حضور دو نفر از غارنوردان استان کردستان

حضور مفید دو نفر از غارنوردان استان کردستان در اولین دوره اموزشی امداد و نجات در غار توسط مربیان طراز اول جهان
اولین دوره آموزشی امداد و نجات در غار توسط بخش غارنوردی کارگروه کوه‌نوردی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی با همکاری سازمان امداد و نجات در غار فرانسه (SSF) و فدراسیون غارشناسی فرانسه (FFS) از 20 تا 27 آبان ماه در پلور و غار بورنیک برگزار شد.
این دوره که از تاریخ 90/8/20 راس ساعت 10 صبح روز جمعه در قرارگاه کوهستانی پلور رسمآ کار خود را شروع کرد.
این دوره با حضور 32 نفر از شرکت کننده های از استهانهای مختلف کشور از جمله تهران.کردستان.کرمانشاه.قزوین البرز.اصفهان.خراسان رضوی و جمعیت هلال احمردر مجتمع کوهستانی پلور اغاز شد.
بعد از هماهنگی های لازم با فدراسیون کوهنوردی و پنج شنبه شب ساعت 10 شب از سنندج همراه آقای محمد مهدی پناه با ماشین شخصی به طرف تهران به راه افتادیم و ساعت 4:30 به تهران رسیدیم و بعد از ان به سمت استان مازندران (شهر پلور)به را افتادیم و راس ساعت 7 صبح در قرگاه فدراسیون حضور یافتیم و با بردن وسایل داخل اتاق های خواب و 2 ساعت استراحت تا اینکه تک تک اعضاء از راه برسند و ساعت 9:30 صبح بود که با رسیدن بچه های انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران و حضور اقای جواد نظام دوست و اقای پیمان یاوری که همگی باهم قبل از شروع دوره به شهر پلور برای عکس گرفتن و خرید رفتیم و بعد از ان به دامنه کوه دماوند رفتیم نمای کوه دماوند که از برف پوشیده بود خیلی زیبا و هیجان انگیز بود و بعد از حدود 2 ساعت به قرار  گاه امدیم و نهار مختصری را با همگی بچه خوردیم.


دوستان انجمنی
پیش از شروع به کار دوره  ابزار های انفرادی و گروهی توسط مربیان فرانسوی مورد بازدید قرار گرفتو دوره به طور رسمی ساعت 4 شروع شد.در بخش اول افتتاحیه مدرسان فرانسوی اهداف دروه و برنامه های روزانه تشریح کردند و در ادامه با نمایش تصاویری به معرفی سازمان امداد و نجات در غار فرانسه و چارت سازمانی و روال اماد و نجات در فرانسه ... پرداختند.



گزارش تصویری  در ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

نگاهی به سوابق مدرسان فرانسوی اولین دوره آموزشی امداد و نجات در

نگاهی به سوابق مدرسان فرانسوی اولین دوره آموزشی امداد و نجات در غار



با توجه به برگزاری دوره امداد و نجات در غار توسط بخش غارنوردی کارگروه کوه‌نوردی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی با همکاری سازمان امداد و نجات در غار فرانسه (SSF) و فدراسیون غارشناسی فرانسه (FFS)، به جهت آشنایی بیشتر علاقمندان با مدرسین مطرح و برجسته این دوره، سوابق فنی، علمی و اجرایی «کریستین دادلین» و «برنارد تورت» دو مدرس فرانسوی دوره ارائه می‌گردد.

شایان ذکر است برگزاری دوره‌های امداد و نجات در غار بصورت استاندارد از سال 1997 (1375) توسط سازمان امداد و نجات در غار فرانسه آغاز شده و 10 دوره در کشور فرانسه و چند دوره در کشورهای معدودی در جهان برگزار شده است، سطح و کیفیت دوره‌ها به نحوی است که در بسیاری از آنها غارنوردانی از سراسر جهان شرکت می‌کنند.

