گزارش تصویری تمرین سنگنوردی و غارنوردی(SRT)

باز هفته گذشته مورخ(90/1/26)  در منطقه سنگ سیاه سنندج(کوچکه ره ش) با آمدن تعدادی دیگر از اعضای گروه که تازه وارد فاز سنگنوردی و غارنوردی شده بودند و یک سری از اصول های اولیه سنگنوردی و اموزش گره هابود.

و تعدادی هم از بچه ها که به اصول و تکنیک های  کامل غارنوردی (SRT) آشنا بودند به تمرین کردن کنار سایر بچه های دیگر پرداختیم.


اعضای شرکت کننده:

 1- خبات زمانی 2- فریدون میرانی 3- نوید میرانی 4- هژیر صالحی 5- هیوا چمنی 6- آرش قیمتی 7- بهار زنگی بند(مسئول کمیته بانوان) 8- سهیلا حسین پناهی 9- فریبا مهدی پناه 10- فرشته قادریان زاده 11- سارا گردیده 12- کرسوم لطفی 13- پیام رضابخش (عکاس)


http://s1.picofile.com/file/6559626756/%D8%B5%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AF_120.jpg


http://s1.picofile.com/file/6559640840/%D8%B5%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AF_127.jpg


و در ضمن آقای محمد مهدی پناه و نبی احمد پناه برای شناسایی  غاری در منطقه کلکان (اطراف سنندج ) رفته بودند و گزارش و عکسهای ان به زودی روی وبلاک و سایت گروه قرار میگیرد.


بقیه عکسها در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

گزارش تصویری صعود گروه به قله ئه والان

تاریخ صعود :۹۰/۱/۱۹

مسیر صعود :از روستای نشور

تعداد نفرات :۱۸ نفر



بقیه عکسها...

هوای برفی در اورست

مهدی عمیدی و حسین بهمن یار دیروز تا کمپ یک صعود نموده و مراحل هم هوایی و بارگذاری را انجام دادند.هم اکنون در بیس کمپ هوا خراب و همراه بارش برف می باشد و کوهنوردان در حال استراحت در بیس کمپ هستند.

http://www.sunlandtour.com/UserFiles/news/p1060847f.jpg


منبع:http://www.sunlandtour.com



هشدار جدی برای علاقمندان بازدید از غار پراو ( طنابهای ثابت گذاری

طنابها مرگ افرین غار پراو

طناب مرگ

تقریبا هفته ای نیست که بگذرد و کسی جهت اطلاع از وضعیت غار پراو و چگونگی بازدید ازان با من تماس نگیرد ، و بنده هم بنا بر حسب وظیفه هر انچه که در حد توان و داشته دارم خدمتشان عرض می کنم . و با توجه به علاقه بسیار زیاد تعدادی از دوستان که مایل به اجرای برنامه فنی غارنوردی هستند قصد دارم بزودی  توضیحاتی نوشتاری و  جامع از چگونگی اجرای برنامه بازدید کامل غار را در این مکان قرار دهم ، و امیدوارم مثمر ثمر باشد .

ولی در حال به ذکر این نکته بسنده می کنم که این دوستان برای بازدید کامل غار ، در فکر استفاده از طنابهای کهنه داخل غار نباشند ، این طناب ها که هم اکنون در تعدادی از چاهای پائینی غار قرار گرفته ( چاه های 9 - 12- 13 - 14 - 15- 17 -18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23- 24 - 25 و 26 ) بعضا بیش از چهل سال قدمت داشته و می توان آنها اثار باستانی به حساب آورد تا وسیله مطمئن برای اجرای برنامه غار نوردی .

تعدادی از این طناب ها مربوط به برنامه های تیم های انگلیسی و لهستانی است که در سال 1972 ( سال کشف غار توسط تیم های مربوطه )  در چاه های 12 - 14 - 23 - 24 و 26  نصب گردیده ، در سال 1382 یک تیکه یک متری از این طناب ها که 13 میلمتری هم هستند جهت ازمایش میزان مقاومت به تهران فرستادم و در این تست تحمل بار طناب مذکور 1050 کیلو گرم بود و نمونه ای دیگر 700 کیلو گرم . ولی این مطلب دلیل بر قابل اعتماد بودن انها نیست و باید مورد استفاده قرار نگیرند  .

تعدادی دیگر از طنابهای داخل غار مربوط به برنامه های تیم های پیشرو ایرانی اند ( تیم کانون کوهنوردان کرمانشاه _ باشگاه ارش تهران _ سه کل و... ) که در سال های 1370 تا 1372  اولین برنامه های پیمایش و بازدید غار را انجام داده بودن ، طناب هایی دینامیک ، بعضا بسیار مستعمل حتی قبل از استفاده در همان سال و دارای اسیب دیدگی   . می توان این طنابها را در چاه های 15 پرتگاه 5 متری دیواره بیستون مابین آرواره های جهنمی و سه چاهک قبل از چاه 16 - 18 - 19 - 20 و 22 مشاهده کرد .

تعدادی دیگر از طنابها مربوط به سالهای اخیر است که تیمهایی در بازدید از غار ، نه به خاطر استفاده دیگران بلکه به خاطر ناتوانی در باز گرداندن آنها ، کم ارزش بودن خود طنابها و شرایط سخت حمل بار در غار از خود بجا گذاشتن . مثل چاهای 9 - 11 - 13 - 17 - 21 - 25 - ارواره های جهنمی - چاهکهای قبل از چاه 16 - چاهک های قبل از چاه 14 - چاهک های سی و نه پله و چند جای دیگر . تعدادی از این طناب ها استاتیک و سفید رنگ تعداد کمی دینامیک و تعدادی هم از طناب های پلاستیکی ارزان قیمت ( یا همان طناب های بند رختی ) اند .

در کل اعتماد به این طنابها می تواند حادثه و قربانی ششم غار را بنام استفاده کننده رقم زند  .


منبع:وبلاک غارنورد یوسف سورینا

دانیل وودز و V15

 

دانیل وودر بعنوان سومین نفر مسیر Practice of the Wild  با درجه V15 را درسوئیس صعود کرد. دراین برنامه مت استارک دانیل را همراهی و ازاین صعود تصویربرداری نموده که هنوز تصاویرآن منتشر نشده ، کریس شارما درسال 2004 اولین نفری بوده که این مسیر راصعود کرده وبعد از او تای لندمن درسال 2008 کار او را تکرار کرد . درآنزمان این مسیر در زمره معدود مسیرهایی با درجه V15 محسوب می شد. درشکل زیر تلاش تای لندمن را هنگام عبور از  Practice of the Wild  ملاحظه می کنید.

http://www.dpmclimbing.com/articles/view/daniel-woods-sends-practice-wild-v15

http://parstooo.blogfa.com

مهدی عمیدی آماده آغاز تلاش خود بر روی رخ جنوبی بام دنیا می شود

شبکه خبری کوه نیوز >> سایت سرزمین خورشید که اخبار تلاش مهدی عمیدی را بر روی رخ جنوبی قله اورست بازتاب می دهد، در آخرین اخبار خود که هم اینک بر روی این وب سایت قابل مشاهده است نوشت: امروز طی تماس تلفنی با مهدی عمیدی در اورست، او گفت: مراسم دعا که توسط شرپاها قبل از صعود قلل اجرا می شود، انجام شده و از فردا کوهنوردان صعود خود را به کمپ های بالاتر آغاز می کنند. مهدی عمیدی و حسین بهمن یار هم اکنون در بیس کمپ به سر می برند و تا کنون کلیه مراحل صعود طبق برنامه انجام شده است.

http://www.sunlandtour.com/UserFiles/news/17bc.jpg


شایان ذکر است، امسال در فصل بهار ۲۲ تیم از کوهنوردان سراسر دنیا برای صعود به قله اورست از مسیر جبهه جنوبی (نپال) تلاش می کنند. مهدی عمیدی کوهنورد خراسانی در کارنامه خود، صعود قله ماناسلو ۸۱۶۳ متر در سال ۸۸ و هفت قله هفت هزار متری را دارد.

گفتنی است حسین بهمن یار از کوهنوردان خراسان شمالی نیز قصد صعود قله لوتسه را دارد. او در کارنامه خود، صعود به دو قله هفت هزار متری لنین و خانتنگری را دارد.


با ارزوی موفقعیت برای این دوستان عزیزمان

مهدی عمیدی در کمپ اصلی اورست و عظیم قیچی ساز در کمپ اصلی کانچنچو

مهدی عمیدی که برای فتح قله اورست ۱۶ فروردین عازم نپال شد امروز توانست همراه با همنوردانش در کمپ اصلی مستقر شوند .

 طبق تماس تلفنی وی با دوستش  آقای رمضانپور آنها فردا را به  قصد استراحت در کمپ اصلی می پردازند و پس فردا یعنی شنبه27 فروردین ماه عازم کمپ های بالا می شوند .

  -----------------------------------------------------------------------------------------------------

به گزارش فدراسیون : «عظیم قیچی ساز» چهارشنبه شب گذشته به کمپ اصلی قله ی «کانچن چونکا» رسیده است و هم اکنون در این کمپ به ارتفاع 5500 متر مستقر است.

این گزارش حاکی است: در حال حاضر 40 کوه نورد از کشورهای مختلف دنیا در منطقه حضور دارند و از این تعداد فقط کوه نوردان روسی کار خود را در کمپ های بالاتر آغاز کرده اند و تا کمپ دوم این قله پیش رفته اند.


با ارزوی سلامتی و صعود انها

نخستین کمپ کوهنوردی زنجان در ارتفاع ۵۷۶۰ متری برپا شد

شبکه خبری کوه نیوز>> دبیر هیئت کوهنوردی استان زنجان گفت: تیم کوهنوردی استان زنجان نخستین کمپ را در ارتفاع ۵ هزار و ۷۶۰ متری برپا کرده است.

کامبیز بلوری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به برپایی نخستین کمپ تیم کوهنوردی استان زنجان برای صعود به قله ۸ هزار و ۱۶۳ متری ماناسلو اظهار داشت: اعضای تیم پس از برپایی کمپ به کمپ اصلی که محل استقرار تیم است، بازگشته‌اند. 
وی با بیان اینکه تیم زنجان نخستین تیم صعود کننده برای برپایی کمپ بوده است، افزود: اعضای تیم کوهنوردی زنجان با وجود بارش ممتد برف از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب موفق به برپایی این کمپ شدند. 
دبیر هیئت کوهنوردی استان زنجان با اشاره به حضور دو تیم از کشورهای چک و کره جنوبی در منطقه برای صعود به قله ماناسلو خاطرنشان کرد: اعضای این دو تیم پس از تیم زنجان اقدام به برپایی کمپ خود کرده‌اند. 
وی ارتفاع نخستین کمپ برپا شده را در قله ماناسلو ۵ هزار و ۷۶۰ متر اعلام کرد و افزود: برای صعود به قله، اعضای تیم باید چهار کمپ دیگر را برپا کنند. 
یک تیم کوهنوری از استان زنجان به نمایندگی از ایران از شامگاه هفتم فروردین حرکت خود را از شهر زنجان برای فتح قله ماناسلو که جزو پنج کوه دشوار برای صعود و هشتمین قله بلند جهان است، آغاز کرده‌اند. 
اسامی تیم اعزامی برای صعود به قله ۸ هزار و ۱۶۳ متری را مسعود بیات‌منش سرپرست نخست تیم، حسن نجاریان سرپرست دوم و مربی، علی بیات‌منش کمک مربی، مجتبی مقدادی، حسین مقدم، کریم بیگدلی، سعید کریمی تشکیل می‌دهند و بالاخره مسعود حمیدی به عنوان پزشک تیم کوهنوردی را همراهی می‌کند. 
کوهنوردان زنجانی پس از یک سال تمرینات مختلف هفتم فروردین با بدرقه مردم و مسئولان کار خود را برای کسب افتخاری دیگر برای میهن اسلامی آغاز کرده‌اند. 
پس از صعود موفقیت‌آمیز به قله "موستاق آتای چین " توسط کوهنوردان زنجان در مرداد ماه سال ۱۳۸۸، صعود به قله ۸ هزار متری ماناسلو کلید خورده است. 

صعود به قلل شمالی زنجان، صعود به قلل لرستان در منطقه گرین همراه با کار آموزشی، صعود به قله دماوند در سه نوبت به صورت عمومی و تخصصی با انجام کار در ارتفاع و شب مانی، صعود به قلل علم کوه و انجام کارهای فنی در منطقه، صعود به قله سبلان و تمرینات یخ و برف، برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه کارآموزی مقدماتی و پیشرفته و مربیگری سنگنوردی و یخ و برف و آشنایی نفرات اردو با دوره‌های مقدماتی امداد و نجات و همچنین برگزاری یک مرحله کلاس رفتار شناسی از فعالیت‌های اردوی ماناسلو بوده است که در قالب برنامه‌های صعود توأم با آموزش بوده است.

http://koohnews.ir/:منبع


تبریخ به جای انگشتها

 

مردی که دریک حادثه دلخراش کوهنوردی دچار نقص عضو شده بود به لطف انقلاب پزشکی پیوند اندامهای مصنوعی ، با نصب تبریخ به انتهای دستها وکامل کردن آنها موفق شد دوباره کوهنوردی خود را آغاز کند.

استفان بال 54 ساله ازبخش کامبریا در شمال انگلیس از ارتفاع حدود 700 متری قله مک کینلی یکی از بلندترین قله های امریکا سقوط می کند و بعد از سقوط درون طوفان برفی وحشتناکی گرفتارمی شود. بعد ازچندین ساعت گرفتاری استفان بخشی از دست چپ ، انگشتان دست راست وشست ، بخشی ازبینی و قسمتی از پای راست خود رادراثر یخ زدگی شدید از دست می دهد. پای چپ او نیز دراثرشکستگی از 12 ناحیه باعمل جراحی قطع می شود. بعد ازآن حادثه وحشتناک درسال 1999 او که پدر چهار فرزند بود خیال می کرد دنیای کوهنوری وی به پایان رسیده تا اینکه به سوی تکنسین پروتز  فیل مایرز هدایت می شود. تکنسینی که برای اینکار و مورد مشابه برنده جایزه شده در درمانگاه توانبخشی در کیومبرلند بریتانیا هفته ها وقت صرف تلاش برای یافتن سخت افزاری مناسب برای کار خود شد ودرنهایت به این نتیجه رسید که یک جفت تبر یخ یخنوردی برای اینکار مناسب است. استفاده می گوید " بعد از تصادف و دیدن آن وضعیت تسلیم نشدم وشکست رانپذیرفتم ، می خواستم به زندگی ام برگردم ، هنوز آماده کنارگیری نشده بودم یااینکه تصور کنم که همه چیز برایم تمام شده ، به فیل مراجعه کردم تا پای مصنوعی برایم بسازد، زمانیکه نزد او بسر می بردم از او خواستم چیزی برای جایگزینی قسمتهای از دست رفته دستهایم تهیه کند و او بسیار ابتکاری عمل کرد و موانع کار را کنار زد وتمام وقت بر روی پروتزی که برای من در نظر گرفته بود کار کرد. این دستها قطعه هائی ازتبریخ هستند که مکانیزم حرکتی آنها را او اختراع کرد بنابراین من می توانم موقعیت این تبرها را برای حرکت تنظیم کنم. خیلی زود به آنها عادت کردم و درحال حاضر بهتر از هر وقتی که قابل تصور است قادر به کوهنوردی هستم."

