رینهولدمسنر درجشنواره کلرادو

 

رینهولدمسنرکوهنوردمشهوربرای کمک به برگزارکنندگان مراسم توزیع جوائزبه تاثیرگذارترین (فرد،گروه ، راهنمای کوهستان ،....) دردنیای ورزش های وابسته به طبیعت که  توسط Outdoor Industry Association وباحمایت مالی شرکت آدیداس در21 ژانویه سال 2011 درکلرادوبرگزارخواهدشد، حضورپیداخواهدکرد. این مراسم دربعدازظهرروزیادشده در Retailer Winter Market برگزارمی گردد . رینهولدمسنرتاکنون بیش از60 کتاب درباره تجربه شخصی خوددرکوهنوردی وسفربه گوشه وکنارجهان به عنوان سفیربرجسته این ورزش به تحریردرآورده است . هدف ازاین مراسم تشویق کسانی است که الهام بخش توده مردم ومشوق آنهادرگرایش به ورزشهای طبیعی وآشتی باطبیعت هستند . مدیرعامل موسسه یادشده می گویدوقت آن رسیده است که قهرمانان گمنامی که سایرین راتشویق به درپیش گرفتن شیوه زندگی درطبیعت می کنندشناسائی نمائیم، رینهولدمسنرمعروفترین فرددرتاریخ کوهنوردی ازآنسوی جهان برای کمک به ماخواهدآمدوازاین بابت برخودمی بالیم ، شرکت آدیداس که ازسال 1970 محصولات کوهنوردی خودراتولیدمی کند، اولین کفش کوهنوردی رابرای رینهولدمسنردرصعودافسانه ای بدون اکسیژن به اورست درسال 1978 تولیدکرد.

این سنت تابه امروزبامحصولاتی که متاثرازمسنر، الکساندر وتوماس هابلرسه فرد استثنائی که جامعه کوهنوردی تحت تاثیرماجراجوئی وسبک بی همتای سبک وسریع (آلپاین) آنهااست ادامه دارد. ثبت نام برای حضوردراین مراسم ازطریق سایت awards@outdoorindustry.org   ویافکس شماره 3333284 تاتاریخ 27 دسامبر2010 ادامه دارد.

http://www.businesswire.com/news/home/20101213006705/en/Globally-Recognized-Mountaineer-Reinhold-Messner-Emcee-OIA

http://parstooo.blogfa.com/ منبع

گزارش برگزاری اولین دوره آموزش نقشه خوانی و نقشه برداری غار

پیرو اعلام قبلی مبنی بر برگزاری اولین دوره آموزش نقشه خوانی و نقشه برداری غار، بخش تئوری این دوره در روزهای 18 و 19 آذر ماه در قزوین با حضور شرکت کنندگانی از استانهای تهران، کردستان و آذربایجان شرقی برگزار شد.
روز سوم دوره که شامل آموزش و کار عملی در غار است با هماهنگی نفرات شرکت کننده بزودی برگزار می شود.
لازم به ذکر است جهت برگزاری بهینه کلاسهای نقشه برداری غار و انجام کارهای عملی، این دوره ها با تعداد نفرات محدود برگزار می شود. مدرس دوره نیز آقای «علیرضا بلاغی» (مربی درجه 2 غارنوردی) هستند.
طبق برنامه ریزی بخش غارنوردی کارگروه کوه نوردی و درخواست های رسیده، در روزهای 1 تا 3 دی ماه، هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان فارس میزبان دومین دوره آموزش نقشه خوانی و نقشه برداری غار خواهد بود.
تاریخ برگزاری دوره های بعدی شامل بقیه نفرات ثبت نامی برای دوره اول و دیگر هیئت های متقاضی متعاقبا اعلام خواهد شد.

  با تشکر از اقای محمد مهدی پناه از سنندج برای شرکت در این دوره



منبع:فدراسیون کوهنوردی

کوه درون تهی زندان سلیمان

کوه زندان سلیمان یا به گفته مردمان محلی زندان دیو سلیمان در کوهستان مایئن بلاغ و

۱۲کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده و نزدیک ترین روستا به آن احمد آباد سفلی است نزدیکی این کوه آتش فشانی به محوطه باستانی تخت سلیمان باعث شده تا مردمان محلی افسانه یا واقعیتهای زیادی از این کوه منحصر به فرد  را بیان کرده  که هر یک از انها ریشه در باور مرمان این دیار دارد .

