برنامه علمی تخصصی شناخت و بررسی گنبدهای نمکی ایران

 

 به گزارش از انجمن غارنوردان ایران: اولین قسمت برنامه علمی تخصصی شناخت و بررسی گنبدهای نمکی ایران به پایان رسید در این اکسپدیشن بین المللی که با حمایت معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور  برگزار می گردید اساتیدی از دانشگاههای شیراز  ، ایلام ، سیستان و بلوچستان و غارنوردانی از شهرهای تهران، مشهد ، تبریز، کرج، شیراز، اصفهان، کردستان ، کرمان  به مدت چهار روز از تاریخ 26 فرودین  در جزیره قشم حضور داشتند 

در این برنامه همچنین نه نفر از غارنوردان و غارشناسان از کشورهای بلژیک ، پرتریکو، لبنان، نیوزلند سوئیس حضور داشتند
روز اول  :    بازدید قسمتهای از غار نمکدان ( بزرگترین غارنمکی جهان به طول 6580 متر
روز دوم  :    بازدید سطحی از گنبد نمکی نمکدان و پولیه ورودی غار نمکدان
روزسوم  :    نشست علمی و ارائه مقالاتی به شرح ذیل
معرفی غارنوردی در 11 کشور آمریکای لاتین
معرفی کلوپ غارنوردی لبنان و غار زیبای جیعتا
ژئومورفولوژی گنبد نمکی قشم
مکانیسم تشکیل غارهای گنبد نمکی قشم
توسعه کارست نمک در گنبد نمکی کنارسیاه
یونسکو و حفاظت از غارها
معرفی اتحادیه جهانی غارنوردی
حرف‌های گنبدهای نمکی سرزمین مادری‌ام
روز چهارم :     بازدید از جزیره هرمز و غار نمکی دانشجو




پی نوشت :حضور یک نفر از غارنوردان خوب کردستانی اقای یدالله مرادیان عضو خوب و فعال (گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج) را مایه افتخار است اروزی موفقعیت و پیشرفت های بیشتر را برای این عزیز غارنورد داریم .

نگاهی به فعالیت‌های بخش غارنوردی فدراسیون در سال 90

جهت اطلاع‌رسانی و آشنایی همنوردان از تلاش‌ها و برنامه‌ریزی های بخش غارنوردی در سال 1390 و تشکر و تقدیر از همه عوامل و دست‌اندرکاران این واحد در فدراسیون به شرح زیر به اطلاع می‌رسد؛
در ادامه فعالیت‌های آموزشی و ارتقاء سطح علمی و فنی غارنوردان کشور، تمامی واحدهای بخش غارنوردی فدراسیون در سال 1390 و پیرو اهداف تدوین‌شده خود، شاهد دستآوردهای ارزشمندی همراه با خلاقیت و نوآوری به شرح زیر بوده‌اند:
1ـ به‌روزرسانی متون آموزشی در تمام شاخه‌های آموزشی
2ـ زمین‌شناسی و کارست همراه با عملیات میدانی
3ـ نقشه‌برداری و اجراء و تکمیل پروژه‌های نقشه‌برداری توسط کارآموزان
4ـ پیگیری‌های ممتد جهت برگزاری کلاس‌های تخصصی غواصی در غار زیر نظر بهترین مدرسان بین‌المللی و اجراء چند عملیات غواصی در سال گذشته
5ـ برگزاری دوره‌های پزشکی غار و آشنایی با مشکلات و بیماری‌های شایع در این رشته، همچنین در سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین دوره‌های آموزشی به میزبانی فدراسیون مرتبط با آموزش‌های تخصصی و امداد و نجات در غار و زیر نظر اساتید صاحب‌نام این رشته در جهان بوده که با حضور و استقبال جمع کثیری از علاقمندان از سراسر کشور با موفقیت به پایان رسید و دستآوردهای مهمی را برای ما به ارمغان آورد که به مرور شاهد نتایج ارزنده آن خواهیم بود.
همچنین اجرای اردوهای مختلف در استان‌های کشور، هماهنگی با استان‌های فعال، پوشش خبری و رسانه‌ای اخبار و صدور بخشنامه‌ها و اطلاعیه‌ها، مکاتبات و پیگیری‌ موضوعات زیست‌محیطی با سازمان حفاظت محیط زیست کشور و حضور در جلسات مرتبط در کارگروه فوق، خرید لوازم و تجهیزات لازم جهت بهره‌برداری در کلاس‌های مختلف و ده‌ها برنامه‌ دیگر خلاصه‌ای از فعالیت‌های این بخش بوده است.
لذا از تمام عزیزان و سروران که در سال گذشته موجبات موفقیت این بخش را فراهم نمودند تشکر و قدردانی به عمل می‌آید به قرار زیر:
رضا زارعی رئیس کارگروه که با حمایت‌های خود راه را برای ما هموار نمودند. 
 ریاست و دبیر محترم فدراسیون
سرپرست محترم نایب‌رئیس فدراسیون، آقای سیدمرتضی موسوی
نایب‌رئیس محترم بانوان، خانم گرجی 
مسئول محترم انبار فدراسیون
امور مالی فدراسیون
دبیرخانه
مسئول محترم کمیته صعودهای ورزشی آقای داورپور
مسئول محترم کارگروه روابط عمومی آقای حسین رضایی 
   ـ رحمان میرطیبی ـ حمید خالدی 
ـ پریسا حسین‌زاده  ـ وحید مصدری
عباس توسلی  ـ روشن امین‌نیا  علیرضا بلاغی ‌ـ دکتر مسعود حمیدی
علی ولی‌زاده حسین نظر ـ کامران اندامی
 شرکت بازرگانی کوه‌ویسی    
   

