صعودهای موفق فصل پائیزدرهیمالیا

 درشرایطی که توقع رسیدن خبری ازمارتی اشمیت که اخیرا" به تنهائی درحال تلاش برروی لوتسه است وجودداشت، اخبارصعودتیم کره جنوبی به شیشاپانگماوتیم مکزیکی هابه ماناسلودریافت شده است.

شیشاپانگما

چانگ هو کیم 41 ساله و شانگ هوسو ، شیشاپانگمارادرساعت 15/2 بعدازظهرروز14 اکتبرازمسیرانگلیسی هادرجبهه جنوبی صعودکردند. این دوکوهنورددرتاریخ 12 اکتبرعلیرغم شرایط بدجوی ازکمپ اصلی عازم قله شدند، درروزصعودعلیرغم سردی هواووزش باد12 ساعت تلاش مداوم داشتند، چانگ مدعی است دوازدهمین هشت هزارمتری وشانگ دهمین هشت هزارمتری خودراصعودکرده وخبردقیقی درمورداستفاده آنهاازاکسیژن ذخیره دریافت نشده.

لوتسه

مارتی اشمیت ازمسیرنرمال صعودی انفرادی به این قله خواهدداشت وکرومیناس وتوساس اسپانیائی امیدوارندکه بتوانندازجبهه جنوبی تلاش خودراآغازنمایند.

اورست

اریک لارسن وشرپاهای اوبه سلامت به کمپ اصلی اورست بعدازصعودی موفقیت آمیزبرگشتند، اریک جزئیات صعودخودرادروبسایت شخصی اش به نمایش گذاشته .

ادامه مطلب ...

طولانی‌ترین غارهای جهان را بشناسید و ببینید

به گزارش خبرگزاری مهر، غارها همیشه تصویری از خفاشهای وارونه، استالاگمیتها و استالاکتیتها که از کف و سقف روئیده اند، و حفره هایی تاریک و نمناک که به نظر انتهایی ندارند را در ذهن زنده می کنند.
اما بهتر است بدانید همین حفره های سیاه و نمور و لایتناهی، سرگرمی و زمینه مطالعات بسیاری از محققان هستند که برای نفوذ به اعماق آنها جان خود را به خطر می اندازند در ادامه هفت نمونه از طولانی ترین غارهای جهان به همراه برخی ویژگی ها و خصوصیات پنهانی شان مورد بررسی قرار می گیرند:




منبع:هم طناب

ادامه مطلب ...

رکوردجدیدغواصی زنان

 ثبت رکوردجدیدبلندترین غوص توسط یک غواص زن سوئدی

 آنلی پمپه سوئدی وطنابی که ازاو جدانشدنی است عادت به صعودهای بلندوغواصی عمیق بدون اکسیژن امابه کمک یک طناب راداردودرحال حاضررکوردجدید126 متردریای سرخ(احمر) درکشورمصررادارد. آنالی اولین سوئدی است که چنین رکوردی رابه ثبت می رساند. وی 29 ساله است ونزدیک به 14 سال ازعمرخودراصرف آموزش غواصی نموده ورکوردی که به ثبت رسانده طبق استاندارد Variable Weight می باشدکه بالاترین رکورددردنیای غواصی زنان است . Variable Weight  مقررات ثبت رکوردهای غواصی است که برای وزن جهش زیرآب در غوص وبرگشت به بالاچه باشناوچه بااستفاده ازکشش طناب بکارمی رود. آنلی باچندین مشکل درخلال سالهای آموزش روبروبوده است ، چندباربیهوشی هنگام آمدن به سطح آب بعدازغوص ومشکل فشارهواکه منجربه پارگی پرده گوش اوشدوعفونت وآب آوردن ششهاکه موجب تخریب دیواره داخلی آن شده بودکه البته ازهمه آنهاجان سالم بدربرد.برای ثبت این رکوردآنالی وزن 25 کیلوگرم فشارغوص برای رفتن به عمق آب راتحمل کردودربرگشت ازباله غواصی استفاده نمود. لباس غواصی اوپنج میلیمتری بودوازعینک شناوکلیپ بینی استفاده کرد. کل زمانی که صرف اینکارشدسه دقیقه و16 ثانیه بودکه درآن درهردقیقه 42 مترراپیموده وبرگشت اویک دقیقه و56 ثانیه طول کشید.این رکوردتوسط سازمان جهانی غواصی آزادبه تصویب رسید.

