کوهنوردی که دیگر از صعود به قله خسته شده است

عظیم قیچی‌ساز که هفتمین قله‌ی هشت هزار متری‌اش را فتح کرده است قصد دارد تا کمی زمان برای زندگی شخصی‌اش صرف کند. کوهنورد پرافتخار ایرانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب که خوشحالم هفتمین قله‌ی هشت هزارمتری را نیز با موفقیت فتح کردم، اظهار کرد: هشتم تیرماه برای صعود به دو قله‌ی گاشر‌بروم یک و دو با ارتفاع‌های ۸۰۳۵ متر و ۸۰۶۸ متر حرکت کردیم.

عظیم قیچی ساز در صعود به گاشربروم 1 و 2

در کنار گروه سه نفره ما از تبریز شش هموطن دیگر در این صعود حضور داشتند و پس از یک روز تاخیر به کمپ رسیدیم. پس از چهار روز استراحت و هماهنگ شدن با شرایط جوی و فراهم شدن آمادگی جسمانی صعود به قله را آغاز کردیم و بدون توقف در کمپ نخست خود را به کمپ دوم رساندیم. در این صعود که عباس رنجبری و مهدی قلی‌پور همنوردهای من بودند یک شب در کمپ شماره‌ی دو کوه استراحت کردیم.

وی ادامه داد: ساعت دو بعدازظهر روز بعد به کمپ سوم رسیدیم و پس از استراحتی کوتاه در ساعت سه بامداد برای فتح قله شماره دو حرکت کردیم. خوشبختانه با کمک خداوند و همت کوهنوردان ایرانی ساعت ۱۲ ظهر پس از چند روز کوهپمایی نفس‌گیر قله‌ی دوم گاشربروم را فتح و پرچم ایران را به اهتزاز درآوردیم.

عظیم قیچی‌ساز با اشاره به صعود کوهنوردان ایران در سال ۷۵ به قله گاشربروم به ایسنا گفت: پیش از ما تیم‌های ایرانی دیگری نیز به این قله صعود کرده بودند. در سال ۷۵ یک تیم ایرانی توانست این قله را فتح کند و دو سال پیش نیز کوهنوردان ایرانی تا زیر قله صعود کرده بودند. هم اکنون نیز به عنوان کوهنوردی دیگر بسیار خوشحالم که هفتمین قله‌ی هشت هزار متری‌ام را فتح کردم و دوباره پرچم ایران را به اهتزاز درآوردم. با این صعود دو قله دیگر به کارنامه‌ی صعودم اضافه شد.

کوهنورد ایرانی با ابراز تاسف از حادثه‌ی غم‌انگیز فوت لیلا اسفندیاری تصریح کرد: همیشه در یک برنامه‌ی صعودی اتفاق‌های زیادی می‌افتد. شاید بسیاری از این رویدادها جالب و آموزنده باشد. شاید خطرهایی باشد که همیشه انسان را به فکر فرو ببرند و شاید اتفاق‌هایی که همیشه غم‌انگیز باشند. در این صعود متاسفانه از دست رفتن همنورد بانوی ایرانی ما بسیار غم‌انگیز بود. لیلا اسفندیاری پس از فتح قله‌ی دوم گاشربروم در مسیر بازگشت به دلیل خستگی مفرط و ارتفاع و عدم کنترل سرخوردند و فوت کردند. از این اتفاق بسیار ناراحتم.

قیچی‌ساز درباره‌ی برنامه‌های آینده‌ی ورزشی‌اش به ایسنا گفت: نخستین برنامه‌ی من استراحت است. باید کمی به درس‌ و دانشگاه برسم و به زندگی شخصی‌ام بپردازم. در سه صعود اخیر من شهرداری تبریز حامی مالی بود و به عنوان اسپانسر همیشه از من و همنوردهایم حمایت کرد. اما برای برنامه‌های ورزشی آینده نیاز به تحقیق دارم.

وی ادامه داد: متاسفانه وقتی برنامه‌ریزی صعودی انجام می‌دهم به برنامه‌های زندگی‌ام نمی‌رسم و مشکل‌های شغلی و تحصیلی زیادی برایم پیش می‌آید. کوهنوردی به حمایت بیشتر نیاز دارد تا همه‌ی ورزشکاران در این رشته بتوانند با شرایط مناسبی به صعودهای مختلف بپردازند.

قیچی‌ساز همچنین افزود: در صعود آخر حسین مقدم‌، محمود هاشمی، مرحوم لیلا اسفندیاری، عباس رنجبر، ایرج معانی‌، برادران بهادرانی، مهدی قلی‌پور و کوروش نگهبان همنوردهای من بودند. اگر این کوهنوردان حمایت بیشتری داشته باشند می‌توانند در قله‌های دیگری پرچم ایران را به اهتزاز دربیاورند.

قیچی‌ساز در پایان با بیان این مطلب که کوهنوردی به برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد، گفت: برای انتخاب صعود بعدی باید برنامه‌ریزی دقیق انجام دهیم. کوهنوردی به زمان و دقت نیاز دارد تا در طول صعود مشکلی پیش نیاید. در همین راستا برای برنامه‌ی صعود بعدی‌ام کمی زمان نیاز دارم تا بتوانم با آمادگی کامل حرکت کنم.

این کوهنورد اهل استان آذربایجان شرقی که چند روز پیش توانست قله " گاشربروم ۱" را فتح کند نخستین کوهنورد ایرانی لقب گرفت که توانسته است به ۷ قله بالای ۸ هزار متر صعود کند.

عظیم قیچی ساز تاکنون توانسته است قله‌های اورست به ارتفاع ۸۸۴۸ ، برودپیک به ارتفاع ۸۰۴۷، دائولاگیری به ارتفاع ۸۱۶۷ ، نانگاپاربات ۸۱۲۶ ، گاشربروم یک به ارتفاع ۸۰۶۸ وگاشربروم دو به ارتفاع ۸۰۳۵ و کانچن چونگا به ارتفاع ۸۵۸۶ را فتح کند.

در جهان ۱۴ قله بالای ۸ هزار متر وجود دارد که تاکنون تنها حدود ۳۵ نفر در جهان توانسته اند به این ۱۴ قله صعود کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد