همیشه زنده باد

http://www.hamtanab.com/UserFiles2/picarticle/bigbaner4822.jpg

به سالگرد حادثه غمبار بهمن دیزین نزدیک می شویم. یادشان اهورایی باد.


تلاش برای اتصال سه بخش انگلستان در اعماق زمین


در شمال انگلستان، تعدادی از غارنوردان مشغول اکتشاف و حفاری برای کشف و گشایش مسیرهای جدید در یک شبکه وسیع زیرزمینی با 30 ورودی و 70 مایل طول هستند تا بتوانند سه بخش Lancashire، Yorkshire و Cumbria را در اعماق زمین نیز به هم متصل کنند.

در سال 1985 وقتی 1000 متر مسیر جدید در Boxhead Pot (چاهBoxhead ) کشف شد، کاوشگران با وسایل مدرن وارد این منطقه شدند تا مسیرهای جدیدی را کشف کنند. اکنون روش غارنوردان، استفاده از آبهای زیرزمینی برای باز کردن مسیرهای انباشته شده از گل و لای و سنگ و در نهایت گشایش دهلیز میان Boxhead Pot و Notts Pot است.

در 300 فوتی عمق زمین، تیم غارنوردان با استفاده از فشار 10 "بار"ی آب که از لوله‌های مخصوص خارج می‌شود، سعی می‌کنند مسیرهای مسدود را باز کنند.

Geoff Yeadon، در این باره می‌گوید: "آب، این غارها را بوجود آورده است و اکنون ما بوسیله آب مسیرهای جدید را باز می‌کنیم."

در این تیم 10 نفری، که با هزینه شخصی مشغول کار هستند، افرادی از تیم قبلی که موفق به کشف 1000 متر مسیر جدید شده بودند نیز فعالیت می‌کنند.

Geoff Yeadon می‌گوید: "در شش ماه، 40 متر مسیر جدید کشف شده است، فاصله در نزدیکترین نقطه 100 متر است، این کار ممکن است 4 سال طول بکشد و یا هفته آینده به نتیجه برسد."

تئوری احتمال اتصال این سه بخش از دهه بیست میلادی مطرح شد و تلاش‌ها از سال 1928 آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است.


 لینک منبع در بخش انگلیسی سایت

سایت غارهای ایران



پذیرفته شدگان دوره های غواصی مقدماتی


اداره کل تربیت بدنی استان

هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی

باسلام و احترام

نظر به برگزاری دوره‌های غواصی مقدماتی در رده‌های (CMAS1) و (CMAS2) با مدرک بین‌المللی توسط بخش غارنوردی کارگروه کوه‌نوردی که در استان قزوین برگزار شد به اطلاع می‌رساند قبول‌شدگان این دوره که اسامی آنها به شرح زیر آمده، می‌بایست جهت دریافت احکام خود روزهای شنبه و یک‌شنبه بعد از ساعت 17 شخصاً به بخش غارنوردی کارگروه کوه‌نوردی مراجعه نمایند.

هادی صابری
دبیر فدراسیون

1- مجتبی نورمحمدی (همدان)
2- امیرحسن کاظمی (البرز)
3- سیدگلمیر ابوالقاسمی (گیلان)
4- بهرام عندلیب (البرز)
5- مهدی سهیل‌فرید (البرز)
6- حسن موسی‌زاده (البرز)
7- محمدمهدی پناه (کردستان)
8- وحید مصدری (تهران)
9- امیرحسین جابرانصاری (تهران)
10- سیدیوسف رستم‌کیا (تهران)
11- محمدحسین صالح‌نیا (قزوین)
12- محمدمهدی طالبی (قزوین)



با آرزوی موفقعیت بیشتر برای اقای مهدی پناه

منبع:فدراسیون کوهنوردی

متی هونگ واولین V14

جالب است که بدانیدسنگنوردان جوان ومعروف جهان درتعطیلات کریسمس تمامی پروژه های سنگین خودرابرای گشایش مسیرهای جدیدویاپیمایش مسیرهای دشواربه اجرادرآورده اند. بعدازپائول رابینسون ، کریس شارما، آلکس جانسون اینبارمتی هونگ بولدارکار19 ساله اهل کلرادوکه درمسابقات بین المللی رده نوجوانان بامسیری به درجه  5.14C   معروف شد، اولین V14 خودرادرمسیرمعروف اسپرانزا در Hueco Tanks تگزاس پیمود. متی درمصاحبه خودبامجله Dead Point  برنامه سنگین  ومسیردشوارButtermilker sit  راسرآغازی برای این موفقیت وپیمایش مسیرجدیدراقدمی بزرگ درزندگی خودمی داند، متی که دانشجوی سال اول دانشگاه است بادوستان خودپس ازیک هفته تلاش وروزی 3 الی 4 ساعت تمرین مداوم موفق به پیمایش این مسیر می شود. متی ودوست دخترش اولیویاخیال دارنددرفصل بهارپروژه جدیدخودراکه درحال بررسی آن هستندبه اجرادرآورند.