منبع:

http://parstooo.blogfa.com

http://anybodythere.net/cgi-bin/paranormal-forums/YaBB.pl?num=1302689771/0

برنامه ۳ ماه بهار ۱۳۹۰

گروه کوهنوردی و غارشناسی ارش سنندج

تقویم برنامه فرودین 1390

تاریخ

عنوان برنامه

منطقه

مدت زمان

سرپرست برنامه

90/1/19

ئه والان

نشور

1 روز

همزه بهمنی

90/1/26

یال روبرو (صلوات اباد)

سنندج

نصف روز

ارش قیمتی

90/2/2

کره میانه

نگل

1 روز

داریوش داودی

90/2/9

شیخ معروف

باینچوب

1 روز

ستار شکوفا

90/2/16

اورامان(ژالانه)

مریوان

2 روز

فریدون میرانی

90/2/16

گردنه ته ته

نوسود

2 روز

محسن اسدی

90/2/23

غار کرفتو

سقز

2 روز

نبی احمد پناه

90/2/23

کوچکه سور

آویهنگ

1 روز

مسعود بذرافکن

90/2/30

دالاخانی

سنقر

2 روز

هژیر صالحی

90/3/6

شیشه ری

سنندج

1 روز

کنعان خانپور

90/3/13

الموت

رودبار

3 روز

ارش یاسمن پور

90/3/13

آبشار کریدوکوم

چهارمحال بختیاری

3 روز

فردین محمدی

90/3/20

ابیدر بزرگ- نوره

سنندج

1 روز

محمودی

90/3/27

کوههای اطراف

سنندج

1 روز

مراسم سی چهارمین سالگرد گروه

 

ادرس دفتر گروه:سنندج خ امام طبقه سوم جنب قنادی دقیق                           

صندوق پستی:165/66135

 

تلفن:   دفتر 2226774

سرپرست:09183714223          جلسه هفتگی غروب سه شنبه ها

گزارش تصویری اولین برنامه(سال ۹۰) تمرین سنگنوردی و SRT

هفته گذشته در تاریخ 90/1/19 کمیته فنی گروه برای تمرین به منطقه صلوات آباد سنندج رفتیم

اعضای شرکت کننده:

1-نبی احمد پناه 2-خبات زمانی 3-یدالله مردیان 4-ارش قیمتی 5-هژیر صالحی 6-هیوا چمنی 7-پیام رضابخش





بقیه عکسها در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

صعود برای زندگی

 T-Shirts for ADMO Climbing for life are available in various indoor climbing gyms

  جامعه " صعود برای زندگی " اعلام کرد آدام اوندرا سنگنورد معروف اهل چک دز زمره اهداء کنندگان مغز استخوان قرار گرفت . آنها می گویند :  " سالها است که تحت تاثیر استعداد بینظیر این سنگنورد جوان هستیم که در آخرین شاهکار خود دراسپانیا مجموعه ای کامل از آن سایت = onsights = اقدامی است نظیر گشایش مسیر در کوهنوردی که درآن سنگنورد بدون اطلاع از جزئیات مسیر برای اولین بار آنرا صعود می کند ،  با درجات 8C و 9b  را برای اولین بار صعود کرد و فصل مهمی را درتاریخ صخره نوردی رقم زد. در طول این سالها آدام اغلب ما را شگفت زده کرده است و حالا با این اقدام خود وادارمان کرد که بگوئیم هنوز هم قصد دارد ما راشگفت زده کند. آدام علیرغم چنین جایگاهی در عالم سنگنوردی بسیار متواضع و خوش خلق است ، کسانی که او را از نزدیک می شناسند از این حقیقت آگاهند که درحالیکه قادر است تمامی توجه و زندگی خود را وقف دنیای عمودی کند به معنویات نیز توجه ویژه ای دارد. او با این حرکت انسانی عمیق به ما می گوید که نباید فقط بر روی استعداد سنگنوردی او تمرکز کنیم. آدام بتازگی وارد سن قانونی شده و اولین تصمیم مستقل زندگی خود را گرفته"

