جایزه میخ سنگ طلایی

مجله کلایمینگ به رسم هر ساله خود اقدام به معرفی برترینهای سال 2011 در شاخه های مختلف کوهنوردی نمود. بر این اساس:

جایزه برترین کوهنوردی سال به دنیس اوربکو، سیمون مورو و کوری ریچاردز برای صعود زمستانی گاشربرومII تعلق گرفت



 جایزه صعود دیواره نوردی به کنراد آنکر, جیمی چین  پنان اوزتورک برای صعود دیواره Meru Shark’s Fin در هندوستان تعلق گرفت.




ادامه مطلب ...

آبیدر امروز...



عکس از آرمین فاتحی

ادامه مطلب ...

ارتفاع زدگی و پیشگیری از ارتفاع زدگی :

ارتفاع زدگی و پیشگیری از ارتفاع زدگی :

Image Detail

ترجمه و گردآوری: سرکار خانم دکتردرنا متولی  و جناب آقای دکتر سینا ندایی

عضو انجمن پزشکی کوهستان ایران - دانشگاه علوم پزشکی شیراز – دانشکده پزشکی

انجمن پزشکی کوهستان ایران:  در زمینه بیماریهای ارتفاع و آنچه در ارتفاع بالاتر از 3000 متر برای انسان اتفاق می افتد مقالات و کتابهای متعددی چاپ گردیده است. با این حال هنوز در زمینه اثرات ارتفاع بر فیزیوولوژی بدن انسان شاید مطالعات بیشتری نیاز باشد تا دانش ما را افزوده و بتوانیم با پیشگیری و درمان به موقع از عوارض آن بکاهیم.

اخیرا توسط دو تن از پزشکان علاقمند و کوهنورد به علوم پزشکی کوهستان و عضو انجمن پزشکی کوهستان ایران مقاله ای ترجمه گردیده است که حاوی نکات جالب توجهی است. از این عزیزان در ترجمه مطلب فوق صمیمانه سپاسگزاریم و امیدواریم فعالیتهای علمی ایشان در زمینه پزشکی کوهستان بتواند در خدمت ارتقای سلامتی و ایمنی جامعه کوهنوردی کشور موثر باشد.

Image Detail

ارتفاع زدگی نه تنها باعث کاهش توانایی بدنی و اختلال در تصمیم گیری می شود بلکه در موارد شدید می تواند عوارضی  بسیار جدی و مرگبار ایجاد کند. همین طور هزینه های درمانی ارتفاع زدگی بسیار هنگفت است در نتیجه پیشگیری از ارتفاع زدگی بسیار اهمیت دارد. این مقاله به طور کامل به پیشگیری از انواع ارتفاع زدگی اختصاص داده شده است ولی باید توجه داشت که استفاده از انواع داروهای مورد بحث در این مقاله بدون تجویز پزشک  ممنوع است.

قبل از شروع بحث پیشگیری از ارتفاع زدگی ، اشاره مختصری به انواع ارتفاع زدگی می کنیم :

بیماری ارتفاع به گروهی از سندرمها اتلاق می شود که در نتیجه اثر مستقیم کاهش فشار بارومتریک و غلظت اکسیژن هوا در ارتفاعات بالا ایجاد می شود. چرا که در فشار کمتر، تراکم هوا کمتر شود و به همین دلیل در ازای یک نفس اکسیژن کمتری وارد بدن شما می شود و در نهایت هیپوکسی(کاهش اکسیژن بافتی) به وجود می آید. احتمال ارتفاع زدگی در ارتفاعات زیر ۱۸۰۰ متر بسیار کم است. هرکس که به مناطق مرتفع سفر کند ، بدون توجه به سن ، آمادگی جسمانی ، پیشینه پزشکی یا حتی تجارب قبلی در ارتفاع در معرض خطر ارتفاع زدگی است.


در ادامه...

بدون شرح


آبشار سنگین آباد(قروه)

عکس از قاجر قروه

تسلیت به رضا و جواد نظام‌دوست

حسین نظام‌دوست، پدر جواد (عضو قدیمی انجمن کوه نوردان ایران و رییس هیات مدیره‌ی انجمن غارنوردان وغارشناسان ایران) و رضا (کوه‌نورد و مستندساز) درگذشته است.

جواد و رضای عزیز درگذشت پدرتان را تسلیت می‌گویم.


