در نزدیکی تپه‌ی باستانی قلایچی، محل زندگی یکی از تمدن‌های مانایی بوده است و در 12 کیلومتری شمال شرقی شهر بوکان در استان آذربایجان غربی قرار دارد. قلایچی، غاری فنی است که پیمایش آن مستلزم داشتن تجهیزات و توانایی تخصصی غارنوردی است.
ادامه مطلب ...