آدام اوندرا متولد 5 فوریه سال 1993 در بورونو است و درزمره معدود سنگنوردانی است که در هر دو رشته لید(سرطناب) و بولدرینگ فعالیت می کند. او سنگنوردی را از 6 سالگی آغاز کرده ، والدین او نیز سنگنورد هستند و بر او تاثیر گذار بوده اند. آدام در سال 1999 در 6 سالگی در رووینج  کرواتی  مسیری با درجه 6a/5.9 را با رولکوبی به فاصله های نیم متر صعود کرد. درهشت سالگی 7b+5.12c در نه سالگی 7c+/5.B و 8a15.13b و ....

درسالهای 2007 و 2008  و 2009 نفر اول مسابقات جام جهانی جوانان دررشته لید شد ، درسال 2010 نفر اول مسابقات جام جهانی بولدرینگ واولین قهرمان درطول تاریخ سنگنوردی برای هر دورشته بولدر و لید شناخته شد. درماه مارچ سالجاری دومین نفر بعد از پانیکسی اوسوبیاگا شد که مسیری با درجه 5.14c را آن سایت صعود کرد.

موفق باشی آدام

http://www.planetmountain.com/english/News/shownews1.lasso?l=2&keyid=38054

 

 

منبع:http://parstooo.blogfa.com


پاکسازی بام دنیا

در حالیکه گروههای کوهنوردی بین المللی در حال آماده شدن برای صعود به اورست در فصل بهاره اند چند برنامه جالب هم دیده می شه که شاید جالبترین اونها برنامه پاکسازی اورست توسط شرکت اکو اورست اکسپدیشن باشه که توسط دو شرپای معروف رهبری می شه

قراره یک گروه بزرگ بین المللی بالغ بر 50 نفر در این برنامه شرکت کنند. ملیت اعضای این گروه رو هندی، آمریکایی، برزیلی، اسپانیایی، ژاپنی، مکزیکی و سوئیسی تشکیل می ده.

اطلاعات بیشتر رو می تونین از اینجا مطالعه کنین:

http://climbing.about.com/b/2011/04/06/eco-everest-expedition-to-continue-mt-everest-clean-up-effort.htm?nl=1

http://newbie.blogfa.com

روباتهای کاوشگر غار

دانشمندانی از SWRI = Southwest Research Institute = انستیتوی پژوهشی جنوب غربی ، مبادرت به ساخت روباتهائی برای غواصی درغار نموده اند ، این روباتها سنسورهای شناوری هستند که قادر به استفاده از نقشه برای کاوش  غارهای آبی هستند. این وسیله هنگام عبور از غار قادر به جمع آوری اطلاعات ، ثبت اطلاعاتی نظیر دمای آب ، سرعت ، اطلاعات ویژه وتهیه نقشه های سه بعدی از غار هستند. این تکنولوژی جدید بسیار سریع تر از غواصان غار نورد قادر به ارائه اطلاعات دقیق از دورترین و دست نیافتنی ترین غارهای آبی است واین روش بسیار ارزان تر و ایمن تر ازکاوشهای معمولی است . درطراحی این وسیله اجزاء درونی وجود ندارد تا آزادانه قادر به حرکت باشد وکارائی ویژه آن این است که اطلاعات رابه گیرنده منتقل می کند و اگر گم شود اطلاعات همچنان مخابره خواهدشد. تکنولوژی جدیدی نظیرساخت این وسیله امکان شناسائی منابع طبیعی غیرقابل دسترس دراعماق غارهای آبی را فراهم می کند. عملکرد این زیردریائی مینیاتوری را درآینده بیشترتوضیح خواهیم داد.

http://parstooo.blogfa.com

http://cavingnews.com/20110409-cave-diving-robots-map-underwater-caves-aquifers