پیتر هبلر

پیتر هبلر کوهنورد مشهور اطریشی به واقع نخستین انسانی بود که بدون بهره گیری از کپسول اکسیژن و البته به پیشنهاد و در پی راینولد مسنر بر فراز بام دنیا اورست ایستاد (زمانیکه هبلر بر فراز قله ایستاد، کمی پائینتر مسنر مشغول تصویر برداری از او بود).
وی متولد 22 جولای 1942 در شهر مایروفن می باشد.  نخستین تلاشهای ثبت شده از هبلر در کوههای راکی و نشنال پارک یوسی میتی می باشد و البته از او به عنوان نخستین اروپایی که موفق به صعود دیواره های این منطقه گردید یاد می کنند.
آغاز کوهنورد جدی هبلر به همراه راینولد مسنر در سال 1969 می باشد که موفقیتهای زیادی را نیز به همراه داشت. اما جدیترین و مهمترین فعالیت این دو به همان صعود بدون کپسول اکسیژن اورست در سال 1978 و در معیت یک تیم اطریشی باز میگردد. کاری که پیش از آن از سوی دانشمندان امری محال فرض می شد. در آن صعود و در بازگشت از قله نیز هبلر با ثبت رکورد فرود تا گردنه جنوبی و تنها در مدت یک ساعت رکوردی باور نکردنی ثبت نمود که سالها پا برجا ماند.

هبلر و مسنر بر فراز اورست
علاوه بر این موفقیت هبلر توانست صعودهای شاخص دیگری را نیز بر روی قلل 8000 متری به ثبت رساند که مهمترین آنها چوآیو، نانگاپاربات، کانچن چونگا و گاشربرومI می باشد و البته صعود گاشربرومI او بازهم به همراه راینولد مسنر و البته به سبک آلپی و در مدت 3 روز در تابستان 1975صورت گرفت. از این صعود به عنوان نخستین صعود کاملن آلپی بر روی یک 8000 متری یاد میگردد.
هبلر بعدها اقدام به تاسیس مدرسه کوهنوردی و اسکی در زادگاهش نمود، که امروزه توسط پسر او اداره میشود و البته خود هبلر نیز در آن به تدریس مشغول است.

مسنر و هبلر در یک کنفرانس خبری
پی نوشت – در اواسط دهه 70 میلادی پیترهبلر به عنوان مربی کوهنوردی و اسکی دوره هایی را برای مربیان ایرانی برگزار نموده و بسیاری از فنون کوهنوردی توسط او به آموزش کوهنوردی در ایران افزوده شد و البته پیشکسوتان مربیگری ایران اغلب از نسل او می باشند.

منبع:http://kouheghaf.blogspot.com/
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد