حرکت تیم کردستان به سمت قله

بنابر آخرین خبر از بیس کمپ مراپیک، تیم کردستان طی چند روز گذشته پروسه هم هوایی را  انجام دادند و طیق گزارش هواشناسی فردا و پس فردا هوا مساعد می باشد و چنانچه شرایط مناسب باشد فردا شب تیم به طرف قله حرکت خواهد کرد.

آرزوی سلامتی و موفقیت برای اعضای تیم کردستان را از خداوند منان خواستاریم.



منبع:قاجر قروه

مربی غار نوردی بانوان نداریم

مسئول کمیته غار نوردی گفت: برای اجرای دوره های کارآموزی، مربی غارنوردی بانوان نداریم و وجود آنها یک نیاز است.


امیر حسین جابر انصاری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: برای دوره های کارآموزی غار نوردی که در طول سال برگزار می شود به ناچار از مربی مرد استفاده می کنیم زیرا مربی غارنوردی خانم نداریم.


وی اشاره کرد: در  مدت سه سالی که مسئولیت بخش غارنوردی فدراسیون را قبول کرده ایم اگر حراست سازمان مجوز می داد ما هم اکنون چند مربی بانوان داشتیم.

جابر انصاری در ادامه گفت: وجود مربی بانوان برای دوره های کارآموزی غارنوردی باعث می شود که غار نوردان این بخش سازماندهی شوند و هماهنگ عمل کنند.

وی گفت: بانوان برای مربیگری غارنوردی پتانسیل خوبی دارند که فقط باید کشف و استعدادیابی شود.

مسئول کمیته غارنوردی عنوان کرد: استقبال از غار نوردی خیلی خوب است اما تنها مشکل غارنوردی برای مربیگری بانوان است به این معنا که روی این موضوع کار نشده و بانوان برای دریافت مدرک مربیگری باید یک پروسه ۴ ساله را طی کنند که خیلی زمانن بر است.

وی گفت: نخستین دوره پیشرفته غار نوردی بانوان دوم آذر طی ۳ روز در منطقه پلور برگزار می شود.

وی یادآور شد: ظرفیت این دوره در حدود ۱۰ نفر است و نفرات شرکت کننده باید دوره های کارآموزی سنگ و غار را دیده باشند.

جابر انصاری گفت: افرادی که در پایان دوره مدرک میگیرند در سطح بالاتری می‌توانند غارنوردی کنند و بعد از یک سال در تست های ورودی مربی گری درجه ۳ می‌توانند شرکت کنند.

وی اشاره  کرد ارزیابی ما طی یک سال این است که این نفرات باید پنج برنامه غار نوردی را انجام دهند .

جابر انصاری گفت: غار نوردی رشته جذاب و مفرحی است که علاقه مندان خاص خود را دارد و در سالهای اخیر نفرات زیادی جذب این ورزش شده و این مایه خوشحالی ماست

چهلمین روز در گذشت حبیب الله بیگلری

به مناسبت چهلمین روز در گذشت شادروان حبیب الله بیگلری روز پنجشنبه ساعت ۳ بعد ظهر بر مزار آن مرحوم و روز جمعه با صعود به قله آبیدر بزرگ در ساعت ۵:۳۰ بامداد (محل تجمع میدان گاز) یاد و خاطره آن عزیز را گرامی میداریم.



روابط عمومی گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج

تیم کردستان به بیس کمپ مراپیک حرکت نمود

صبح امروز 25 مهر ساعت 11 به وقت ایران، با مساعد شدن هوا، اعضای تیم هیمالیا نوردی استان کردستان از لوکلا به سمت بیس کمپ مراپیک حرکت نمودند.
به امید موفقیت هرچه بیشتر اولین تیم اعزامی کردستان.

غار "Sarma" دومین غار عمیق جهان شد

غارنوردان کراسنویارسک روسیه موفق شدند به عمق 1760- متری غار "Sarma" در منطقه قفقاز غربی (Arabika Massif) برسند و بدین ترتیب این غار، از رتبه هفتم غارهای عمیق جهان به رتبه دوم رسید.

