سال نو مبارک


خجسته باد نورز باستانی یادگار جمشید شاه بزرگ بر همه پارسیان گیتی که پایبند پندار گفتار و  کردار نیک اند.


/سال نو بر همه دوستان  عاشقان طبیعت و شجاعان دنیای زیر زمین مبارک باد /


روابط عمومی گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج


هشدار به طبیعت گردان و کوهنوردان و مسافران نوروزی:


انجمن پزشکی کوهستان ایران: بنابه گزارش های رسیده از مناطق کوهستانی شمالی کشور و در استانهای آذرباییجان غربی و شرقی، زنجان ، اردبیل، گیلان ، نازندران، گلستان و مناطق البرز شدت بارش برف بیش از حد انتظار در این فصل بوده و کلیه مناطق کوهستانی پوشیده از برف می باشد. بطوری که بسیاری از گردنه ها با بازش بیش از یک متر برف همراه بوده و این شرایط برای مسافرت به مناطق کوهستانی و خصوصا اجرای برنامه های کوهنوردی بسیار هطرناک می باشد.

باتوجه به گرمای نسبی نیز که ممکن است در چند روز آینده بواسطه فروردین ماه بوجود آید احتمال ریزش بهمن هم وجود دارد. به کلیه مسافران نوروزی و کوهنوردان عزیز توصیه می شود مسائل ایمنی کوهستان را بیش از پیش رعایت فرموده تا ایام نوروز با کامی خوش برایشان سپری گردد.

خوشبختانه از امروز از شدت برودت هوای مناطق کوهستانی کاسته خواهد شد.

ادامه مطلب ...

پخش مستند از "آلپ تا دماوند" از شبکۀ دو سیما

عکس از:آرشیو دنیای اقتصاد


فیلم مستند از "آلپ تا دماوند"، امروز یک شنبه 28 اسفند 1390، ساعت 19:15 از شبکۀ دو سیما پخش خواهد شد.
این مستند 75 دقیقه ای توسط آقای "فرهاد ورهرام"، مستندساز نام آشنای ایران، تهیه و کارگردانی شده است.
نگاه مستند از "آلپ تا دماوند"؛ نگاهی است به ویژگی های تاریخی، مردم شناسی، جغرافیایی و اقلیمی دماوند و همچنین به عنوان یک کوه مقدس.
تصویربرداری این فیلم مستند، در چهار فصل سال و در محدودۀ کوه دماوند و روستاهای پیرامون آن انجام شده است.

منبع:کوه نوشت

پی نوشت :قسمت های از فیلم در منطقه دماوند توسط آقای یوسف سورنیا فیلمبرداری شده است


پایان غم انگیز نخستین صعود زمستانه به گاشربرم 1

سرانجام با دو پرواز بر فراز گاشربرومI و عدم مشاهده هرگونه ردی از سه کوهنورد مفقود در این کوه، به درخواست برادر گرفیلد کوشل یکی از مفقودین، امداد پایان یافت و کوهنودان پذیرفتند همنوردانشان باید در کوه باقی بمانند...
دو بالگرد ارتش پاکستان در هوایی صاف تا ارتفاع 7000 متری مسیر جدید تیم بین المللی را کاوش نمود و متاسفانه بدون یافتن هرگونه ردی از گرفیلد کوشل، سدریک هالن و نیسار حسین و با گذشت 6 روز از مفقود شدن این سه تن به همه امیدها پایان داد تا حاضران در کمپ اصلی به درخواست ولفگانگ کوشل برادر گرفیلد با برگزاری مراسمی پایان برنامه را رسما اعلام نمایند.
آنها با تقدیر از تمامی کسانی که طی روزهای اخیر با پیامهایشان موجب دلگرمی تیم امداد بودند اعلام داشتند با قبول واقعیت دیگر چاره ای جز ترک کمپ اصلی ندارند.
اعضای تیم مجبور هستند به مدت 5 روز مسافت 80 کیلومتری یخچال بالترو را طی نمایند. این در حالی است که پاهای Janusz Gołab و Adam Bielecki بدلیل سرمازدگی متورم شده و راهپیمایی برایشان دشوار می باشد.
بدین شکل نخستین صعود زمستانی  کوه گاشربرومI یازدهمین کوه 8000 متری دنیا با پایان غم انگیز و مرگ سه کوهنورد از تیم چندملیتی به پایان رسید.