مردم روستاهای اطراف به زبان کردی سخن میگویند نزدیکی این بخش از مناطق کرد نشین با عشایر کوچ نشین آذری باعث هم نشینی دوقوم از اقوام ایرانی در برخی از روستا های این منطقه در کنار هم شده است که مصون ماندن این مردمان  ازسیاستهای تفرقه امیز و عقاید و نگرشهای غلط باعث زندگی توام با آرامش در کنارهم برای این مردمان شده است.


 http://www.menwa.blogfa.comمنبع ادامه مطلب ...

رکوردشکنی در گذشتن از قطب جنوب

رکوردشکنی در گذشتن از قطب جنوب

همشهری- یک گروه انگلیسی اعلام کرده که رکورد سریع‌ترین زمان عبور زمینی از قطب جنوب را شکسته است. اعضای این گروه که 10‌ نفر هستند با استفاده از وسایل نقلیه خود توانسته‌اند تمام قطب‌جنوب را در مدت کمتر از 13‌روز طی کنند که یک رکوردشکنی تاریخی به‌حساب می‌آید. این گروه در سفر ماجراجویانه خود مسافت بیش از 1945‌کیلومتر را در برف و یخ سنگین در مدت 303‌ساعت طی کرده است.
اعضای این گروه برای اینکه در طی این مسیر با خطری مواجه نشوند از یک رادار ویژه برای تشخیص شکاف‌های موجود میان یخ‌ها استفاده می‌کردند. چند مکانیک حرفه‌ای برای رفع مشکلات خودروها محققان این گروه را همراهی می‌کردند. علاوه بر سرما،استراحت کم یکی از مشکلات در طی این مسیر سخت بوده است.


منبع:وبلاک کوه قاف

Skyrunning ورزشی متاثرازکوهنوردی

  

واژه Skyrunning   به معنی دویدن درارتفاع بالای دوهزارمتراست. فدراسیونی به همین نام وجودداردکه در19 جولای سال 2008 در ایتالیاتوسط نمایندگان ده کشورتأسیس یافت ودفترنمایندگی آن درسوئیس مستقراست ، این فدراسیون اهداف فدراسیون ورزش درارتفاعات راکه درسال 1995 تأسیس یافته بودادامه می دهد.مسابقات قهرمانی آن دراروپاهرچهارسال یکباربرگزارمی شودودرمسابقات المپیک جهانی نیزحضوردارد.

 برنامه عملیاتی سال 2011 این فدراسیون اخیرا" درسایت رسمی آن اعلام شده . سری اصلی این مسابقات درروسیه دررشته کیلومترعمودی Vertical Kilometer  برروی قله البروس درماه مه شروع خواهدشدودرپایان ماه مذکور درباسک اسپانیا ادامه خواهدداشت. فدراسیون skyrunning   دراکتبرسالجاری به عنوان ناظررسمی UIAA شناخته شد.

این ورزش درشش رشته مختلف بشرح زیربرگزارمی شود :

Skymarathon : شامل ارتفاع حداقل 2000 تا 4000 مترو بین30 تا 40 کیلومترانجام می شودوانواع مسیرهای کوهنوردی شامل صخره ، برف وکمتراز15% آسفالت راشامل می شود.

Ultraskymarathon : حداکثر5% به پارامترهای فوق افزوده می شود

Skyrace : بین 2000 تا 4000 مترارتفاع وحداقل 20 تاحداکثر40 کیلومتر(باامکان 5% خطادرمقیاسهای اشاره شده) برگزارمی شود، درکشورهائی که ارتفاع آنهاازسطح دریا به 2000 مترنمی رسد، مسابقات درارتفاع عمودی یاشیبدار1300 متربرگزارخواهدشد.

Vertical Kilometer : مسابقاتی است که درارتفاع عمودی یاشیبدار1000 متردرمسیرهای مختلف که از5 کیلومتر تجاوز نکندبرگزارمی شود، این نوع مسابقات درسه سطح از ارتفاع (متغیر±200 متر) برگزارمی شودکه شامل : 1000-0 ،2000-1000 ، 3000-2000 مترباامکان 5% خطابرگزارمی شود.

Skyspeed : مسابقاتی است که در100 مترارتفاع عمودی وبیش از33% شیب برگزارمی شود. اصطلاح داخل سالن آن به Skyscraper یا دو عمودی موسوم است .

Skybike : شامل( Duathlons = دو و دوچرخه توأم باهم) که دراینجانیزدوچرخه یادوچرخه کوهستان وکیلومترعمودی توأم باهم انجام خواهدشد.