غارنوردان کراسنویارسک و ایرکوتسک در پیمایشهای قبلی به عمق 1570- متری رسیده بودند ولی در پیمایش اخیر که از اول سپتامبر تا 7 اکتبر سال جاری میلادی انجام شد، غارنوردان موفق شدند با عبور از یک مسیر باریک (یک نیمه سیفون بطول 6 متر)، 200 متر به عمق غار اضافه کنند.

در این اکسپدیشن، تیم 41 نفری حاضر در منطقه، مسیرهای دیگری از غار را نیز کشف و پیمایش کردند، همچنین اندازه‌گیری دما و نمونه برداریهای میکروبیولوژیکی و ... از جمله کارهایی بود که در حین پیمایش و اکتشاف انجام شد.

بدین ترتیب سه غار عمیق جهان در قفقاز غربی و دو منطقه Arabika Massif و Bzybsky Massif قرار گرفت:

Krubera -2191m
Sarma -1760m

Illyuzia-Mezhonnogo-Snezhnaya -1753m


http://www.irancaves.com/:منبع

طولانی ترین رکورد غواصی در غار

یک تیم بریتانیائی رکورد طولانی ترین غواصی در غار را که قبل از آن نیز متعلق به آنها بود با استفاده از تجهیزات DIY (در اینجا به معنی دستگاه کمپرس هوا است و به تجهیزات scuba متصل می گردد)، شکستند. این عملیات متهورانه در یکی از دورترین مکانهای روی زمین انجام شد که اگر اشتباهی در حین کار رخ می داد امکان هیچگونه امداد رسانی وجود نداشت. این تیم درون بیست کیلومتر تونل سنگی مملو از آب سفر اکتشافی خود را در جائی که هیچ بشری تاکنون پا نگذاشته بود انجام دادند ، این گروه بی باک که سه نفر از آنها بریتانیائی بود به مدت 60 ساعت این اکسپدیشن باور نکردنی را انجام دادند. برتونز، ریک استنسون و جان ولنتین به همراه رنه هوبن هلندی اعضاء این تیم بودند در شرایطی که سرپرست تیم جیسون مالینسون به دلیل مشکلی که در عملکرد تجهیزاتش بوجود آمد ناچار به بازگشت شد. جیسون 43 ساله سفر اکتشافی 9685 متری تیم به اعماق غار پوزو آزول در کاونرا در شمال اسپانیا را اینطور توضیح می دهد:

ادامه مطلب ...

زنده یادان...


«یادبود خفتگان غار پراو - زنده یاد امیر احمدی و ویکتوریا کیانی راد»

حضور اعضای انجمن در سومین سمپوزیوم بین المللی

      حضور اعضای انجمن در سومین سمپوزیوم بین المللی لبنان

                                 23  الی 25 سپتامبر 2011

 

                              

نخستین حضور اعضای انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران درسومین سمپوزیوم غارنوردی و غارشناسی خاورمیانه ای لبنان می تواند گام موثری برای پیشبرد اهداف و ادامه فعالیتهای غارشناسان و غارشناسان ایران باشد.

 

اعضای شرکت کننده خانم ها فاطمه واقف و لیلا کریمی و آقایان قاسم قادری وآرش یاسمن پور به سرپرستی  یوسف واقف با ارائه چهار مقاله در این سمپوزیوم بعنوان نمایندگان ایران و انجمن خوش درخشیدند.

                          

 بقیه در ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

علت حادثه فوت عیسی میرشکاری در قله ماسانلو مشخص شد

علت حادثه فوت میرشکاری در ماسانلو روز گذشته توسط کمیسیون بررسی حوادث فدراسیون مشخص شد.

سید مرتضی موسوی عضو کمیسیون بررسی حوادث فدراسیون در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: پس از نشست های متعدد اعضای کمیسیون بررسی حوادث پیرامون حادثه ماناسلو که متاسفانه سبب فوت عیسی میرشکاری شد و این نشست ها به صورت جداگانه با عوامل ذیربط صورت پذیرفت و در نهایت گزارش و جمع بندی کمیسیون مذکور روز گذشته ۱۱ مهر به فدراسیون ارائه شد.