منابع:
 http://karakorumclimb.wordpress.com
http://polishwinterhimalaism.pl
http://www.gerfriedgoeschl.at
http://www.explorersweb.com
وبلاگ : کوه قاف

اولین تولید کننده وسایل غارنوردی در استان کردستان(کوله غار و ...

شرکت ارتفاع کاران ابیدر


اولین تولید کننده وسایل غارنوردی در استان کردستان(کوله غار -کیف تجهیزات غارنوردی-کیف تجهیزات غارنوردی و ۰۰۰






ادامه مطلب ...

انتشار نقشه غار «آویشو»

پیرو برگزاری دوره های تئوری و عملی نقشه برداری و نقشه کشی غار توسط بخش غارنوردی کارگروه کوه‌نوردی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و انجام پروژه های عملی در غارهای کشور، نقشه غار «آویشو» (واقع در استان گیلان) برای استفاده غارنوردان و علاقمندان و با هدف انتشار و اشتراک کلیه اطلاعات در جهت و با نگاه به اهداف کلان و ملی و با رویکرد غارنوردی روز دنیا ارائه می‌گردد. امید است دیگر همنوردان به جهت توسعه و اطلاع رسانی از غارهای کشور به جامعه غارنوردی در امر نقشه برداری غارها اقدام کنند و آن را از طرق مختلف مانند درج در سایتهای مرتبط به معرض دید و در دسترس عموم قرار دهند تا مورد بهره برداری قرار گیرد.

نقشه برداری غار آویشو در مرداد ماه سال جاری (1390) و در بخش عملی دوره های نقشه برداری و نقشه کشی غار توسط آقایان علیرضا بلاغی و آرش یاسمن پور انجام شده و ترسیم نقشه توسط آقای آرش یاسمن پور بوده است. نقشه بصورت دو نمای پلان و جانبی ارائه می گردد.


فایلتوضیحاتحجم فایل
دانلود این فایل (Avishu_Cave_Map_Plan.pdf)Avishu_Cave_Map_Plan.pdf 1396 Kb
دانلود این فایل (Avishu_Cave_Map_Section.pdf)Avishu_Cave_Map_Section.pdf 1393 Kb


‍‍‍پی نوشت :با ارزوی موفقعیت و ‍پیشرقت بیشتر برای ارش یاسمن پور یکی از اعضای فعال و خوب گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج

بازرس فدراسیون !!!

جوابیه ی بازرس فدراسیون در خصوص فعالیت مؤسسه انجمن غارنوردان و غارشناسان

مرتضی فلاح" بازرس فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی عطف به گزارشات واصله و شکوائیه‌ی ارسالی در خصوص فعالیت "مؤسسه انجمن غارنوردان و غارشناسان ایرانیان" ؛ طی مکتوبی خطاب به "محمود شعاعی" سرپرست فدراسیون؛ بر اساس قوانین مربوطه جوابیه ای را به شرح ذیل جهت اطلاع نهادهای ذی ربط، مسئولین فدراسیون، ادارات کل ورزش و جوانان استان های سراسر کشور و هیئت های تابعه و هم چنین عوامل پیگیر اعلام داشت. مشروح این نامه به این شرح است:



جناب آقای محمود شعاعی

سرپرست محترم فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی

سلام علیکم

احتراما نظر به گزارشات واصله و شکوائیه‌ی ارسالی؛ به استحضار میرساند: فعالیت‌های موازی، صدور گواهینامه‌های ورزشی،  برگزاری مسابقات و دوره های ورزشی توسط انجمن های ثبت شده در سازمان‌های مردم نهاد وزارت کشور و یا ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری،  بدون هماهنگی فدراسیون ورزشی مربوطه مغایر با  قانون و مقررات می باشد.

ادامه مطلب ...

توقف پرواز بالگرد ها در گاشربروم یک

11 مارس 2012 – بنابه گزارش سایت اکسپلوررز وب بالگرد هایی که قرار بود برای عملیات جستجو و نجات به منطقه بیایند فعلا به علت نامساعد بودن هوا کار خود را متوقف کرده اند. و گزارش شده است در صورت پرواز این بالگرد ها، تیم نجات حسن صدپاره ( که اورست را صعود کرده است)، علی رضا صد پاره و نظیر صدپاره را برای کمک به جستجو با خود خواهد آورد.


http://newfarid.blogfa.com/

مسابقه بزرگ عکس سفر

مسابقه بزرگ عکس سفر به همت ستاد تسهیلات سفرهای کشور برگزار می گردد.
کلیه علاقمندان به هنر عکاسی می توانند با ارسال آثار خود در این جشنواره شرکت نمایند. آثار ارسالی به جشنواره توسط هیئت داوران ارزیابی و  انتخاب می شوند.
گردشگری مذهبی، میراث معنوی، تاریخی و باستانی، اکوتوریسم و طبیعت گردی، روستایی و عشایری، ورزشی و سلامت، هنرهای سنتی و صنایع دستی از مهم ترین محورهای این جشنواره می باشد.
به کلیه آثار پذیرفته شده گواهی شرکت در جشنواره اهدا خواهد شد و علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایتWWW.STSI.IR  مراجعه و یا با شماره تلفن های 66582034 تماس حاصل نمایند.
شایان ذکر است تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره محدودیت نداشته و علاقمندان می توانند آثار خود را تا تاریخ 20/1/1391 به دبیرخانه ارسال نمایند.


شرایط شرکت در مسابقه را در ادامه مطلب بخوانید...


ادامه مطلب ...

گاشربروم یک زمستانی : بالگرد ها ی جستجو و نجات در راه هستند

 گاشربروم یک زمستانی : بالگرد ها ی جستجو و نجات در راه هستند

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران:  11 مارس 2012 – هنوز هم هیچ خبری از کوه نوردان گرفرید گوشل، نیسار حسین و سدریک هالن که از روز جمعه تا به حال تماسی نداشته اند نیست. به این خاطر کوه نوردان مستقر در بارگاه اصلی درخواست جستجوی هوایی کرده اند که انتظار می رود دو بالگرد تا ظهر امروز برسند، در مسیر خود برای جستجو در  دامنه های این کوه هستند.

برای کمک به جستجوگران، آلکس تکسیکون ( که قبلا به علت مشکلات بوجود آمده به بارگاه اصلی فرود آمده است) سوار بالگرد خواهد شد. آلکس طی تماس تلفنی گفت که  "اوایل صبح امروز هنگام درخواست بالگرد اسمان صاف بود. اما الان نگرانم چون ظهر شده و هوا دوباره در حال ابری شدن است."

آلکس همچنین تایید کرد که خانم تامارا استیس دیروز به بارگاه اصلی رسیده  است. و دچار کمی یخ زدگی شده است.

تیم لهستانی ها هم ساعت 4 عصر دیروز به وقت محلی به بارگاه اصلی مراجعت کرد.  هر دو صعود کننده به قله دچار یخ زدگی در ناحیه بینی شده ند و آدام هم دچار یخ زدگی انگشت پا شده است. اگر چه رسانه های جهانی از این تیم لهستانی و اضافه شدن این صعود زمستانی به امتیاز ملی شان در زمینه اولین صعود های زمستانی تعریف و تمجید کرده اند، روحیه ای برای برپایی جشن این موفقیت در بارگاه اصلی نبود. در 36 ساعت گذشته هیچ خبری از کوه نوردان نبوده است. آرتور در این زمینه گفت :" حتی نمی دانیم آنها در کدام سمت کوه ممکن است باشند."

گرفرید گوشل(اتریشی)، نیسار حسین( پاکستانی) و سدریک هالن ( سویسی) آخرین بار در مسیر قله از مسیری جدید در سمت جنوب قله ، جمعه صبح دیده شدند.


ترجمه از منبع : http://www.explorersweb.com/everest_k2/news.php?id=20691 و با تشکر از وبلاگ کوهنوردی، ورزش و سلامتی

عکس روز



آبیدر 


عکس : آرمین فاتحی

لهستانی ها گاشربروم یک را صعود کردند، گرفرید هنوز در راه صعود به

آخرین خبر : لهستانی ها گاشربروم یک را صعود کردند، گرفرید هنوز در راه صعود به قله



مارس 2012 – طبق پیامی که این تیم در صفحه فیس بوک گذاشته است آدام بیلکی و جانوسز گولاب در ساعت 8 و 30 دقیقه به وقت محلی موفق به صعود به قله گاشربروم یک ( اولین صعود زمستانی به این قله)  شده اند.همین پیام گزارش می کند که گرفرید، سدریک و نیسار ( از تیم بین الملی) هنوز در راه قله از سمت جنوب هستند.

جانوسز و آدام، در مسیر عادی گاشربروم یک، در حال حاضر به بارگاه سوم بازگشته اند و بنا به گزارش در حال فرود به بارگاه دوم هستند که در آنجا سرپرست تیم آرتور هاجزر در انتظار آنهاست.


ادامه مطلب ...