این دوره از 20 تا 27 آبان در ایران و قرارگاه کوهستانی پلور و غار بورنیک به میزبانی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و با حضور شرکت کنندگانی از استانهای تهران، کردستان، کرمانشاه، قزوین، البرز، اصفهان، خراسان رضوی و جمعیت هلال احمر برگزار می‌گردد.

ادامه مطلب ...

بازگشت تیم کردستان به کاتماندو

بنابر آخرین خبر رسیده: تیم استان کردستان که دو قله مراپیک و بارونتسه از سلسله جبال هیمالیا در نپال را صعود نموده بودند، صبح امروز دوشنبه (16 آبان) با هلی کوپتر به کاتماندو پایتخت نپال رسیدند و پس از انجام کارهای مربوط به پرواز، راهی ایران خواهند شد. تاریخ دقیق بازگشت تیم از همین سایت اطلاع رسانی خواهد شد.
امید است که با سلامتی و تندرستی به آغوش میهن باز گردند.


فرودگاه کاتماندو

منبع خبر:قاجر قروه

برگزاری اولین اردوی آموزشی امداد و نجات در غار

اطلاعیه برگزاری اولین اردوی آموزشی امداد و نجات در غار
با حضور مدرسان فرانسوی



پیرو بخشنامه شماره 3033/263 مورخ 16/7/90 مبنی بر برگزاری اولین اردوی آموزشی امداد و نجات در غار به اطلاع می‌رساند دوره مذکور زیرنظر مدرسان فرانسوی به مدت 8 روز در مجتمع کوهستانی پلور برگزار می‌گردد،  مقتضی است کلیه شرکت‌کنندگان زیر به همراه تمام لوازم و تجهیزات فنی پیوست در روز جمعه 20/8/90، رأس ساعت 9 صبح در مکان یادشده حضور بهم رسانند.


لوازم و تجهیزات مورد نیاز:


 توجه:
پذیرش شرکت‌کنندگان منوط به همراه داشتن تمامی لوازم فنی ذکرشده به‌طور کامل بوده، در صورت همراه نداشتن و نقص در تجهیزات، پذیرش صورت نخواهد گرفت و هزینه پرداخت‌شده غیرقابل استرداد می‌باشد.


پی نوشت :در ضمن حضور 2 نفر از غارنوردان کردستانی بنام محمد مهدی پناه و پیام رضابخش در این دوره حضور دارند.

یکی دیگر از گشایش مسیر های گروه(عکس این ماه)

اعضای کمیته فنی گروه باز هم در حال گشایش مسیری جدید بر روی ...

گزارش به زودی...



پی نوشت :به علت بدی آب و هوا ادامه برنامه گشایش مسیر فعلآ انجام نخواهد شد.

ممنوعیت حضور شعاعی در انتخابات فدراسیون کوه نوردی

سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به وزارت ورزش و جوانان صراحتا اعلام کرد که مدیران دو شغله و بازنشسته‌ها اجازه حضور در مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی را ندارند .

بحث ممنوعیت حضور مدیران دو شغله و بازنشسته‌ها در پست‌های اصلی فدراسیون‌های ورزشی موضوع جدیدی نیست و به دوره ریاست محمد علی‌آبادی در سازمان پیشین تربیت بدنی برمی‌گردد . با توجه به پایان دوره 4 ساله ریاست تعدادی از فدراسیون‌های ورزشی، محمد عباسی برگزاری مجامع انتخاباتی را تا اطلاع ثانوی لغو کرد و در نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور خواستار تعیین تکلیف حضور مدیران دو شغله و بازنشسته‌ها در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی شد که با گذشت چند ماه از ارسال این نامه، چند روز قبل این سازمان در نامه‌ای رسما اعلام کرد که "مدیران بازنشسته و دو شغله‌ها برابر قانون امکان فعالیت در پست‌های اصلی فدراسیون‌های ورزشی را ندارند."