زنده یاد عیسی میرشکاری

وی تصریح کرد: ‌عوامل این حادثه خطاهای محرز مسئولان تیم زنجان، انتخاب سرپرست نامناسب و کم تجربه برای برنامه، استفاده از وسایل و تجهیزات رادیویی نامناسب و تنظیم نشدن قرارداد مکتوب میان مسئولان تیم زنجان و مسئولان فنی سرپرستی، نداشتن استقلال فکری و قاطعیت تصمیم گیری سرپرست به علت بی تجربگی و بی توجهی سرپرست تیم زنجان به مشکلات ایجاد شده به واسطه ادغام تیم زنجان و تیم مستقل بی توجهی سرپرست به نبود هم هوایی مناسب و اعلام دستور صعود زودهنگام، پافشاری سرپرست تیم به صعود تمامی نفرات با وجود تذکرات سردار تیم مبنی بر آماده نبودن برخی از اعضا و مشکلات پرتعداد تیم، نامشخص بودن وضعیت شر پای شخصی و گروهی، مشخص نبودن وضعیت کپسول اکسیژن در کمپ چهارم و عدم بهره گیری از کپسول های موجود برای کمک به حال مرحوم میرشکاری، تعیین نکردن پشتیبان هنگام صعود، تعویض سرپرست تیم حمله، سلب اختیارات از مسئولان فنی و انتقال آن به فرد بی تجربه از اعضای تیم مسئول فنی، پذیرش مسئولیت تیم زنجان بدون قرارداد مکتوب، قبول مسئولیت اعضای تیم مستقل به هر دلیلی در کنار پذیرش مسئولیت فنی تیم زنجان، درج اسامی دو تیم زنجان و مستقل در یک لیست هنگام ثبت در وزارت توریسم توسط مسئول فنی و به سرپرستی خود ایشان که موجب بروز اختلافات سرپرست و مسئول فنی شد،

ادامه مطلب ...

علت بریده شدن رول در مسیر "کریستال فال"

علت بریده شدن رول در مسیر "کریستال فال" 

 

«محمود رئوفی» با ارسال ایمیلی به «کوه نوشت» خواستار درج این مطلب شد:

"به اطلاع می رسانم در نشست اخیر انجمن کوه نوردان که در تاریخ 30 شهریور ماه جاری برگزار شد، آقای "پژمان زعفری" از دیواره نوردان اراک گزارش صعود انفرادی خود (از مسیر "کریستال فال" ایتالیائی ها ) در دیواره علم کوه را که در مرداد ماه جاری انجام داده، ارائه نمود .

"پژمان" در حین صعودِ طول چهارم مسیر و چند متر مانده به کارگاه؛ حدود 25 مترپاندول شده وپس از برگشتن به تعادل جسمی و روحی و بررسی پاندولی به این بلندی، مشاهده می کند:
صفحه رول میانی آخر طول چهار، وصل به اسلینگ، در محل اتصال طناب به صندلی اش می‌باشد و از دیواره جدا شده است ...  در هر صورت در تلاش مجدد، طول چهار و ادامه مسیر را صعود کرده و موفق به صعود انفرادی مسیر "کریستال فال" می‌شود .

پس از ارائه گزارش ایشان به همراه نمایش فیلم صعود، نظرات مختلفی درخصوص علت بریده شدن رول و جدا شدن صفحه رول از دیواره داده شد ... اما پس از نشست، در بررسی تعدادی از دیواره نوردان و مشاهده دقیق صفحه رول، وجود ضربه وارد شده بر قسمت پیشانی صفحه رول در اثر ریزش سنگ، مطابق تصویر ارسالی کاملاً محرز تشخیص داده شد و مشخص گردید که عامل بریده شدن رول در اثرضربه سنگ های ریزشی در دیواره بوده است!

 لذا با ارسال تصاویر صفحه رول امیدوارم  که اطلاع رسانی در مورد علل بریده شدن رول و آشنائی دیواره نوردانی که قصد فعالیت در دیواره علم کوه را دارند، صورت پذیرد. پیشاپیش از مساعدت شما در انعکاس موضوع قدردانی می نمایم . "


با احترام -  محمود رئوفی

منبع:http://www.koohnevesht.blogfa.com/

گزارش تصویری تیم دوچرخ سواری گروه

این راکاب زنی در دو برنامه جدا به سرپرستی آقای سیامک چایچی انجام شد و در مسیر های قلیچیان و کانی بوچکه راکاب زده شد . ارزوی سربلندی وسلامتی و پیروزی از خداوند متعال را برای این تیم بزرگ خواستاریم.