مجلس ترحیم در تهران: شنبه ۲۹ بهمن، خیابان قزوین، بعد از پل امام زاده معصوم، مسجد، از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ ظهر

دعوت مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن غارنوردان و غارشناسان

دعوت مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده انجمن غارنوردان و غارشناسان ایرانیان به شماره ثبت 27094.
 بدینوسیله از کلیه اعضا دعوت می شود در جلسه  عمومی عادی حضوریابند. جلسه در تاریخ 11/12/90 راس ساعت 10 صبح در تهران خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی روبروی تربیت معلم پلاک 76 برگزار می گردد.
دستور جلسه:
استماع گزارش هیات مدیره
تصویب ترازنامه و اسناد مالی
تعیین حق عضویت
انتخاب بازرسین
تصویب تغییرات اساسنامه
ترمیم هیات مدیره
سایر موارد

اولین کلاس مقدماتی غارنوردی در استان کردستان

اولین کلاس مقدماتی غارنوردی در استان کردستان به میزبانی گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج برگزار شد .



مربی و مدرس دوره :آقای حسن جواهرپور


کمک مربی: اقای محمد مهدی پناه

پیام تبریک

همنورد گرامی آقای دکتر آرش رحیمی


صعود موفق آمیز شما را به قله کلیمانجارو (بام افریقا)از صمیم قلب تبریک گفته و ارزوی موفقعیت روز افزون را برای شما داریم .



                                                    روابط عمومی گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج

گزارش برنامه اکتشاف تک چاه سو

ارتفاع دهانه:1525 متر

مختصات جغرافیایی:

UTM  UPS : 38 S  0676014

                             E  3889089

کیلومتر 15 جاده سنندج کرمانشاه ارتفاعات روبروی سه راهی رودخانه سو

تاریخ شروع برنامه: 7/11/90 (جمعه ساعت 7 صبح )

محل تجمع تیم:میدان آزادی سنندج

با توجه به اطلاعات همنورد محترم اقای جمال حیدری دائر بر وجود دهانه وردی غاری در ارتفاعات مشرف بر رودخانه سو

تیمی 8 نفره از کمیته غارنوردی گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج بر آن شدیم به امید یافتن دهانه غاری در ارتفاعات یاد شده که با توجه به توپوگرافی منطقه و نشانه های یافت شده بر ما مسلم است که غاری نسبتآ بزرگ در منطقه مورد اشاره وجود دارد پس از جستجوی دو ساعته دهانه غار مورد نظر توسط سرپرست برنامه اقای فریدون میرانی شناسایی شد و بس از بستن گارگاه توسط سرپرست به داخل دهانه ای که عمق آن 7 متر است فرود انجام شد و دهانه دقیقآ روی خط رآس و کف زمین قرار دارد و اگر کسی یا جانداری در حال حرکت متوجه آن نباشد امکان سقوط به دهانه وجود دارد.


ابتدای دهانه یاد شده تا 3 متری از سنگهای ریزشی تشکیل شده است و پس از ان فعالیت غار در گذشته شامل تشکیل غار سنگها بر دیواره چاه نشان از راه داشتن دهانه یاد شده به اعماق غار مبین در ازمنه پیش از این دارد و وجود سنگهای ریزشی و رسوبات بسیار در کف غار می باشد.



تیم پس از جستجوی بیشتر در منطقه متوجه شد که در اطراف و اکتاف ارتفاعات پیش گفته دهانه های بسیار کوچکتری از انکه بتوان برای ورود به غار از انها استفاده نمود وجود دارد ولی باتوجه به متصاعد شدن بخار آب از دهانه گمانه وجود غاری نسبتآ بزرگ قوت میگیرد.


نفرات شرکت کننده:

1-فریدون میرانی (سرپرست برنامه و مسئول فنی )

2-یدالله مرادیان(عکاس)

3-آرش قیمتی

4-آرام باباخانی

5-کنعان خانپور

6-هیوا چمنی

7-بهار زنگی بند

8-سارا گردیده(زمین شناس)

گزارشگر:یدالله مرادیان

پیدا شدن درگذشتگان حادثه بهمن پیست اسکی و زمان تشییع پیکر جانباخ


پیکر آخرین نفر از بهمن تاریک دره هم پیدا شد.
بالاخره بعد از ۵ روز تلاش شبانه روزی گروههای کوهنوردان و امدادگران هلال احمر و سایر زحمت کشان پیکر بی جان هر ۴ نفر هم پیدا شد .. (فواد آزادیان . اکبر سماوات . فرهاد میرزاجانی و همسر شان خانم سمیه قهرمانی).
بعد از ۵ روز تلاش و سوختن چهره ها در کنار نگاه غم بار خانواده های جان باختگان پیکر همه ی مفقودین حادثه از لابه لای برفها بیرون کشیده شد..
منبع: شازده کوچولو