ادامه مطلب ...

پایان خوش عملیات نجات معدنچیان در شیلی




سرانجام پس از 69 روز و 8 ساعت، 33 معدنچی گرفتار در عمق 624 متری معدن سن خوزه در شیلی، از اعماق زمین خارج شدند.

پس از ریزش معدن در پنجم آگوست، عملیات نجات آغاز شد، پس از گذشت 12 روز در حالی که امید به یافتن معدنچیان کمرنگ تر می شد صدای ضربات چکش بر روی مته حفاری، ماجرا را تغییر داد، پس از خروج مته، کاغذی به مته چسبانده شده بود که حاکی از زنده بودن 32 معدنچی شیلیایی و یک معدنچی اهل بولیوی در پناهگاهی در اعماق معدن بود، اهمیت موضوع بقدری بود که رئیس جمهور شیلی در محل حادثه حاضر شد و نامه را به رسانه ها نشان داد.

از آن پس، حادثه معدن مورد توجه رسانه ها و کارشناسان در سراسر جهان قرار گرفت، ارسال یک دوربین و مواد غذایی به پناهگاه معدنچیان، امید به زنده ماندن آنها را بیشتر می کرد، ولی زمان خروج آنها چهار ماه پیش بینی شد.

عملیات نجات با حفر چند تونل و بصورت همزمان آغاز شد و در نهایت یکی از تونلها زودتر به محل پناهگاه رسید، روش خروج معدنچیان، ارسال یک کپسول با گنجایش یک نفر (به قطر 53 سانتیمتر) و خروج تک به تک معدنچیان گرفتار بود، عملیاتی که 36 تا 48 ساعت پیش بینی می شد ولی این قسمت از عملیات نیز سریعتر انجام شد بطوریکه بعد از 22 ساعت و 37 دقیقه همه معدنچیان خارج شدند و پس از دیداری کوتاه با خانواده هایشان به یک بیمارستان صحرایی برای معاینات پزشکی اعزام گردیدند.

عملیات نجات از ابتدا مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و مرحله آخر کار نیز با پوشش لحظه به لحظه بسیاری از شبکه ها همراه بود، خانواده معدنچیان و بسیاری از مردم نیز در نزدیکی محل حادثه گرد هم آمده بودند.

به اعتقاد کارشناسان، خروج از اعماق زمین اولین مرحله نجات است و معدنچیان پس از گذراندن یک دوره نظارت پزشکی، از نظر جسمی و روحی قادر به ادامه زندگی طبیعی خود خواهند بود.

پایان غم انگیز هشت روز عملیات جستجو و نجات


در نهایت پس از هشت روز عملیات جستجو و نجات، جسد Eric Establie، غواص غار 45 ساله در روز دوشنبه پیدا شد.

دو غواص غار و متخصص نجات از ولز (John Volanthen و Rick Stanton)، جسد غواص فرانسوی را در 780 متری دهانه غار و 70 متری صخره فرو افتاده که مانع از خروج او شده بود، پیدا کردند.

در روز یکشنبه، دریافت صداهای خفیف، امید به زنده بودن Eric Establie را بیشتر کرده بود، بنظر کارشناسان امکان زنده ماندن در شرایط زیر زمین و میزان آب و هوای کافی برای تنفس تا 15 روز نیز وجود دارد. علاوه بر عملیات غواصی برای جستجو و نجات، سوراخی نیز برای دسترسی سریعتر، حفر شده بود.

این غواص فرانسوی، به مدت چهار سال و بصورت داوطلبانه در برنامه های امداد و نجات SSF شرکت می کرد و سال گذشته نیز یک غارنورد کشته شده را از غار خارج کرده بود. این غواص با تجربه، برای نقشه برداری از غارهای جنوب شرقی فرانسه، وارد این غار شده بود.



منبع:غارهای ایران


شکایت از پروژه 70 میلیون دلاری ساخت جاده برای حفاظت از غار


هجده دانشمند در حوزه کارست، با نوشتن نامه ای خواستار بررسی مجدد طرح ساخت جاده در منطقه نزدیک به غار ماموت شدند.