سرفصل برنامه‌های اجرا شده در سال 1390 در سراسر کشور

ردیف

عنوان

استان

مدت و زمان

1

کارآموزی غار

تهران

4

2

زمین‌شناسی و کارست

اصفهان

2

3

عملیات اکتشافی در غار سم

گلستان

5

4

پروژه و کار نقشه‌برداری

گیلان

3

5

کارآموزی غار

گلستان

4

6

نقشه‌برداری و کلاس

گلستان

4

7

آموزش پزشکی در غار

فارس

2

8

اردوی امداد و نجات در غار کشوری

تهران

10

9

دوره پیشرفته بانوان

مازندران ـ پلور

5

10

کارآموزی غار

کردستان

4

11

کارآموزی غار

کردستان

4

12

نقشه‌برداری

اصفهان

3

13

دوره زمین‌شناسی و کارست

کردستان

1

14

دوره نقشه‌برداری در غار

اصفهان

3

 

جمع

54 روز

مصاحبه صوتی رضا نظام دوست با پروانه کاظمی

رضا نظام دوست قبل از تلاش پروانه کاظمی بر روی قله اورست، مصاحبه ای را  در خصوص صعودهای ایشان و فضای حاکم بر فعالیت های مستقل کوهنوردان در هیمالیا انجام داده است. فایل های صوتی این مصاحبه را رضا نظام دوست برای پست الکترونیکی کوه نیوز ارسال کرده است.

پروانه کاظمی

دریافت

دریافت

راهیان ماکالو در کمپ اصلی/ راهیان آناپورنا و 5 روز هوای مساعد بر

بنا بر ارتباط تلفنی و گزارش ارسالی از "ماکالو": 5 کوه نورد ایرانی(بهپور، شعاعی، معانی، مقدم و هاشمی)  که در صدد صعود به این قله هستند، پس از طی مسیر پیاده روی از کاتماندو تا ارتفاعات ماکالو؛ امروز در کمپ اصلی مستقر شدند. گفتنی است: کوه نوردان ایرانی به همراه 3 کوه نورد چینی در حال حاضر تنها کوه نوردان مستقر در کمپ اصلی این قله هستند.

شایان ذکر است: بنا بر گزارش ارسالی از "آناپورنا"؛ با توجه به شرایط نسبتاً مساعد جوی در 5 روز آینده، «عظیم قیچی ساز» و «فرخنده صادق» نیز در این چند روز تلاش خود را برای عزیمت به ارتفاعات بالاتر این قله از سر خواهند گرفت. بنا بر این گزارش تاکنون فقط یکی از تیم های خارجی حاضر در منطقه حرکت خود را به سمت کمپ های بالاتر آغاز کرده است.

منبع:فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی

پخش گزارشی از تیم اعزامی به "ترانگو" از شبکه خبر

براساس هماهنگی های صورت گرفته از سوی کارگروه روابط عمومی با شبکه خبر سیما و پیگیری های اعضای تیم "ترانگو"، قرار است گزارشی از اردوی آماده سازی و معرفی نفرات این تیم، امشب 27 فروردین ماه ساعت 23:30 از شبکه خبر سیما پخش شود.

از آناپورنا و عظیم قیچی ساز

آناپورنا

بنا بر اخبار رسیده:

کل اکیپ امروز در بیس‌کمپ جمع می‌شوند و بقیه اعضاء نیز از رفتن به کمپ سه صرف‌نظر کردند.  هوا  برفی است و در طی 10 روز آینده  جهت صعود به قله منتظر خبر هوای مناسب از سایت‌های هواشناسی خواهند بود...


از وبلاگ تبریزکوه http://tabrizkooh.blogfa.com

«عظیم قیچی ساز»؛ هم هوائی در کمپ ۳ «آناپورنا»

 «عظیم قیچی ساز» و هم هوائی در کمپ ۳ «آناپورنا»

به گزارش رسیده: «عظیم قیچی ساز» پس انجام هم‌هوائی در کمپ ۳ «آناپورنا» به ارتفاع ۶۰۰۰ متر؛ به دلیل شرایط نامساعد منطقه؛ مجدد به کمپ اصلی بازگشته است تا در روزهای آینده صعود خود به ارتفاعات بالاتر این قله را ادامه دهد.


منبع: ‍پایگاه‌خبری فدراسیون

عمیدی، افسایی و رمضانی در کمپ اصلی دائولاگیری

به گزارش وب سایت شرکت سرزمین خورشید، تیم ۳ نفره از کوهنوردان کشورمان دیروز ۱۷ فروردین به کمپ اصلی قله دائولاگیری رسیده اند. در این خبر آمده است:


مهدی عمیدی، نیما افسایی و مرتضی رمضانی


تیم اعزامی به کشور نپال که در روز ۸ فروردین ایران را به قصد تلاش برای صعود به قله دائولاگیری ترک کرده بودند، سرانجام پس از هفت روز برنامه تراکینگ و عبور از گذرگاه ها و مناطق بسیار زیبا روز گذشته ۱۷ فروردین ماه به کمپ اصلی دائولاگیری به ارتفاع ۴۶۵۰ متر وارد شدند.

طبق اخبار دریافتی حال عمومی اعضای این تیم خوب و هوای منطقه نیز بسیار خوب گزارش شده است.
تیم ۳ نفر ایرانی (مهدی عمیدی، نیما افسایی و مرتضی رمضانی) به همراه تیم ایتالیایی به عنوان اولین تیم های حاضر در منطقه می باشند و قرار است پس از ۲ الی ۳ روز اقامت به جهت استراحت، تجدید قوا و هم هوایی به صعود خود ادامه دهند.

اخبار رسیده از هیمالیا


بر اساس تماس تلفنی شب گذشته با «عظیم قیچی ساز»: وی صبح امروز کمپ اصلی «آناپورنا» را برای هم هوایی نهایی به مقصد کمپ ‏3‏ ترک می‌کند. گفتنی‌ست: «محمود شعاعی» نیز با ارسال خبری اعلام کرد: طی برنامه‌ی خود قله‌ی «آیلندپیک» را نیز صعود کرده و فردا «کاتماندو» را به مقصد کمپ اصلی «ماکالو» ترک خواهد گفت.

 بر اساس گزارش و خبر ارسالی شب گذشته؛ برنامه ی صعود «فرخنده صادق» که پیش تر با خبر عزیمت به «ماناسلو» عنوان شده بود؛ حاکی از آن است که وی برنامه ی صعود خود را به «آناپورنا» تغییر داده است.


منبع:فدراسیون کوهنوردی

کلاس کارآموزی اسکی در شهرستان قروه برگزار گردید

طی برنامه ای سه روزه از تاریخ 17 الی 19 فروردین ماه سال 1391 کلاس کار آموزی اسکی در ارتفاعات بدر شهرستان قروه برگزار گردید.
این کلاس تحت نظر هیئت اسکی استان کردستان به مربیگری آقای مسعود شکرگزار و کمک مربی گری آقای مهدی کریمی انجام پذیرفت و در این کلاس17 نفر از اعضا هیئت و گروه قاجر شرکت نمودند( آقایان 12 نفر و بانوان 5 نفر) لازم به ذکر است که یکی  از سنندج (عضو گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج) می باشد

منبع خبر:قاجر قروه


اخبار تلاشگران ماکالو - خبری از شعاعی نیست

حسین مقدم یکی از 5 کوهنوردی که نامش در لیست کوهنوردانی که موفق به اخذ مجوز شورای برون مرزی برای تلاش بر روی قله ماکالو (پنجمین قله مرتفع جهان) شده اند، دیده می شود، در آخرین پست وبلاگش، خبر داده که در روز 16 فروردین ماه به نپال رسیده و در حال آماده سازی مقدمات صعودش است. حسین رضایی نیز در وبلاگش خبر از راهی شدن سید محمود هاشمی، ایرج معانی و دکتر بهپور برای تلاش بر روی این قله را داده است.