Skyraid : مسابقات تیمی است که درمسافتهای طولانی باسایر ورزشهانظیردوچرخه مشترک خواهدشد.

 

 

http://www.skyrunning.com/index.php?option=com_content&task=view&id=159&Itemid=59

http://parstooo.blogfa.com/

عبور با پای پیاده از دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با هدف نشان دادن فاجعه دریاچه ارومیه فاصله بیش از 45 کیلومتری بندر رحمانلو تا بندر حیدرآباد شیرین‌بلاغ دریاچه ارومیه را با پای پیاده طی کرد . مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به این اقدام نمادین گفت: دریاچه ارومیه به خشک‌ترین و کم‌آب‌ترین میزان خود در صد سال گذشته رسیده است که این امر لزوم توجه جدی عمومی و مردم و بویژه کشاورزان را در راستای استفاده بهینه از منابع آبی می‌طلبد .  نقی کریمی اظهار کرد : دریاچه ارومیه اکنون نیازمند دعای مردم برای بارش نزولات آسمانی است و با این‌که دولت اقدامات فراوانی برای احیای این دریاچه در حال اجرا دارد با این حال تنها راه نجات آن بارش است ...

جام جم آنلاین

.

میزبانی آسیادر مسابقات یخنوردی

شمارش معکوس شروع مسابقات جهانی یخنوردی(8 ژانویه لغایت 8 مارس)مصادف با18 دی لغایت 17 اسفند، شروع شد. برای نخستین باراین رویداددرآسیابه میزبانی فدراسیون کوهنوردی کشورکره جنوبی – چئونگ سانگ دردو رشته سرعت وسرطناب نظیرسایرمسابقاتی که دراروپابرگزارشده، صورت خواهدپذیرفت. UIAA درصدد توسعه جغرافیائی وسازماندهی اقدامی مشابه درامریکای شمالی است تااین محدوده رانیزدرجمع خودداشته باشد. دیوید دورنیان ازفدراسیون کوهنوردی کاناداوعضوجدیدکمیته یخنوردی UIAA به چالشهائی که برگزای این مسابقات درسراسراقیانوس اطلس باآن مواجه است اشاره کرد:

مسابقات یخنوردی که درسراسرشمال امریکا درهرزمستان برگزارمی شودبه هیچ وجه هماهنگ باقوانین تصویب شده این رشته ورزشی نمی باشد، آنهاقانون ومقررات خاص خود رادارندوبه هیچ وجه باما هماهنگ نمی باشند. این مسابقات فقط یکسری رخدادهای سنتی است که باهیچ یک ازرویدادهای مشابه درارتباط وتعامل نمی باشد، فرمت خاصی برای برگزاری مسابقات ندارندوفقط حالت فستیوال وجذب توریست واهداف بازرگانی دارند،...

 


 http://www.iceclimbing.kr/english/Data.php?mid=9

صعود آلپی به بارونتسه

صعود تونچ فندیک به بارونتسه
تونچ فندیک کوهنورد ترکیه ای توانست قله برف و یخی بارونتسه با ارتفاع 7129 متر در منطقه ماکالو بارون را فتح نماید. در این صعود داوا شرپا، کوهنورد نپالی که 8 صعود قله اورست را در کارنامه دارد تونچ را همراهی می کرد. داوا شرپا همچنین صاحب رکورد صعود اورست از شمالی و بازگشت از مسیر جنوبی با زمان 20 ساعت در سال 2006 می باشد. 
ایشان برای صعود خود پس از چند روز توقف اجباری در کاتماندو که بدلیل لغو پروازهای لوکلا بخاطر شرایط خرابی هوا رخ داد، در روز 19 اکتبر توانستند قله مراپیک 6440 متر را برای هم هوایی بهتر صعود کنند.
در نهایت در روز 24 اکتبر آنها تلاش خود را بر روی بارونتسه به سبک آلپی (سبک بار) آغاز و در حدود ساعت 11 صبح روز 25 اکتبر توانستند از طریق یال جنوب غربی قله بارونتسه را فتح نمایند. این صعود با بازگشت دو کوهنورد در همان روز به کمپ اصلی پایان یافت.
منبع:

Paige Classen

 پیژ کلاسن (Paige Classen) که بعنوان سنگنوردسرعتی – تهاجمی شناخته شده درهفته گذشته موفق شدبعنوان اولین زن مسیرسنگ خدا با درجه 5.14a رادرتنگدره منتهی به رودخانه سرخ کنتاکی صعودکند.