جاده مذکور با بودجه 70 میلیون دلار، قرار بوده است در حوزه آبگیر پارک ملی غار ماموت احداث شود.

به اعتقاد کارشناسان، غار ماموت تنها بخشی از یک اکوسیستم زیرزمینی بسیار بزرگ است که با هم ارتباط دارند و احداث این جاده می تواند به کل سیستم خسارت وارد کند، همچنین جاده سازی می تواند به سایتهای باستانشناسی نیز لطمه بزند.

کارشناسان معتقدند، آلودگی هوا پس از ساخت جاده می تواند به کیفیت آب لطمه وارد کند و در نهایت زندگی جانداران زیر زمین را به مخاطره بیندازد.

در همین ارتباط شکایتی نیز به دادگاه فدرال ارسال شده است.

غار ماموت واقع در کنتاکی امریکا، با طولی بیش از 627 کیلومتر، طولانی ترین و بزرگترین سیستم غاری جهان محسوب می شود.


منبع:غارهای ایران

بارونتسه


بارونتسه
بارونتسه با ارتفاع 7129 متر کوهی است در شرق کشور نپال و درست مابین اورست و ماکالو. این کوه که خود از 4 یال و 4 قله مستقل تشکیل شده در جنوب یخچال هونکو، شرق یخچال بارون و شمال غرب یخچال ایمجا قرار دارد. سه یال اصلی بارونتسه که در میان این یخچالها قرار گرفته فرم کوه را شبیه به حرف Y   نموده. نخستین صعود این کوه در 30 می 1954 توسط کولین تاد و گوف هارو از نیوزلند و از مسیر جنوب شرقی انجام شد. این یال بعدها به صورت مسیر نرمال کوه شاهد صعودهای بیشماری بوده و هست. بارونتسه به همراه آمادابلام، پوموری و اورست جزو پر صعودترین کوههای نپال می باشد.

منبع:کوه قاف

عمیق ترین غار کرواسی عمیق تر شد




با اکتشافات جدید در غار (چاه) Lukina در کرواسی، عمق این غار به 1421 متر رسید.

در جریان اکسپدیشن غارنوردی در ماه های جولای و آگوست سال جاری میلادی با نام Lukina Jama 2010، عمق غار (چاه) Lukina که پیش از اکسپدیشن، عمیق ترین غار کرواسی بود از 1392 متر به 1421 متر رسید.

این اکسپدیشن را می توان از حیث تعداد نفرات و پشتیبانی جزو برنامه های کم نظیر اروپا در سال جاری محسوب کرد، بطوریکه غارنوردان زیادی از کشورهای کرواسی، بلغارستان، انگلیس، اسلواکی، جمهوری چک و اسپانیا در آن شرکت داشتند.

سازماندهی این برنامه توسط پارک ملی ولبیت شمالی، کمیته غارشناسی انجمن کوهنوردی کرواسی و پشتیبانی سرویس امداد و نجات کوهستان کرواسی و ... انجام شد.

در جریان این برنامه، حجم زیادی از تجهیزات در شرایط دمایی پایین و وجود آب به انتهای غار منتقل شد و در نهایت با غواصی در انتهای غار، عمق این غار به 1421 متر رسید.

منبع:غارهای ایران
ادامه مطلب ...

گزارش اولین همایش تخصصی غارنوردی، غار شناسی و تجسس غار

            اولین همایش تخصصی غارنوردی، غار شناسی و تجسس غار در جنوب کشور، از تاریخ6 الی9/7/89 در شهرستان سپیدان، منطقه انگره برگزار شد.

ادامه مطلب ...

