شرکت نمایند گان انجمن در سومین سمپوزیوم خاورمیانه

موفقیت غارنوردان ایرانی در سومین سمپوزیوم بین اللملی غارشناسی خاورمیانه
بدنبال ارسال مقالات علمی و گزارشهای غارنوردی به این سمپوزیوم بین اللملی و پذیرفته شدن تعدادی از آنها تیم پنج نفره ای امروز راهی بیروت شدند.

بدون شک حضورمغتنم  پنج نفر از اعضای انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران در سومین سمپوزیوم بین اللملی لبنان که از تاریخ 22سپتامبر الی 27 سپتامبر برگزارمیگردد ، موفقیتی دیگری برای غارنوردی کشورخواهد بود . امید که از نتایج این گام موثر در آینده در سطوح مختلف علمی غارنوردی در کشورمان بهره مند شویم .

دراین اجلاس قراربود زنده یاد خانم  لیلا اسفندیاری بعنوان میهمان ویژه حضور داشته باشد ، که متاسفانه ضایعه فقدان ایشان باعث شد که برگزارکنند گان زمانی از اجلاس  را به یاد واره وی اختصاص دهند به همین منظور مقاله ای با عنوان  نقش او در غارنوردی و ورزش زنان ایران توسط خانم فاطمه  واقف  ارائه خواهد شد.

   مقالات علمی وارائه هایی که  توسط غارنوردان کشور به سومین سمپوزیوم بین اللملی غارشناسی خاورمیانه درکشور لبنان ارسال و  پذیرفته شده اند  به شرح ذیل می باشد :

-         بررسی غار شم شم توسط آقای آرش یاسمن پور از کردستان

-         بررسی زمین شناسی و ساختاری غار سنگ شکنان جهرم توسط خانم لیلا کریمی از فارس  

-         زمین شناسی و ژئو مورفولوژی غار انگره مینو توسط قاسم قادری از فارس

-         غارنوردی در ایران پس از اکسپدیشن بین اللملی 2008 و گزارش نخستین حضور غارنوردان ایرانی دربرنامه آموزشی امداد درکشور لبنان توسط سعید هاشمی نژاد از خراسان رضوی

بخش عکس :  حضور شش عکس  از غار قلایچی و غار سم  توسط یوسف واقف

بخش نقشه : نقشه 8 فقره از غارهای ایران غار قلایچی ، شم شم ،هامپوییل ، شیروند، جهان بین ، ،انگره مینو ، نره کانی و زرین رود  توسط آرش یاسمن پور و یوسف واقف

بخش فیلم :  -   یاد و خاطره لیلا اسفندیاری  ، سیلاب درغارنمکدان و امداد زیر زمین        امیر واقف

    

تیم پنج نفره ای ازغارنوردان ایران امروز با هدف شرکت در این همایش و ارائه حضوری مقالات و ایجاد ارتباط با غارنوردان و غارشناسان مطرح جهان و مبادله آخرین دستاوردهای فنی و علمی مرتبط با غار و همچنین معرفی فعالیتهای انجمن غارنوردان ایران به این گردهمایی تخصصی اعزام شدند.:

اعضای شرکت کننده دراین سمپوزیوم عبارتند ازخانمها فاطمه واقف ، لیلا کریمی و آقایان قاسم قادری ،آرش یاسمن پور و یوسف واقف بعنوان سرپرست تیم  می باشند.


منبع:سایت انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران
از طرف گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج برای آرش عزیز ارزوی موفقعیت های و پیشرفت های بیشتر در زمینه غارو غارنوردی برای این استان  را از خدا برای او طلب داریم

روز غارهای پاک (پاکسازی غارگلستانه بیجار)

در غار چیزی بجا نگذارید جز ردپا.

ازغارچیزی را خارج نکنید جز عکس.

در غارچیزی رانکشید جز وقت.