در این نامه ذکر شده است که بازنشسته‌ها تنها در حالتی که وزیر از هیات وزیران مجوز بگیرد می‌توانند در راس فدراسیون‌های ورزشی فعالیت کنند، اما باید از حضور مدیران دو شغله در پست‌های اصلی طبق قانون جلوگیری شود. با مشخص شدن تکلیف مدیران دو شغله و بازنشسته‌ها توسط سازمان بازرسی کل کشور، روز شنبه ، امور مجامع وزارت ورزش و جوانان در نامه‌ای به 8 فدراسیون ورزشی که دوره ریاست آن‌ها به پایان رسیده یا ظرف روزهای آینده به اتمام می‌رسد، اعلام کرد که کار نام‌نویسی از نامزدهای پست ریاست فدراسیون‌های ورزشی را آغاز کنند.

بر این اساس، ثبت نام از کاندیداهای ریاست فدراسیون‌های فدراسیون‌های کشتی، والیبال، ژیمناستیک، کوه نوردی ، چوگان و کونگ‌فو از سه‌شنبه آغاز و به مدت 10 روز کاری یعنی تا 25 آبان ادامه خواهد داشت. در حال حاضر دوره ریاست فدراسیون‌های کشتی، والیبال، چوگان، پهلوانی و زورخانه‌ای به پایان رسیده، اما دوره ریاست 4 ساله فدراسیون‌های کوه نوردی و کونگ‌فو تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت.

امور مجامع وزارت ورزش و جوانان در این نامه همچنین تاکید کرده که از حضور مدیران بازنشسته و بازخرید شده جلوگیری شود که در این صورت یزدانی خرم، شعاعی و صفارزاده اجازه نام‌نویسی برای حضور در انتخابات فدراسیون‌های کشتی، کوه نوردی و پهلوانی و زورخانه‌ای را ندارند.  مدیران دو شغله هم تنها در شرایطی می‌توانند در انتخابات حاضر شوند که متعهد شوند در صورت موفقیت در انتخابات از سایر مشاغل خود استعفا دهند و تک شغله شوند .

ایسنا

.

اطلاعیه ثبت‌نام کاندیداهای احراز پست ریاست فدراسیون کوه‌نوردی و

نظر به اینکه مجمع عمومی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی به منظور انتخاب رئیس فدراسیون در سال جاری برگزار خواهد شد، بدین‌وسیله از کلیه علاقمندان احراز پست ریاست فدراسیون دعوت به عمل می‌آید. جهت دریافت فرم ثبت‌نام و ارائه مدارک موردنیاز از تاریخ 10/8/90 تا تاریخ 25/8/90 به مدت ده روز کاری به دبیرخانه مجمع واقع در تهران ـ خیابان پاسداران، بهارستان هشتم، شماره 19 مراجعه نمایند.

شرایط و مدارک لازم:
1ـ فتوکپی کارت ملی
2ـ فتوکپی شناسنامه از تمام صفحات
3ـ فتوکپی کارت پایان خدمت
4ـ فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی (حداقل لیسانس)
5ـ دو قطعه عکس جدید
6ـ دارا بودن 30 سال سن
«ارائه اصل مدارک به هنگام ثبت‌نام الزامی است».

تیم کردستان بر فراز بارونتسه

طبق تماس تلفنی،  صبح امروز ( 6 آبان)  اولین تیم اعزامی استان کردستان تا ارتفاع 7100 متری بارونتسه در نپال را صعود نمودند. اهداف و پیام تیم نیز توسط سرپرست خوانده شد.
تیم کردستان با دو هدف اصلی این صعودها را انجام داد.
 اول: حمایت از جوانانی که در دام اعتیاد مبتلا شده اند و کمک به آنان تا بار دیگر بر قله دانایی و توانایی بایستند.
دوم: زنده نگه داشتن یاد و خاطره محمد اوراز، مقبل هنرپژوه و سامان نعمتی بر فراز قله های رفیع جهان.



منبع خبر :قاجر قروه


گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج این صعود افتخار امیز را به اعضای تیم و جامعه کوهنوردی استان کردستان تبریک عرض میکند.

تیم کردستان در مسیر صعود به بارونتسه

طبق تماس تلفنی با بیس کمپ بارونتسه، صبح امروز ( 4 آبان) اعلام کردند، تیم کردستان فردا به صورت آلپی به سمت قله بارونتسه حرکت خواهند کرد.

طبق آخرین خبر از تیم اعزامی کردستان صبح امروز ( 5 آبان) تیم به دو گروه تقسیم شده و سید واسع سید موسوی( سمکو)  به همراه  آرش امام جمعه از کمپ یک به کمپ دو بارونتسه رفته اند و شهرام نعمتی ، جبار سلیمانی و سینا ندایی( دکتر تیم) در کمپ یک جهت پشتیبانی بسر می برند.


  
کمپ ۱ قله بارونتسه ارتفاع ۶۱۰۰ متر

کمپ ۲ قله بارونتسه ارتفاع ۶۴۵۰ متر


منبع خبر :قاجر قروه


گروه کوهنوردی وغارشناسی آرش سنندج ارزوی موفقعیت و سلامتی را برا تک تک نفرات تیم دارد.

پروانه کاظمی صعود خود به قله آمادابلام را به لیلا هدیه کرد


پروانه کاظمی برفراز قله آمادابلام ۶۸۵۶ متر (هیمالیا)

طی تماس تلفنی با خانم پروانه کاظمی مطلع شدیم امروز ۳/۸/۹۰ ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه به وقت محلی این بانوی هیمالیا نورد ایرانی موفق شده قله رفیع و زیبای آمادابلام به ارتفاع ۶۸۵۶ متر را در کشور نپال صعود کند.

این قله که در منطقه یخچال خمبو (هیمالیا) و در نزدیکی قله اورست واقع شده ،یکی از قله های فنی و یخچالی منطقه محسوب می شود و تا کنون هیچ بانوی ایرانی نتوانسته پای بر چکاد آن بگذارد.

پروانه کاظمی این قله را به سبک سرعتی (آلپی) و بدون هم هوایی،در طی ۳ روز صعود کرده است.

ایشان همینطور طی تماس تلفنی از روی قله این صعود را تقدیم لیلا اسفندیاری دیگر بانوی هیمالیا نورد ایرانی که اخیرا در قله گاشربروم سقوط کرد و ناباورانه در گذشت،تقدیم نمود.



نگاهی گذرا بر چگونگی شکل گیری تزئینات داخلی غارها

غارها از جمله محیط ها و فضاهای نسبتا با ثباتی هستند که تغییرات در آنها بسیار کند صورت می‌گیرد. شرایط فیزیکو شیمیایی مختلف باعث شده اند تا غارها و پدیده های داخلی آنها طی گذشت میلیونها سال، شکل گرفته و بوجود آیند. در این میان تغییرات اندک و جزیی در شرایط ذکر شده می تواند تنوع پدیده ها را بیشتر سازد. ترکیب شیمیایی آب، فشار، دما، رطوبت، جریان هوا، شرایط زمین شناسی و زمین ساختی و... مهمترین عوامل تغییر شرایط فیزیکو شیمیایی هستند.


کوچکترین تغییر در ترکیب شیمیایی آب و وجود ناخالصی های گوناگون محلول در آب، می تواند بلورها و رسوبهای متفاوتی را به رنگهای گوناگون پدید آورد. همچنین میزان رطوبت و دمای آب و حرارت محیط هم بسیار مهم هستند. جریان هوا حتی بصورت بسیار خفیف نیز می‌تواند تزئینات ظریف و زیبایی را شکل دهد. در این میان کانیهایی مانند کلسیت CaCO3) Calcite)، آراگونیت CaCO3) Aragonite)، دولومیت CaMg(CO3)2 Dolomite، هالیت NaCl) Halite)، سیلویت KCl) Sylvite)، کارنالیت KCl,MgCl,H2O) Carnallite)، ژیپسCaSO4,H2O) Gypsum) و آنهیدریت CaSO4) Anhydrite) که در بوجود آمدن تزئینات داخلی غارها نقش دارند بسیار اندک و تعدادشان از انگشتان دو دست نیز تجاوز نمی کند اما تغییرات فیزیکو شیمیایی باعث گردیده تا تنوع فراوانی از شکل و فرم را در آنها شاهد باشیم.