قله اولتار؛ شاهزاده هونزا



قله اولتار با ارتفاع 7388 متر در گروه کوههای باتورا از رشته کوه قراقروم قرار دارد و در منتهی الیه غربی آن، رشته کوه از هندوکش جدا می شود. اولتار در مرکز هونزا 715 کیلومتری اسلام آباد (پایتخت پاکستان) واقع شده است و برخی از قله های اطراف آن، برج صخره ای لیدی فینگر، راکاپوشی، شیسپار و دیران هستند. در واقع برای رسیدن به دامنه آن باید به 10 کیلومتری شمال شهر کریم آباد (بخشی از منطقه گیلگیت) رفت. صعود اولتار به علت وجود سنگ های ریزشی، صخره های معلق، حابجایی یخچالها، شکافهای یخچالی و یالهای تیز، بسیار دشوار و البته خطرناک است.
نخستین صعود اولتار در تابستان 1996 توسط دو تیم ژاپنی و در رقابتی مرگبار صورت گرفت. در 11 جولای آکیتو یامازاکی 28 ساله و کیوشی ماتسوکا 24 ساله از آلپاین کلاب ژاپن و از مسیر جنوب غربی به صورت آلپی بر این کوه فایق آمدند. آنها در بازگشت از قله بدلیل مواجهه با هوای خراب 4 روز را در چادر کوچک خود محبوس بودند. در حالیکه هیچ غذایی برایشان باقی نمانده بود. پس از بهبودی هوا آنها در ارتفاع 5500 متری با باربری هونزایی مواجه شدند و از او آب و غذا خواستند تا بتوانند خود را به کمپ پیشرفته در ارتفاع 4500 متری کوه برسانند.
روز بعد یامازاکی بر اثر درد شدید معده جان سپرد. اما ماتسوکا همنورد یامازاکی نیز پایانی خوشتر از او نداشت. او سال بعد در تلاش برای صعود به لیدی فینگر در همان منطقه جان سپرد.
اما صعود دوم کوه نیز توسط 5 ژاپنی دیگر از کلاب کوهنوردی بنام کاتماندو در ژاپن و از یال شمالی به سرپرستی کن تاکاهاشی صورت گرفت. تاکاهاشی در سالهای 86 و 93 نیز بر روی این کوه فعالیت کرده بود. آنها برای صعود از 4000 متر طناب ثابت استفاده کرده بودند.
پس از این دو تیم تاکنون هیچ تیمی موفق به صعود اولتار نشده و آخرین تلاش کوه در سال 2007 توسط کالین هالی و جدبراون سرانجامی جز ارتفاع 7000 متر نداشت.
لازم به ذکر است در دهه های 80 و 90 بیش از 10 هیئت بر روی اولتار فعالیت کرده بودند که همگی به شکست انجامید. اولتار اینک به عنوان یکی از مخوف ترین قلل قراقروم شناخته می شود.
منبع: شماره 9 مجله طبیعت گردی
ترجمه: مریم رفیعی
تصویر قلل اولتار و لیدی فینگر در دره هونزا

دیدنی ترین آبشارهای یخی

همگی آبشارهای شگفت انگیزجاری رادیده ایم ولی آبشارهای یخی چطور؟  آبشارهای جاری می توانندیخ بزنندو وقتی اینکارانجام شدشکلی خارق العاده وشگفت انگیزبوجودآورند. اکثرا" فقط برای مدت کوتاهی یخ می زنندوپدیده هائی نادربوجودمی آورند، درهرصورت تصاویرزیرتماشائی ترین آنهارانشان می دهد:

آبشارفنگ (Fang) به معنی نیش درکلرادو، نامی درخورواقعیت است . این ستون باورنکردنی ازیخ نظیردندان نیش یک غول درخلال هوای فوق العاده سردزمستان شکل می گیردویکی ازجاذبه های معروف محلی آنجااست . ارتفاع آن بیش از50 متروقطرآن 5/2 متراست ، همانطورکه درتصویرمی بینید، حریف سرسخت وموردعلاقه یخ نوردان است.

 The Fang

یخ نوردی ورزشی محبوب اماخطرناک است . آلبرت لیتجفرایدومارکوس بندایربعدازصعودازیک آبشاریخی نزدیک هوکائید ژاپن آنراکاری شاق خواندند. دراین تصویربی نظیرنشان داده شده که چگونه آبشاریخی درنزدیکی آنهادرحال شکستن وفروریختن است .

Ice Climbing

ادامه مطلب ...