غارها مکان های در طبیعت هستند بسیار حساس که هر نوع تغییر چه خارج یا داخل آن صدماتی جبران ناپذیر را به غارها وارد می کند. فعالیت انسان در غار مساوی تخریب آن پس غارنوردان فقط می توانند با رعایت اصول کمترین صدمات را به غارها وارد کنند تا بتوانیم این میراث های طبیعی چند میلیون ساله را به نسل های بعدی منتقل کنیم به امید روزی که فرهنگ غار و غارنوردی در استان کردستان به بالاترین جایگاه خود در ایران و جهان دست یابد .

به امید غارنوردی پاک



کادر اجرایی:

سرپرست:بهار زنگی بند

سرپرست فنی:ناصر محمدی

مسئول روبط عمومی:محمد مهدی پناه

مسئول تدارکات :پیام رضابخش

مسئول امداد نجات جمعیت هلال احمر:اضغر غربی


زمان:

اجرای برنامه:غارگلستانه (بیجار) جمعه 1 مهر 1390 (زمان جلسات توجیهی قبل از برنامه بعدآ اعلام می شود)


جهت هماهنگی با شمارهای:

محمد مهدی پناه 09188733405

بهار زنگی بند09183719553

غروب آفتاب مرگ پایان نیست...

آبیدر امروز نظاره گر وداع مردی بود که هر طلوع با گامهای استوار

می پیمود تا سحرگاهان بر فراز قله به آفتاب سلام بگوید.

اما امروز دیگر از بیستون صدای تیشه فرهاد نیامد و آبیدر طلوع آفتاب را بی او نظاره گر بود در فراق پیشکسوت ورزش کوهنوردی استان کردستان زنده یاد حبیب الله بیگلری به سوگ می نشینیم تا یاد و خاطره اش راگرامی بداریم .


با عرض تسلیت به خانوداه بیگلری و گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج


زنده یاد حبیب الله بیگلری

'گزارش تصویری صعود به قله دماوند (جهبه جنوبی)

تاریخ صعود :17و18و19 شهریور 1390


نفرات شرکت کننده در برنامه:1-کنعان خانپور(سرپرست برنامه)2-هژیر صالحی 3-آرش قیمتی 4-ماشالله نصرتی 5-سیامک چایچی 6-موسی مرادی 7-یدالله مرادیان 8-آرمین اربابی

9-محمود معاذی 10-سید محمود محمودی 11-حسین زارعی(عکاس)



بقیه عکسها در ادامه مطلب...


ادامه مطلب ...

گزارش اکسپدیشن غارنوردی «سم»

نام برنامه: اکسپدیشن غارنوردی سم
تاریخ: 31 مرداد - 5 شهریور 1390
گزارش: علیرضا بلاغی
تعداد: 14 نفر
شهرهای شرکت کننده: تهران، قزوین، مشهد، نیشابور، سنندج، گرگان، همدان، کرمان و کشور لهستان
هدف: اکتشاف و نقشه برداری مسیرهای جدید سیستم غار سم

 

«سم» نام غاری است در استان گلستان که مسیر دسترسی آن از روستای نام نیک از توابع استان سمنان می باشد و در حال حاضر دومین غار عمیق کشور است و تا عمق 405 متری اکتشاف و نقشه برداری شده است.

عکس از مارچین کوبارک


ادامه مطلب ...

آرتور کوزلوفسکی

آرتور کنراد کوزلوفسکی ، متولد 1977 در پوزنان  ، مرگ 5 سپتامبر 2011 در سن 34 سالگی ، یک غواص غارنورد لهستانی بود. آرتور نخستین بار در سال 2006 بعنوان غواص آبهای آزاد وارد ایرلند شد و به غواصی در غار علاقه پیدا کرد، او  این رشته را زیر نظر مارتین فار مربی غارنوردی ولز در سال 2007 گذراند.