 

http://parstooo.blogfa.com:منبع

http://www.deadpointmag.com/articles/view/matty-hong-sends-esperanza-v14

قطع بیش از 3400 اصله درخت در سنندج

به گزارش خبرنگار مهر در سنندج، طی اقدامی نادر و بی سابقه در داخل محدوده شهر سنندج بیش از سه هزار و 400 اصله درخت مثمر و غیرمثمر قطع شد تا میزان فضای سبز در مرکز استان کردستان کاهش یابد.
روز گذشته و بدون هماهنگی با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر سنندج و با حکم قضایی، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان اقدام به قطع این درختان مثمر در نزدیکی یکی از پارک های شهر سنندج کرد که این اقدام مورد اعتراض تعدادی از مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر نیز قرار گرفت.
در نزدیکی پارک ملت شهر شهر سنندج و روبروی ساختمان اداری محیط زیست استان کردستان زمینی به مساحت بیش از پنج هکتار که در آن درختان مثمر و غیرمثمر با عمر بیش از 15 سال وجود داشت روز گذشته و با توجه به حکم مرجع قضایی استان قطع شدند.
مالکیت زمین مورد نظر در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان بوده است که طی سال های گذشته عده ای افراد سودجو با کاشت درخت آن را تصرف می کنند و بعد از مطرح شدن این پرونده در مرجع قضایی اداره کل اوقاف و امور خیریه موفق به دریافت حکم باپس گیری این زمین می شود.
از سال 84 تاکنون چندین حکم در خصوص رفع خلعیت از این زمین صورت می گیرد و به گفته یکی از مسئولان شهرداری آخرین حکم، قطع 698 اصله درخت را در این زمین صادر کرده بود که متاسفانه روز گذشته و بدون هماهنگی با شهرداری سنندج شمار بیشتری درخت در این محل قطع شد.
شهردار سنندج در گفتگو با خبرگار مهر در سنندج اظهار داشت: متاسفانه در این حرکت که بدون هماهنگی با شهرداری انجام شده بود بیش از سه هزار و 400 اصله درخت قطع شد که این عمل مورد اعتراض ماست و می شد که با برگزاری نشست های کارشناسی این مشکل را بدون این کار هم حل کرد.
مهدی حسام شریعتی افزود: وجود این میزان فضای سبز در شهر سنندج یک نیاز ضروری بود و شهرداری آمادگی داشت تا به شیوه های قانونی این مشکل را برطرف کند.
در حال حاضر سرانه فضای سبز با احتساب پارک های جنگلی در شهر سنندج حدود پنج متر مربع است که تنها حدود نیمی از میانگین کشوری است.
هر چند که این حکم اجرا و روز گذشته این میزان درخت در مرکز استان کردستان که در حال حاضر با پدیده ای به نام آلودگی هوا دست پنجه نرم می کند، قطع شد ولی به نظر می رسد که باید با هماهنگی بین بخشی و همچنین تعامل بین ادارات و سازمان های دولتی از وقوع حوادث تلخ و ناگوار این چنین به شدت جلوگیری شود.
خبرگزاری مهر در راستای انجام رسالت خود این موضوع را به صورت ویژه با مسئولان مختلف استان کردستان در میان خواهد گذاشت.

درخت1

صعود زمستانی گروه کوهنوردی و غار شناسی ارش سنندج

صعود زمستانی به قله چهل چشمه به ارتفاع 3200 متری


14و15 بهمن ماه 1389 همراه با گروه های کوهنوردی شهر سنندج صعود به قله چهل چشمه را اجرا میکند گروه های محترم شهر سنندج با اعلام امادگی خود تا تاریخ 89/11/1 به دفتر گروه معرفی کنند یا با شماره سرپرست گروه تماس حاصل فرمایند.           

شماره تماس:09183714223


تدارکات مورد نیازجهت آمدن به برنامه:


1)پوشاک لازم جهت برنامه کامل زمستانی

2)تغذیه جهت دو روز کامل

3)کارت بیمه ورزشی

4)چادور مناسب جهت برنامه


و هر گونه خبر جدید در مورد  برنامه تا روز اجرای برنامه در خدمت شما عرض میشود/


گزارش ادامه اکتشاف غارزرین رود

کارگروه غارنوردی هیئت کوهنوردی استان زنجان

با مطالعات زمین شناسی و برسی نقشه های مختلف و با تجربیاتی که در مورد ساختار غارهای منطقه قیدار داشتیم و با کمک اطلاعات دوستانی که قبلا این غار را مورد تجسس قرار داده بودند به این نتیجه رسیدیم که این غار ادامه داراست و نیاز به کاوش فراوانی دارد.