بهمن در دائولاگیری

فاتح زمستانی اورست و دیواره لوتسه ناپدید شد 
بر اثر سقوط بهمن در دائولاگیری اوسامه تانابه کوهنورد 49 ساله ژاپنی با سابقه صعود به 9 قله 8000 متری به همراه 2 هموطنش و یک شرپای نپالی ناپدید گردید. 
تاشیو یاماموتو 36 ساله، دیسوکه هوندا 32 ساله و شرپا پاسانگ گلو همراهان مفقود اسامه در این حادثه می باشند. 
اسامه کوهنورد شهیر ژاپنی در 20 دسامبر 1993 و تنها یکروز قبل از پایان پائیز شمسی موفق شد بر فراز اورست بایستد. همین امر موجب گردید غربیان صعود او را به عنوان صعودی پائیزه و نه زمستانه بشناسند. 
لازم به ذکر است بر اساس تقویم نپالیها ماههای دسامبر، ژانویه و فوریه به عنوان ماههای فصل زمستان شناخته می شوند. اسامه همچنین سابقه تلاش بر روی دیواره لوتسه در سالهای 2001، 2003 و 2007 را در کارنامه خود داشت. وی در سال 2007 توانسته بود این دیواره را در زمستان به پایان برساند، هرچند بدلیل از دست دادن روز او و همنوردش از صعود به قله لوتسه اجتناب نموده بودند. اسامه اهل ناگویای ژاپن می باشد.
پس از این حادثه بالگرد برای جستجو وارد منطقه گردید، ضمن آنکه همنوردان این گروه از ژاپن برای یافتنشان به سمت نپال عزیمت نمودند. 
منبع:  

بخش زیادی از قندیل‌های داخل غار "قوری قلعه" تخریب شده‌اند


مسئول کمیته غارنوردی هیات کوهنوردی استان کرمانشاه گفت: قوری قلعه یک غار کفی و افقی است که پیمایش آن سختی چندانی ندارد، اما در کانال برزخ به دلیل وجود آب، غارنوردان با سختی زیادی مواجه می شوند.

هادی جهانگرد در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: پیمایش قوری قلعه برای افراد عادی و گردشگران تا فاصله 400 متری به راحتی صورت می گیرد، اما پس از آن کانال برزخ شروع می شود که مملو از آب است.

وی در ادامه تصریح کرد: در سال 71 کوهنوردان کرمانشاهی از کانال برزخ گذشتند و تا انتهای غار که سه کیلومتر بوده و مملو از سنگهای بزرگ بود رفتند.

جهانگرد یادآور شد: قوری قلعه یکی از شگفتیهای طبیعت است و دارای تالارها و چشم اندازهایی با وقار و منحصر به فرد می باشد.

وی گفت: متاسفانه بخش زیادی از قندیلهای داخل غار تخریب شده اند و همین مسئله به زیبایی داخل غار لطمه زیادی زده است.

جهانگرد درپایان گفت: مخالف بازدید گردشگران از غار نیستم، اما این مسئله نباید به قیمت تغییر در تیپولوژی غار صورت گیرد.



منبع : خبرگزاری ایسنا


ماناسلو پذیرای تیمهاشد



هوای آفتابی بعدازهفته هابارندگی موجب شدتقریبا" تمامی تیمهائی که درانتظارصعودبه ماناسلو(۸۱۳۶متر)هستندبه سوی این قله یورش ببرند. آنهاامیدوارندکه درحدفاصل فرداسی سپتامبرتاروزجمعه علیرغم وزش بادشدیدصعودخودرابه پایان برسانند. تمامی تیمهاباذخیره اکسیژن راهی قله خواهندشد. تیم اسپانیائی ها که درکمپ اصلی بسرمی برندراهی کمپ دوخواهندشدوتیمهائی که درکمپ دوبوده اندبه سمت کمپ بعدی درارتفاع ۷۴۰۰ متر حرکت خواهندکرد. پیش بینی وضعیت هواآسمانی صاف باوزش باد درحدود۵۰ کیلومتردرساعت ودمای هوامنفی سی درجه سانتیگراداست. آریاس ازتیم اسپانیائی هامعتقداست که جریان هواچندان نگران کننده نیست مگراینکه تغییری درآن بوجودبیاید.

منبع :

http://www.explorersweb.com/everest_k2/news.php?id=19678

www.parastooo.blogfa.com