اعزام یخ نوردان ایرانی به رقابت های جهانی روسیه


پایگاه خبری فدراسیون: تیمی 3 نفره از یخ نوردان منتخب کشورمان عازم رقابت های قهرمانی جهان در  روسیه شدند. مهسا حکام زاده،محمد صبوری و مسعود زینالی نفرات این تیم را تشکیل می دادند.

به گزارش "رضا زارعی" رئیس کارگروه کوه نوردی فدراسیون : آخرین مرحله از رقابتهای جام جهانی یخنوردی امروز در رشته سختی در روسیه برگزار گردید و سه نماینده کشورمان از راهیابی به نیمه نهایی بازماندند.

بر اساس اخبار ارسالی محمد صبوری نفر اول کشور در این رقابتها در جای بیست و نهم ایستاد و مسعود زینالی نفر دوم ایران چهل و یکم شد. همچنین در بخش بانوان مهسا حکام زاده در مکان بیستم قرار گرفت.

این رقابتها از ساعتی دیگر در بخش سرعت آغاز خواهد شد.

آخرین خبر از گاشربروم یک زمستانی: فقط 450 متر تا قله مانده


مارس 2012 – پنج شنبه 10 و 30 دقیقه به وقت محلی – دقایقی پیش، وقت صبحانه در اتریش، گرفرید گوشل ( از تیم بین المللی صعود زمستانی گاشربروم یک) خبر داد که :" ما در فاصله 450 متری زیر قله پنهان هستیم، فکر می کنم می توانیم به قله صعود کنیم. بعدا تماس می گیرم!" " خیلی آرام پیش می رویم، چون تمام وسایل لازم برای عبور از کوه و فرود از سمت شمال را با خودمان حمل می کنیم."  این مکالمه تنها 2 دقیقه طول کشید.


منبع : http://www.gerfriedgoeschl.at/?p=1622

http://newfarid.blogfa.com/

پیتر هبلر

پیتر هبلر کوهنورد مشهور اطریشی به واقع نخستین انسانی بود که بدون بهره گیری از کپسول اکسیژن و البته به پیشنهاد و در پی راینولد مسنر بر فراز بام دنیا اورست ایستاد (زمانیکه هبلر بر فراز قله ایستاد، کمی پائینتر مسنر مشغول تصویر برداری از او بود).
وی متولد 22 جولای 1942 در شهر مایروفن می باشد.  نخستین تلاشهای ثبت شده از هبلر در کوههای راکی و نشنال پارک یوسی میتی می باشد و البته از او به عنوان نخستین اروپایی که موفق به صعود دیواره های این منطقه گردید یاد می کنند.
آغاز کوهنورد جدی هبلر به همراه راینولد مسنر در سال 1969 می باشد که موفقیتهای زیادی را نیز به همراه داشت. اما جدیترین و مهمترین فعالیت این دو به همان صعود بدون کپسول اکسیژن اورست در سال 1978 و در معیت یک تیم اطریشی باز میگردد. کاری که پیش از آن از سوی دانشمندان امری محال فرض می شد. در آن صعود و در بازگشت از قله نیز هبلر با ثبت رکورد فرود تا گردنه جنوبی و تنها در مدت یک ساعت رکوردی باور نکردنی ثبت نمود که سالها پا برجا ماند.

هبلر و مسنر بر فراز اورست
علاوه بر این موفقیت هبلر توانست صعودهای شاخص دیگری را نیز بر روی قلل 8000 متری به ثبت رساند که مهمترین آنها چوآیو، نانگاپاربات، کانچن چونگا و گاشربرومI می باشد و البته صعود گاشربرومI او بازهم به همراه راینولد مسنر و البته به سبک آلپی و در مدت 3 روز در تابستان 1975صورت گرفت. از این صعود به عنوان نخستین صعود کاملن آلپی بر روی یک 8000 متری یاد میگردد.
هبلر بعدها اقدام به تاسیس مدرسه کوهنوردی و اسکی در زادگاهش نمود، که امروزه توسط پسر او اداره میشود و البته خود هبلر نیز در آن به تدریس مشغول است.

مسنر و هبلر در یک کنفرانس خبری
پی نوشت – در اواسط دهه 70 میلادی پیترهبلر به عنوان مربی کوهنوردی و اسکی دوره هایی را برای مربیان ایرانی برگزار نموده و بسیاری از فنون کوهنوردی توسط او به آموزش کوهنوردی در ایران افزوده شد و البته پیشکسوتان مربیگری ایران اغلب از نسل او می باشند.

منبع:http://kouheghaf.blogspot.com/