//با تشکر فراوان از آقا سیامک برای سرپرستی و راکاب زنی خوب او//


بقیه در ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

گزارش پاکسازی غار گلستانه بیجار (به مناسبت 2 مهر)

در بیش از 200سال گذاشته که غیر ایرانیان به کاوش در غارهای ایران پرداختند و گزارشها ونقشه هایی تهیه نمودند و نیز در دوره بیش از 60 سال اخیر که غارنوردان ایرانی با دیدگاه ورزشی و اکتشافی به اعماق غارها پای گذاشتند نگارش گزارش پیمایش و شرح مشاهدات از غار و ترسیم کروکی را جدی تر و تخصصی تر شد...


کاشفان اصلی غار ها راباید کسانی دانست که به خاطر محل سکونت و تردد خود از دیرباز از محل انها مطلع بوداند و گاه بنابر دلایل مختلف از غارها جهت پناهگاه نگهداری دام اسنفاده از منابع ابی و مراسم مذهبی و … استفاده کرده اند.


در 100کیلومتری شهر سنندج ودر 25 کیلومتری شهرستان بیجار (به طرف جاده سنندج)دنیای در زیر زمین نهفته است که متشکل از غار شده و این غار را با نام زبان محلی روستاهای اطراف غار به( گل سانه) معروف است اما در زبان علمی تر و جا افتادتر غار به نام (گلستانه)  است این غار فقط دارای یک دهانه نسبتآ کوچک است و ارتفاع دهانه در 1810 متری از سطح دریا است از دهانه غار تا سر چاه 1 از دالانهای و 2 تالار نسبتآ بزرگ در طول مسیر وجود دارد و در کل پیمایش غار دارای خفاش های زیادی وجود دارد  و هیچ نوع جانور دیگری وجود ندارد.لازم به ذکر است در دو قسمت غار وجود دو فسیل (به احتمال روباه) وجود دارد.



مشخصه غار:غار دارای 3 چاه است که چاه اول که نسبتآ شیب آرآمی دارد که به طول حدود 45متر  اما برای امنیت بیشتر و اصولی تر باید از طناب استفاده کرد و به وسیله ابزار فرود پایین رفت تا به سر چاه 2 رسید و چاه 2و3 کاملآ فنی است اما عمق چاه 2 که به طول 25متر است و بعد از پیمایش 1.5 ساعت و مسیرهای فرعی و شیب های نسبتآ تند به سر چاه 3 می رسیم که ارتفاع چاه3 تقریبآ 15 متر است و بعد از فرود از چاه 3 پیمایشی 2 ساعت دارد که در طول این مسیر دارای اتاقکهای است که در یکی از این اتاقکها که مسیر ان سینه خیز است و کوه اهکی درست مثل کوه دماوند تشکیل شده که به نظر من زیباترین قسمت غار است و بعد در طول مسیر 2 ابشار زیبا کلسیتی و اهکی تشکیل شده و از چاه 3 به بعد دارای 2 دریاچه ابی است که به وسیله قایق می توان داخل اب دریاچه رفت و یکی از دریاچه ها به تالار بزرگی و زیبا ختم میشود و از انجا به بعد باید غواصی شود و دریاچه بعدی هم غواصی میخواد واگر رفتن به غار فقط به صورت پیمایشی یاشد 1 روز انجام خواهد شد والی اگر غار نقشه بردای و عکاسی شود به 2یا 3روز احتیاج است.



مشخصات غار:

نام غار:غار گل سانه یا گلستانه

نام لاتین : GOOL SSANEH

ارتفاع دهانه غار از سطح دریا : 1810 متر

پیشروی و توسعه غار :1784متر

عمق غار : 153- متر

استان :کردستان

نزدیکترین شهر :شهرستان بیجار

نزدیکترین روستا: روستای قبا سرخ و روستای گل سانه

نشانی محل غار:از جاده اصلی بیجار به طرف سنندج یک جاده فرعی وجود دارد به طول 12 کیلومتر تا نزدیکی غار و جاده خاکی است و از سر مسیر که از ماشین پیاده میشود تا دهانه غار 15 دقیقه پیاده روی دارد.