مسیریادشده دردیوار ساحل طلائی قرارداردوتوسط خطی پرشیب ومواج به دیواره ای معلق ختم می شود. پیژ 20 ساله متولد کلرادو امریکااست وبااین حرکت به جمع بانوان قدرسنگنوردی پیوست.

 http://www.deadpointmag.com/articles/view/paige-claassen-nabs-first-female-ascent-

god%E2%80%99s-own-stone-514a

پاکسازی کوه آبیدر سنندج در آستانه روز جهانی کوهستان

abidar

کانون کوهنوردان سنندج در آستانه روز جهانی کوهستان ( 11 دسامبر ) با شعار حفاظت از طبیعت حفاظت از زندگی است  " ژیانه وه له پاراستنی ژینگه دایه "   اقدام به پاکسازی کوهستان آبیدر میکنند . به همین منظور  گروه های کوهنوردی سطح شهر و عموم مردم طبیعت دوست سنندج برای پاکسازی این کوهستان از زباله های دیداری در این مراسم حضور گسترده خواهند داشت .

این برنامه ی فرهنگی زیست محیطی  با حمایت اداره کل منابع طبیعی ، اداره کل حفاظت محیط زیست و شورا ی شهر و همچنین شهرداری سنندج برگزار می شود .

برای این منظور کانون کوهنوردان سنندج 15 ایستگاه  در نقاط مختلف کوهستان آبیدر تدارک دیده است .

محل تجمع : دامنه کوه آبیدر مجاورت سازمان پارکها و فضای سبز

زمان : ساعت 6 صبح روز جمعه 12 آذر ماه 


محل تجمع


تصاویری از جمع آوری زباله ها جمع آوری شده و نحوه انتقال آنها


گروه کوهنوردی و غار شناسی ارش تشکر فراوان را از همه گروه های کوهنوردی و کانون کوهنوردان سنندج می کند.

5.14 در 58 سالگی

5.14 در 58 سالگی
یکی از مهمترین بهانه هایی که همواره موجب ترک کوهنوردی جدی در میان ماها میشه بالا رفتن سنه!
همین موضوع موجب میشه تا پس از 30 سالگی و گرفتن یکی دوتا مدرک مربیگری به خیل پیشکسوتان بپیوندیم و شروع به نقد گروه، باشگاه، انجمن، هیئت و فدراسیون کنیم و بالا رفتن سن رو بهونه کوه نرفتن بدونیم.
اما در همین حال کم نیستند کوهنوردان و سنگ نوردانی که به رغم سن بالا همچنان پر فروغ ظاهر میشن و موجب حیرت هستند!
از اون جمله فرانسیسکو مارین سنگ نورد 58 ساله ایه که توانسته در این سن و سال مسیری با درجه سختی 5.14 رو صعود کنه!
مسیری که فرانسیسکو صعود کرده 35 متر طول دارد و Botanics اسمشه و در کشور اسپانیا قرار داره.
در مورد این جوان 58 ساله جالب هست بدونید وی در سن 52 سالگی  b5.13 و در 54 سالگی 5.13d را صعود کرده! البته پروژه بعدی فرانسیسکو باز هم مسیری است با درجه 5.14a بنام Geminis.

برای دیدن فیلم این صعود به این آدرس بروید:
 
اخبار تکمیلی را هم در سایت دسنیول مطالعه کنید:
  
منبع: 
http://kouheghaf.blogspot.com

کشف مناطق سنگنوردی درچاد

 

یک گروه ازسنگنوردان برای کشف مناطق جدیدسنگنوردی عازم کشورچاددرقاره آفریقاشده اند. درمیان آنهاجیمی چین ، آلکس هانولد و رنان اوزترک که مراحل اعزام خودرادروبلاگ Never Stop Exploring Blog که وبلاگ رسمی شرکت North Face "اسپانسراین برنامه " است ، تکمیل نموده اند دیده می شوند. تیم یادشده صرفا" به هدف تصویربرداری ازچشم اندازهای خشن ودرعین حال زیبا برای صعودهای شگفت انگیزازبرجهای سنگی عظیم اعزام شده اند. درحال حاضرحداقل شش نفربصورت دستچین شده به منطقه اعزام شده اندورنان سایرین رادرجریان دیدگاههای برجسته ای ازآنچه که دراین سفرازطبیعت بدست آورده است قرارخواهدداد. این تیم صحرای چادراکاوش نموده وشمارزیادی دیواره های سنگ آهکی رابرای سنگنوردی کشف خواهدکرد، اگرچه این نوع دیواره هاگزینش خوبی برای سنگنوردی نمی باشندامابنظرمی رسدکه پاداش خوبی درنهایت برای سنگنوردانی که مناظرخیره کننده وشگفت انگیزودورنمای جالبی رادرابعادمختلف کشف کننددرنظرگرفته شده.