اما از سوی دیگر هنوز وضعیت تلاش آخرین کوهنورد ایرانی بر روی قله ماکالو در فصل جدید یعنی محمود شعاعی (سرپرست فعلی و رئیس اسبق فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشورمان) مشخص نیست. به نظر می رسد با توجه به حواشی به وجود آمده در چند روز اخیر در رابطه با نحوه انجام و برنامه ریزی صعود به قله ماکالو، تلاش محمود شعاعی بر روی این قله در اواخر دوره فعالیتش در فدارسیون، در هاله ای از ابهام باشد و یا فدراسیون کوهنوردی قصد دارد که از بازتاب و رسانه ای کردن این تلاش و خبر عزیمت او به نپال برای انجام این تلاش تا حدامکان بکاهد.



http://koohnews.ir: منبع

سید حسین صالحی و اجرای برنامه اسکی بر روی قله ماناسلو

به گزارش کوه نیوز: سید عبدالحسین صالحی کوهنورد و اسکی باز 30 ساله کرجی، که نام او در بین لیست اعلام شده از طرف فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشورمان، جهت اخذ مجوز شورای برون مرزی دیده می شود، قصد دارد بر روی قله ماناسلو به ارتفاع 8163 متر به اجرای برنامه اسکی کوهستان بپردازد.

در کارنامه کوهنوردی صالحی، صعود به قله دائولاگیری به همراه تیم ملی کشورمان و همچنین اجرای برنامه موفقیت آمیز اسکی بر روی قله موستاق آتا به ارتفاع 7564 متر دیده می شود. سید عبدالحسین صالحی دومین ایرانی بعد از مرحوم فرشاد خلیلی است که توانسته با موفقیت، توسط اسکی به صعود و فرود قله موستاق آتا بپردازد.

پروانه کاظمی، هیمالیانورد زن ایرانی در بیس کمپ اورست

به گزارش ذبیح الله حمیدی، مدیریت باشگاه کوهنوردی اسپیلت تهران که در وب سایت این باشگاه نیز درج شده است، خانم پروانه کاظمی که پیش از این موفق به صعود قلل موستاق آتا (سال 89)، ماناسلو و آمادابلام (سال 90) شده است، هم اکنون (هفدهم فروردین نود و یک) در بیس کمپ قله اورست به ارتفاع 5200 متر، قصد صعود این قله را به ارتفاع 8488 متر دارد.

گفتنی است پروانه کاظمی، در روز هشتم فررودین ماه تهران را به قصد تلاش دوماهه خود بر روی بام دنیا (قله اورست) ترک کرده است.

منبع:کوه نیوز

اعلام برگزاری دومین جشنواره سنگ‌نوردی بیستون

پایگاه خبری فدراسیون: بر اساس گزارش رسیده از سوی “ابراهیم نوتاش“: سایت GHM (سازمان کوهستان بلند) خبر برگزاری دومین جشنواره بین المللی سنگ‌نوردی در بیستون کرمانشاه را رسماَ اعلام کرد.
گفتنی است: این جشنواره قرار است مقارن با هفته تربیت بدنی از 22 تا 29 مهر ماه جاری ( 13 تا 20 اکتبر) در کرمانشاه برگزار خواهد شد.



منبع: فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

اولین دوره تخصصی غواصی غار پایان یافت


اولین دوره تخصصی غواصی غار که از صبح روز سوم فروردین ماه آغاز شده بود در غروب روز جمعه 11 فروردین به پایان رسید.
این دوره زیر نظر مربی برجسته لهستانی «یاروسلاو کور» و کمک مربیگری «علیرضا بلاغی» و سرپرستی «وحید مصدری» و با حضور آقایان «آرمودیان مقدم» از تهران، «ابوالقاسمی» از گیلان، «اشک تلخ» از تهران، «بهزادیان» از زنجان، «جلوانی» از اصفهان و «یاسمن پور» (عضو گروه کوهنوردی و غارشناسی ارش سنندج)از کردستان تا 6 فروردین در استخر شهرستان طالقان و سپس از 8 فروردین در غار «سهولان» بصورت اردویی برگزار شد.



شایان ذکر است پس از اتمام دوره، مربیان به مدت یک ساعت به غواصی در قسمتهای مختلف غار پرداختند و سپس در روز 13 فروردین جهت غواصی و اکتشاف به غار «سراب» واقع در استان چهار محال و بختیاری عزیمت کردند.
در پایان بخش غارنوردی کارگروه کوه‌نوردی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی از تمام کسانی که در برگزاری اولین دوره تخصصی غواصی غار کمک، شرکت و مساعدت نمودند کمال تشکر و امتنان را دارد.

منبع:فدراسیون کوهنوردی

گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج این موفقعیت بزرگ را به اقای آرش یاسمن پور از صمیم قلب تبریک عرض می کند به امید پیشرفت های بیشتر