 

 

منبع:http://www.zanjanmount.com

http://www.alvares.mihanblog.com ادامه مطلب ...

مقاله ای پیرامون طنابهای مناسب غارنوردی فنی

چندی پیش مقاله ای را به مسابقه طناب سایت کوه ویسی ارسال نمودم که برنده جایزه سوم شد. امیدوارم که مورد توجه دوستان قرار گیرد.

نتایج مسابقه طناب

با تشکر از تمامی دوستانی که لطف کردند و در این مسابقه شرکت نمودند. جواب های بسیار خوبی برایمان ارسال شد. که کار انتخاب نفرات برتر را بسیار سخت می کرد.
در هر حال به نظر ما آنچه مهم است اصل حضور و کمک به غنی سازی فرهنگ نوشتاری کوهنویسی فنی است.

مقاله اول : خانم الهام رحمانی اصل برنده یک حلقه طناب
مقاله دوم: آقای سید صفا الدین هاشمیان برنده گری گری
مقاله سوم آقای سعید هاشمی نژاد  برنده ریورسو 3

ادامه مطلب ...

تلاش برای فتح زمستانه گاشربروم II

تلاش برای فتح زمستانه گاشربروم II
اخبار اورست- سرانجام با آغاز فصل زمستان کوهنوردانی که پیشتر برنامه های خود برای فتح 8000 متریهای پاکستان را اعلام نموده بودند راهی قراقروم و هیمالیا شدند.
در گام نخست سوپر من روس Sergey Tsygankovکه قول فتح زمستانی و سولوی نانگاپاربات را داده بود پس از رسیدن به کمپ 1 بدلیل بیماری به خانه بازگشت.
اما جدی ترین تلاش آغاز سال بی شک مربوط است به زوج ایتالیایی - قزاق دنیس اوربکو و سیمون مورو. دو کوهنوردی که صعود زمستانی آخرین غول 8000 متری نپال، ماکالو را در کارنامه دارند برای فتح گاشربرومII خود را به پاکستان رساندند. آنها بلافاصله پس از دیدار با رئیس آلپاین کلاپ پاکستان راهی اسکاردو شدند تا پس از رسیدن به پایو مکانی که لوازم فنی خود را در آنجا انبار کرده اند با بالگرد راهی کمپ اصلی شوند. مورو و اوربکو اجازه صعود به گاشربروم I , II را در دست دارند، اما هدف اصلی ایشان گاشربروم II می باشد. در این تلاش گری یرچارد نیز ایشان را همراهی خواهد نمود. 
برای این زوج کوهنورد پرتوان آرزوی موفقیت داریم.
لازم به ذکر است تاکنون هیچیک از 8000 متریهای پاکستان در فصل زمستان صعود موفق نداشته اند و در مقابل تمامی 8000 متریهای نپال و تبت در زمستان صعود شده اند.

در این مورد بخوانید:

منبع:کوه قاف

غار و غارنوردی در شماره زمستان فصلنامه «کوه»


شماره زمستان فصلنامه "کوه" (شماره 61) با 5 موضوع به غار و غارنوردی پرداخته است، مطالب این شماره عبارتند از:

- غار «سم» (بخش غارنوردی کارگروه کوه نوردی فدراسیون)

- غار «چشمه باد» (آرش سعیدیان)

- غار «درویش خاکی» (دکتر مسعود حمیدی)

- نکات فنی غارنوردی (افشین یوسفی)

- گزارش حادثه دلخراش غار پراو (هیئت کوه نوردی استان کرمانشاه)

غواصی درغارقسمت سیزدهم

مکانهای غواصی درغار

شبهه جزیره یوکاتان ، پنینسولا، جنوب مکزیک

درحالیکه پتانسیل زیادی برای غواصی درغاردرکارست (1) اقلیمی سرتاسرمکزیک وجوددارد، اکثرفعالیتهای غواصی درغاردریوکانان پنینسولاانجام می شود. اگرچه هزاران سنوت (2) عمیق درسرتاسرپنینسولایوکاتان ازجمله درایالت های یوکاتان وکمپچه وجوددارد، سیلهای عظیم زیرزمینی شبکه غاری که پنینسولابه دلیل آن معروف شده ضرورتا" محدودبه 10 کیلومترنوارساحل کاریبین درایالت کوینتانا رو قرارداردکه ازجنوب کنکان تاناحیه تولوم ونسیان کان ادامه داردوبخش کوچکی ازغارهای آبی درساحل شمال غربی موردکاوش قرارگرفته اند.