کوزلوفسکی مسئولیت بسیاری از الحاقات سیستمهای غاری در هر دو ایرلند را بعهده داشت ، قابل توجه ترین آن توسعه سیستم غارهای Marble Arch بود. در سالهای 2009 و 2010  اجرای غواصی در سیستمهای غاری Prod's Pot  و Cascades Rising وگسترش آنها به دو برابر (از 5/4 تا 9 کیلومتر) و متعاقب آن گسترش سینک Monastir و سیستم Upper Cradle تا 5/11 کیلومتر. کشف طولانی ترین غار شمال ایرلند و داشتن رکورد طولانی ترین تراورس غواصی در غار به وسعت 5/4 کیلومتر در منطقه Gort و همچنین دارنده رکورد عمیق ترین غواصی در غار در ایرلند و بریتانیا به عمق 103 متر در پولتومری بلابروک  ایرلند. کازولوفسکی در خلال غواصی در غار در Gort ایرلند در دوشنبه 5 سپتامبر سالجاری جان خود را از دست داد و جسد او در روز یکشنبه 10 سپتامبر بعد از 5 روز تلاش بی وقفه و گسترده در عمق 52 متری و 810 متر فاصله از ورودی از غار خارج شد.

http://en.wikipedia.org/wiki/Artur_Koz%C5%82owski

http://parstooo.blogfa.com/

باز هم پیمایش غار گلستانه توسط قاجر قروه

13 نفر از اعضای هیئت و گروه قاجر روز 18 شهریور غار گلسانه در بیجار کردستان را پیمایش کردند. در این برنامه دو نفر از راهنمایان غار نوردی استان کردستان آنان را همراهی نمودند.



تاریخ اجرای برنامه : 18شهریور سال 1390

شرکت کنندگان (آقایان) : داوود مفاخری، مهدی عباسی، کورش دره وزمی، مرتضی عباسی،کامران محمدی، سامان مفاخری، عرفان آزادی، کامیل حسنی، سعید آزادی، محمد سعید حنیفی،

پیام رضا بخش(راهنما) نبی احمد پناه (راهنما) رحمان مرادیانی(سرپرست)


شرکت کنندگان (بانوان) : لیلا خالدیان،لیلا صالحی


منبع:

برگزاری اولین دور‌‌ه ویژه و تخصصی امداد و نجات غار زیر نظر مر



به اطلاع می‌رساند بخش غارنوردی کارگروه کوه‌نوردی این فدراسیون در راستای اجرای تقویم سال 1390، به منظور توسعه و رشد رشته غارنوردی و اجرای برنامه‌های بلندمدت و کلان در سطح کشور و تبیین اهداف عملی مشخص‌شده در آیین‌نامه بخش مربوطه در نظر دارد دور‌‌ة ویژه و تخصصی امداد و نجات غار را برای اولین‌بار در ایران به میزبانی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی برگزار نماید.
این دوره زیر نظر مربیان طراز اول این رشته از کشور فرانسه با موضوعات زیر به مدت 8 روز و در نیمه دوم آبان‌ماه سال 1390 برگزار خواهد شد؛
1ـ مدیریت امداد و نجات
2ـ روش‌های ارتباطی در عملیات‌های نجات از غار
3ـ آموزش روش‌های فنی و کار با ابزارهای ویژه
مقتضی است علاقمندان به حضور در دوره روزهای شنبه و یک‌شنبه از ساعت 16 لغایت 20 جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارگروه غارنوردی تماس حاصل نمایند.



منبع:سایت فدراسیون کوهنوردی

کشف عروس دریائی در غار

Rare Peach Blossom Jellyfish Discovered in Chinese Cave


نوع نادری از عروس دریائی به نام شکوفه هلو در غارهای آبی جنوب چین کشف شد، در خلال تمرینات غواصی در غار توسط یک گروه پلیس در استان کانگسی هزاران عروس دریائی کشف شد ، تصاویر تهیه شده از این گونه نادر برای یک آکادمی علوم در چین ارسال شد که ضمن تائید آنها اعلام کردند که این گونه متعلق به آب شیرین است و نام آنها معروف به شکوفه هلو است که بی شباهت به گل نیست. این موجودات آسیب پذیر در پائین ترین سطح حیات در کره زمین قراردارند و قدمت نسل آنها به 5/1 میلیون سال پیش می رسد، باتوجه به شرایط سخت زیست محیطی که آلودگی زیر صفر و دمای 34 درجه آب را می طلبد می توان نسل آنها را منقرض شده تلقی نمود.