بنا به اعلام خانواده های مرحومان حادثه ریزش بهمن پیست اسکی تاریک دره  که در جمعه 14 بهمن ماه اتفاق افتاد  پس از پایان عملیات جستجوی پیکر این عزیزان در روز سه شنبه 18 بهمن ماه مقرر گردید مراسم تشییع پیکر این ورزشکاران استان فردا صبح چهارشنبه 19 بهمن ماه راس ساعت 9 از مقابل اداره کل تربیت بدنی به انجام رسدلذاهیات کوهنوردی و صعود های ورزشی استان همدان ضمن تسلیت این ضایعه اسفناک به جامعه ورزش ، کوهنوردان ، خانواده ها و هم استانی های عزیز از همه اقشار دعوت به عمل می آورد تا در این مراسم شرکت نمایند.


منبع: هیئت کوهنوردی همدان


آخرین اخبار از مفقود شدگان بهمن یست اسکی همدان

دو تن از عزیزانی که هنوز پیکرشون در زیر بهمن مدفون مانده است (عکس: همدان کوه)

ساعت ۸ صبح امروز طی تماس تلفنی که  با آقای جلال چشمه قصابانی  داشتم نتیجه تلاش دیشب رو جویا شدم که ایشان اعلام کردند جستجو تا ساعت ۱۲ شب ادامه داشت و همه افراد که بالغ بر ۵۰ نفر نفر میشدند جهت استراحت به منازلشون برگشتند تا تجدید قوا کرده و با توجه به احتمال دگرگونی هوا در بعد از ظهر امروز  مجددا عملیات تجسس را ادامه دهند.

پی نوشت: تصاویر مربوط به ادامه عملیات در شب رو در ادامه مطلب ببینید(با تشکر و احازه از همدان کوه)

همچنین طی آخرین تماس که لحظاتی پیش با پدر مرحوم اکبر سموات داشتم ایشان یا یزرگواری اظهار کردند به خاطر احترام به دو تن از کسانی که هنوز مدفون هستند امروز تشیع جنازه رو نخواهیم داشت تا انشا... اونها هم پیدا شده و ... و چنانچه نشد احتمالا فردا


منبع:دیار الوند

اخبار جدید از بهمن در همدان

تا این لحظه (۲۰:۱۵) امشب و طی تماس با آقای جلال چشمه قصابانی غیر از اون دو جسد نفر دیگری یافت نشده و عملیات در سرمای شدید همچنان ادامه دارد لازم به ذکر است کسانی که قصد کمک دارند بایستی با تجهیزات کامل کوهنوردی از قبیل کفش مناسب و پوشاک کامل (کت پر- دستکش-کلاه و دیگر وسایل) در امداد شرکت کنند تا در مقابل برودت هوا مقاوم باشند ضمنا وسیله ایاب و ذهاب ساعت ۷:۴۵ دقیقه از مقابل اداره تربیت بدنی مهیا میباشد


منیع:دیار الوند

گزارش تصویری در fajr2012

تصاویر آئین اختتامیه در گالری عکس

fajr2012


تصاویری جدید از آئین اختتامه ی رقابت های مسترکاپ فجر را در بخش گالری عکس پایگاه خبری fajr2012 ببینید.( عکاس: رضا سلطانی / روابط عمومی فدراسیون)

بی سابقه ترین بارش‌ها در راه است

پژوهشگر هواشناسی گفت: با این همه گویی باز بارشهای جدیدی در راه است که از نظر وسعت و شدت با هیچکدام از بارشهای یکسال گذشته قابل مقایسه نیست و احتمالا برای هموطنان مشکل ساز خواهد شد.
به گزارش همدان پرس به نقل از مهر؛ احسان مرادی اظهار داشت: با این همه گویی باز بارشهای جدیدی در راه است که از نظر وسعت و شدت با هیچکدام از بارشهای یکسال گذشته قابل مقایسه نیست و احتمالا برای هموطنان مشکل ساز خواهد شد.

پس از سپری کردن آذرماه که با کم بارشی و افزایش آلودگی در کشور همراه بود، از دی ماه اوضاع جوی به سمت افزایش بارش متمایل شد و هم اکنون بی سابقه ترین بارشها در راه است.



مسیر آبشار سنگین آباد(قروه)


ادامه مطلب را حتما بخوانید...

ادامه مطلب ...