دریوکاتان پنینسولابه هرشکاف سطحی که آبهای زیرزمینی به آن نفوذکند سنوت گفته می شودکه فرم اسپانیائی آن d'zonot است ، سیستمهای غاری به روال معمول غارهای زیرزمینی  شکل گرفته اندولی بخش فوقانی آنهابتدریج تهی ازآب شده ودرخلال کاهش سطح آب دریا، هوادرآن نفوذکرده است . این غارهاحاصل پلی ژنتیک(چندین نسل) می باشندوبیش ازیک چرخه ازشکل گیری درزیرسطح آب راپشت سرگذاشته اند. سیستمهای غاری ساحلی پلی ژنتیک با ته نشست فلزی ورسوب آبهای زیرزمینی درسطح جهانی شناخته شده اندکه نمونه های قابل توجه آنهادرجزایرمالورکا، منورکا اسپانیا، جزایرباهاما، برمودا، کوباو... وجوددارد. تمامی غارهائی که دارای رسوبات وته نشست های فلزی هستندازجمله غارآبی یوکاتان پنینسولا، سست وشکننده هستند، اگریک غواص سهوا" موجب شکسته شدن استالاکتیتهای سقف یاسایرعوارض رسوبی غارشودامکان بازسازی آن هرگزوجودنداردبنابراین درغارهای آبی تکنیکهای حفاظت ازغارازاهمیت بسیارویژه ای برخورداراست (ادامه دارد)

(1)- کارست = ناحیه ای است که ازسنگهای آهکی پرسوراخ وشکافهای ژرف پوشیده شده وجوی هاوغارهای زیرزمینی دارد.

(2)- سنوت(Cenote) = چاه ژرف که طبیعتا" درسنگهای نرم آهکی بوجودآمده است

منبع : http://en.wikipedia.org/wiki.Cave_diving

منبع:http://parstooo.blogfa.com

صعود زمستانی گروه کوهنوردی و غارشناسی ارش

۱۴و۱۵ بهمن ماه ۱۳۸۹

مشترک با سایر گروه های کوهنوردی استان


جزئیات برنامه بزودی ابلاغ میگردد.

سومین سمپوزیوم غارنوردی و غارشناسی خاورمیانه

در این سومین نشست بین المللی، غارشناسی در منطقه خاورمیانه و اطرافش مورد بحث خواهد گرفت. همه دانشمندان و غارنوردان منطقه و فراتر از آن جهت ملاقات، بحث و مبادله دستاوردها و آمادگی برای ماجراجویی های آینده به این گردهمایی دعوتند.

این سمپوزیوم با تلاش کلوپ غارنوردی لبنان و شورای ملی تحقیقات علمی لبنان سازمان یافته و تحت حمایت اتحادیه جهانی غارنوردی قرار خواهد داشت.

محل برگزاری سمپوزیوم در دانشگاه کاسلیک خواهد بود.

 MESS3  تداوم برگزاری کنفرانس منطقه ای در زمینه بحث در مورد دستاوردهای جدید غارشناسی و تحولات در شرق میانه، شرق مدیترانه، شرق آفریقا، ایران و پاکستان را مورد توجه قرار خواهد داد. با برگزاری یک سمپوزیوم در هر پنج سال، MESS3  تضمین کننده اخبار اصلی و ضبط مداوم توسعه غارشناسی در منطقه خاورمیانه و اطراف آن می باشد. 

SCL
CNRS
UIS

  اهداف سمپوزیوم:

ارایه تکنیکها، اکتشافات و کاوشهای جدید

ارایه و بحث علوم مربوطه به غارشناسی(مثلا آبشناسی، زمین شناسی و باشتانشناسی)

کارست، محافظت، محیط زیست و میراث- توسعه مداوم غارها و مناطق کارستی(اکوتوریسم)

رویکرد چندگانه به مناطق کارستی(ترکیب علوم فیزیکی و اجتماعی با نگاه به مقوله کارست)

ایجاد رابطه دوستی و مودت بین غارنوردان، غارشناسان، و دوستداران غار جهت ایجاد تعاون و همکاری...


غارنوردان و غارشناسان ایرانی هم می توانند با پر کردن فرم زیر برای شرکت در این همایش اعلام امادگی نمایند.

http://www.speleoliban.com/index.php?f=MESS_3&s=registration

برای اطلاعات بیشتر به سایت کلوپ غارنوردی لبنان مراجعه کنید

http://www.speleoliban.com/index.php


http://persiancavers.blogfa.com/:منبع