http://cavingnews.com/20110909-rare-peach-blossom-jellyfish-discovered-in-chinese-cave

برنامه روزغار پاک در سراسرکشور برگزار می گردد


روز غار پاک به پیشنهادانجمن غارنوردان وغارشناسان ایران برای دومین سال پیاپی روز 2 مهر برگزار می گردد
سال 89 با استقبال خوبی که از روز غار پاک در شهرها و استان های مختلف صورت گرفت موجب شد تا مسئولین انجمن با جدیت بیشتری برنامه های روز غار پاک را پیگیری نمایند.امسال نیز مسئولیت برنامه ریزی و پیگیری غار روز غار پاک با آقای مجید کاشیان از غارنوردان فعال و توانمند انجمن غارنوردان می باشد که برای این رو چند توصیه به اعضای محترم انجمن جهت اجرای برنامه روز غار پاک ارائه نموده است

 

1- ایمنی . ایمنی و ایمنی صد در صد . توجه داشته باشید که حفظ سلامتی خود و دوستان در راس تمامی مسائل هست بنابراین از هرگونه حرکتی که دارای ریسک پذیری باشد جدا خودداری فرمایید. از به همراه بردن افراد غیر فنی در غارهای پر خطر اجتناب نمایید

2- لزوم استفاده از وسائل مخصوص غارنوردی  مانند ابزار فرود.

3- استفاده از کلاه ایمنی. دستکش . لباس و کفش مناسب. توجه داشته باشید باطری های باقی مانده از سالهای دور به شدت آلوده هستند و تماس مستقیم آنها با پوست عوارض بدی به همراه داره.

4- همراهی تیم پشتیبان در غارهای فنی

5-اجتناب از هرگونه تک روی در غار و  استفاده از نخ ردزن در صورت لزوم. و صد البته جمع کردن آن در پایان برنامه.

6- استفاده از گونی پلاستیکی بجای کیسه نایلون به منظور جمع آوری زباله

طراح پوستر:آرش یاسمن پور

همایش هشتمین سالگرد زنده یاد محمد اوراز برگزار گردید

کانون کوهنوردی سنندج همایشی به مناسبت هشتمین سالگرد عروج پر افتخار  زنده یاد محمد اوراز را در شهر سنندج برگزار نمود.
در این همایش کوهنوردان و پیشکسوتانی از اکثر شهرهای ایران شرکت نموده بودند.

ابتدا به  مهمانان خیر مقدم گفته شد سپس گزارشی راجع به تاریخچه و اهداف کانون کوهنوردان سنندج بیان گردید.

حمید دهقان کوهنورد کردستانی که در تاریخ 29 اردیبهشت سال 1390 موفق شد با افتخار بر بلندای اورست بام جهان بایستد، گزارش صعود خود را ارائه نمود. 
حمید دهقان در ابتدای بیانات خود یادی از بزرگان عرصه کوهنوردی نمودند از جمله: محمد اوراز، مقبل هنرپژوه، سامان نعمتی، دکتر بهاءلو، مهدی اعتمادی فر، عیسی میرشکاری، لیلا اسفندیاری، عباس جعفری، علی رضا امانی و.....


حمید دهقان


ایشان اهداف خود از صعود به اورست را از دو جنبه بررسی کردند یکی به یاد محمد اوراز اسطوره اخلاق کوهنوردی ایران، دوم حمایت از کودکان سرطانی( محک)
در ادامه گروه ارغنون کنسرتی را اجرا کردند و بعد از آن برادر اوراز، معروف اوراز سخنرانی نمود و گروه کوهنوردی مخابرات سنندج، تمبر اهدایی محمد اوراز را به خانواده ایشان اهدا کردند.
آقایان عباس محمدی و آقای باقر عیوضی در باره مسائل زیست محیطی سخنرانی نموده سپس کاک ماجد روحانی در باره مسائل زیست محیطی دریاچه زریوار و آبشار بل مطالبی را بیان کردند.آقای امانی نیز در باره چشمه بل و سد سقز ، بانه و قشلاق مسائلی را مطرح نموده و دکتر ملک محمدی همنورد حمید دهقان سخنرانی کردند و در انتها مهمانان شهرستانی در هتل شادی شام را صرف نمودند.



منبع:www.ghajer.com

به یاد محمد اوراز و گرامیداشت جاودانگی اش

روز «اوراز»!



رنگ‌‌ و‌ روی تقویم‌ها و سال‌ها و آدم‌ها هر چقدر هم عوض شود؛
روز تو همیشه هست!
مثل یک کوهِ بلند همیشگی!

... روز تو را حتی اگر من و تقویم از یاد ببریم؛ 
یک کوهِ بلند همیشگی از یاد نمی‌برد!


گزارش تصویری از دریاچه ی ارومیه

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و در منطقهٔ آذربایجان واقع شده‌است . آب دریاچه ارومیه به پایین‌ترین حد خود در 100 سال گذشته رسیده است و پیش بینی می شود 60 درصد دریاچه ارومیه تا پاییز خشک ‌شود .

منبع : جام جم آنلاین

اولین همایش کانون کوهنوردان کردستان

به نام خالق کوهها  

                       

گرد هم می­آییم ؛

 

 

  به پاسداشت گامهای استوار تلاشگران کوه و سنگ و به گرامیداشت

 

 

همراهی­ها و هم نوردی هایمان ، اولین همایش کانون کوهنوردان کردستان

به یادمان هشتمین سالروز جاودانه شدن زنده یاد محمد اوراز و گزارش برنامه 

  صعود به قله اورست  مهندس حمید دهقان، هم طناب

                                   لحظه های به یاد ماندنی با هم بودن می­شویم.

 

 

زمان : پنجشنبه هفدهم شهریور 1390 ساعت 4 عصر

 

مکان : سه راه شالمان –  آمفی تئاتر اردوگاه شهید سلیمان خاطر

 

سمپوزیوم غارشناسی خاورمیانه

Spéléo Club du Liban

 

سومین سمپوزیوم غارشناسی خاورمیانه از 23 تا 25 آگوست برای سومین بار برگزار خواهد شد. این رویداد هر پنج سال یکبار توسط کلوپ غارشناسی لبنان و شورای ملی برای تحقیقات علمی تحت حمایت اتحادیه بین المللی غارشناسی سازماندهی می شود و میزبان آن دانشگاه روح القدس در شهر قونیه لبنان می باشد. این سمپوزیوم همزمان با شصتمین سالگرد تأسیس کلوپ غارشناسی لبنان برگزار خواهد شد و برخی از  دستاوردهای پنج سال گذشته از جمله اکتشاف غارهای کاسارات و وراوه و کشف طولانی ترین لوله گدازه در خاورمانه به ارتفاع 1615 متر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

Inside Lebanon's Fghal Cave

دو روز اول چهار دسته مباحث مجزا شامل غارشناسی فنی ، غارشناسی علمی ، مدیریت کارست و حمایت و غارشناسی رسانه ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت و روز پایانی غارنوردان می توانند برای بازدید غارهای منطقه عازم شوند. دراین همایش تمامی غارنوردان جهان می توانند حضور یابند، برای کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت نام به وبسایت سمپوزیوم به آدرس زیر مراجعه کنید.

http://speleoclubduliban.com/index.php?f=MESS_3

منبع خبر:

http://cavingnews.com/20110903-the-upcoming-3rd-middle-east-speleology-symposium

http://parstooo.blogfa.com/