بقیه در ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

آخرین خبر بازگشت تیم اعزامی به لبنان

تیم پنج نقره همنوردانمان که به قصد شرکت در سومین سمپوزیم بین اللملی غارشناسی در کشور لبنان به سر مبردند به میهن باز میگردند.


تیم غارنوردان ایرانی که از یازده روز قبل در لبنان بسر میبرند فردا ساعت سه بامداد روز یکشنبه از طریق فرودگاه امام خمینی به میهن باز میگردند . با توجه به زمان ورود شاید نتوانیم استقبالی شایسته عزیزان انجام دهیم اما دوستانی که امکان حضور دارند با آقای علی غلامحسینی تماس تا حضوری هماهنگ داشته باشیم. لازم به ذکراست تیم مذکور را خانمها فاطمه واقف از تهران مهندس لیلا کریمی از شیراز و آقایان مهندس ابراهیم واقف از تهران و مهندس قاسم قادری از شیراز و مهندس آرش یاسمن پور از سنندج تشکیل میدادند . ضمنا خانمها زنده یاد لیلا اسفندیاری و سارا عدالتیان بعنوان میهمانان ویژه و آقای سعید هاشمی نژاد که دو مقاله ارسالی ایشان در داوری پذیرفته شده بود جز مدعوین بودند که حضور نیافتند.
شایان ذکر است کلیه هزینه های این برنامه و مراحل اعزام چاپ و نشر مقالات تماما توسط خود شرکت کنندگان انجام گردید.

اخبار رسیده از سومین سمپوزیم لبنان

آقای آرش یاسمن پور امروز گوشه ای از نتایج شرکت تیم غارنوردان ایرانی را دراین اجلاس به این شرح اعلام کرد :

در این همایش بین اللملی که به مدت هفت روز به شرح زیر برگزار شد ، همنوردان ما بسیار خوش درخشیدند .                                                                                                     

 پنج شنبه 22  سپتامبر   جشن شصدمین سال تشکیل کلوپ غارنوردان با حضور میهمانان  کشورهای  مختلف برگزار گردید .

جمعه  23 سپتامبر   افتتاحیه سمپوزیوم با حضور دبیر کل اتحادیه جهانی ، معرفی شرکت کنندگان    اعلام برنامه های روزهای آتی و افتتاح نمایشگاه عکسهای غارنوردی در حاشیه اجلاس

شنبه   24 سپتامبر    ارائه مقالات علمی و آخرین دستاوردهای پژوهشی درحوزه های غارنوردی ، زمین شناسی ، هیدرولوژی و سایر علوم وابسته انجام گردید .

یکشنبه 25 سپتامبر   روز پایانی سمپوزیوم که به جلسات خصوصی  بین غارنوردان شرکت کننده برای آشنایی و ایجاد ارتباط بیشتر اختصاص داشت .

دوشنبه ، سه شنبه و چهارشنبه 26و27و 28 سپتامبر میهمانان شرکت کننده از مناطق دیدنی لبنان  بازدید کرده و به غارنوردی پرداختند .

گزارش رسیده حاکی از حضور کشورهای فرانسه ، بلژیک ، سوئیس ، کرواسی ، آلمان ، ایتالیا ، آمریکا ، برزیل ، ایران و...

* ارائه زندگینامه زنده یاد لیلا اسفندیاری عضو هیات موسس انجمن غارنوردان وغارشناسان ایران وتلاشهای وی در عرصه کوهنوردی ، هیمالیا نوردی و غارنوردی و حادثه سقوط و مرگش  در روز اول اجلاس موجی از غم واندوه بر سالن حاکم کرد بطوریکه  که اکثر حاضرین ، حتی کسانی که وی را ندیده بودند به گریه انداخت .

*مقالات ارائه شده درسومین سمپوزیوم از سطح بسیار بالایی برخوردار بودند و چهارمقاله کشورایران نیز مورد توجه و تشویقی درخور قرار گرفت .

*اولین نقشه های ارائه شده از ایران در صدر گفتگوهای کارشناسان بین اللملی قرار گرفت و بسیار تشویق شد.

*با اینکه فرصت کافی برای آماده کردن و ارائه عکسهای دیگر عکاسان ایرانی برای اجلاس نبود اما عکسهای ارائه شده ، مورد تایید داوران و حاضرین قرار گرفت .

درود بر آرش عزیز موفق و پیروز باشید