برای آنهائی که اطلاع ندارند، چاد درشمال آفریقای مرکزی واقع شده وترکیب جالبی ازبیابان هاودشتهای حاصلخیزاست وبه عنوان فقیرترین وفاسدترین کشوردرکل جهان شناخته شده وبسیاری ازشهروندان آن زیرخط فقرزندگی می کنند. بنظرمی رسدکه بسیاری ازچشم اندازهای آن ازنظرکاوشگران وسنگنوردان بکرودست نخورده  باقی مانده وهنوزمقدارزیادی ماجراهای سربه مهردرگوشه های دورافتاده آن وجوددارد. خواندن گزارش تیم اعزامی جالب خواهدبودوهمانطورکه اشاره شدعکسها دیدنی وجذاب هستندوالهام بخش برای آنهایی است که تمایل دارندازچاددیدن کنندومکانهای دیدنی وجذاب آنراازنزدیک ببینند.

 http://thegoat.backcountry.com/

http://theadventureblog.blogspot.com/

http://parstooo.blogfa.com


کاهش صعودهای سرطناب!

چرا دیگر در بند یخچال کمتر کسی صعود سر طناب انجام می دهد ؟! 
این پرسشی است که سایت باشگاه سنگنوردی داودی مطرح نموده و براستی چرا کمتر کسی در بندیخچال سرطناب صعود می کند؟!

منطقه سنگ نوردی بندیخچال از دیرباز مکانی بوده برای تمرین و آماده سازی سنگ نوردان جهت صعود به دیواره های مرتفع کشور. این منطقه که تا پیش از تاسیس سالنهای سنگ نوردی در طول هفته شاهد حضور گروههای بیشماری بود، امروزه بیشتر به مدرسه ای آموزشی برای برگزاری دوره های سنگ نوردی جهت مبتدیان و یا مکانی برای صعود سنگ های کوتاه دشوار توسط سنگ نوردان سالنی تبدیل شده است. ضمن آنکه دسترسی راحت به بالای سنگها و طبیعتن هزینه کمتر در احداث کارگاه ثابت در بالای سنگ بجای رل کوبی تمام مسیر از عواملی بوده که موجب روی آوردن سنگنوردان در این منطقه به صعود قرقره ای گردیده.
اما از طرفی واقعیتی که در مورد صعودهای سرطنابی وجود دارد کمبود مسیرهای آماده با درجه پائین در مناطق آموزشی می باشد، این مسئله موجب گردیده تا در دوره های آموزشی مدرس مجبور به آموزش صعودهای سرطناب بر روی مسیرهای دشوار شود و یا از چنین آموزشهایی سَر باز زَند، از اینرو مبتدیان از آغاز نسبت به صعود سرطنابی بیم دارند. در نتیجه زمانی هم که به درجه صعودهای بالا می رسند با ترس از سقوط تنها به صعودهای قرقره روی می آورند. 
اما در مجموع برای مقابله با ترس سنگ نوردان از صعودهای سرطنابی شاید بهترین راه برپایی و ایجاد مسیرهای سرطنابی با درجه پائین باشد تا نوآموزان بتوانند بدون بیم و هراس، با تکنیکهای این نوع صعودها هم سو شوند.

منبع:وبلاک کوه قاف

مسیری آهکی بادرجه سختی V12

کریس رد موند بولدرکاراهل جنوب نیوجرسی مدعی اولین پیمایش کامل مسیری بادرجه سختی V12 درساحل فلوریدا شده.اودرایمیلی به سایت Deadpointmagezine اعلام کرده که اواین مسیرآهکی فوق العاده به نام One From None رابرای اولین بارتاانتهاپیموده ، ازنقطه شروع تاانتهای کارسه روزتلاش سخت رادربرداشته ، یک روزکامل برروی مسیرشکاف درتقلابوده وعبورازآن تلاشی درحدV13/V14 وعبورازازآن بسوی مسیر Biggie's V10/11 ، مسیرPipelin/V11 و مسیر GoeGreen/V9بوده ،همه مشتاقندتابداننداین درجات اثبات خواهدشدیانه زیرااین مسیرآهکی تنهامسیربولودرفلوریدادرفضای آزاداست .

http://www.deadpointmag.com/articles/view/chris-redmond-claims-v12-boulder-problem-

http://parstooo.blogfa.com