روند شکل گیری تزئینات داخلی غارها از گذشته های بسیار دور ادامه داشته و خواهد داشت در مواردی این روند آنچنان کند است که عمر آدمی برای دیدن رشد و تکامل آنها کافی نیست. به عنوان مثال مدت زمان لازم برای رشد یک سانتیمتر استالاگمیت و یا استالاکتیت زمانی بین 100 تا 1000 برآورد شده است.


در این نوشتار سعی شده است تا ضمن معرفی تعدادی از تزئینات داخلی غارها، عواملی متفاوتی را که منجر به تشکیل آنها شده است را معرفی و نحوه تشکیل آنها را به اختصار توضیح دهد.


امید است همگان با آگاهی از این روند، در نگهداری از محیط های کارستی کوشا بوده و از هر گونه تغییر در این محیط ها، شکستن، جدا کردن، و خارج ساختن غارسنگها از محیط و جایگاه واقعی شان بپرهیزند و در حفظ و حراست از این پدیدهای بی نظیر طبیعی کوشا باشیم.

 


تصویر 1- بلورهای گچ (ژیپس gypsum): تراوش آب حاوی سولفات کلسیم از داخل درزو شکاف سنگها موجب شکل گیری

"گلهای گچی Cave Flowers" در غار می شود.

ادامه مطلب ...

کوه سخناخ

25 نفر از اعضاء گروه هفته گذشته در برنامه کوهپیمایی شرکت کردند


قله مراپیک توسط تیم کردستان فتح شد

بنابر گزارش قاجر قروه آخرین خبر از از تیم اعزامی کردستان روز یکشنبه اول آبان  ساعت 5 تیم کردستان به سمت قله مراپیک حرکت نمودند و ساعت 10 صبح بر فراز به فتح قله  6476متری مراپیک ایستادند.

لازم به ذکر است که کل اعضا و پزشک تیم همگی در این صعود  موفق به فتح قله شدند. انتخاب قله فقط جهت هم هوایی برای صعود به قله بارونتسه بود .
همان روز تیم بعد از فتح قله ساعت 13:30 به سمت بیس کمپ بارونتسه حرکت نمودند و مسیر سه روزه را طی 2 روز پیمایش نموده و هم اینک در بیس کمپ باروتسه بسر می برند و روز پنجشنبه به سمت قله باروتسه حرکت می نمایند .
کل اعضای تیم در سلامتی کامل بسر می برند.

فتح قله مراپیک را به تک تک اعضای تیم کردستان و همچنین خانواده آنان و جامعه کوهنوردی تبریک می گوییم.


برگزاری چهارمین سال یاد قهرمان ملی مقبل هنرپژوه

چهارمین سالیاد کوهنورد برجسته و قهرمان ملی ایران مقبل هنرپژوه روز جمعه 20 آبان در کوه بردزرد برگزار میشود.
لازم به ذکر است که شروع برنامه راس ساعت 9:30 دقیقه جمعه با کوهپیمایی از ابتدای جاده کوسته به سمت آرامگاه مقبل در کوه بردزرد خواهد بود. روحش شاد و قرین آرامش ابدی
وعده ی دیدار جمعه 20آبان ساعت 9:30

http://azadi220.persiangig.com/image/moghbel.jpg


چهارمین سالگرد یاد وخاطره مقبل هنرپژوه گرامی باد. امیدواریم روح پر فتوحش همواره قرین الطاف پروردگار باشد.


برگرفته از قاجر قروه