پنجمین سالگرد صعود k2

کاظم فریدیان

21 جولای ،سالگرد صعود بدون تکرار کاظم فریدیان بر بلندای سر سخت k2 در غالب تیم بین المللی k2-2007 گرامی باد.

برودپیک"90"_تلاش برای صعود به 6600 متر

 طی  تماس تلفنی با سرپرست  تیم گشایش مسیر "ایران"در ارتفاعات قله برودپیک،  اعضای  تیم در روز سه شنبه تلاش خود برای صعود به ارتفاع 6600 متر را آغاز کرده و با شبمانی در کمپ 2 به ارتفاع 6400 متر و بازگشت به کمپ اصلی به ادامه دوره هم هوایی در ارتفاعات بالاتر می پردازند.

حال کلیه نفرات تیم خوب عنوان شده و با صلاحدید سرپرست و مشاوره فنی مسیر با آقای  دنیس اوروبکو از طریق تلفن ماهواره ای، نفرات  با استقرار در کمپهای مختلف به همکاری با تیم گشایش مسیر   می پردازند.

 آرزوی سلامتی و روحیه ای قوی  برای دوستان خوبمان در پیشبرد این هدف ارزنده از طرف تمامی  همنوردان باشگاه آرش را داریم.

 


با ارزوی سربلندی و پیروزی برای این تیم


برگرفته از سایت ارش تهران

لیلا اسفندیاری و لمس ارتفاع 7800 متری گاشربروم

این خبر یکشنبه توسط مریم میرمیثاقی در صفحه فیس بوکش منتشر شده است:

...

"دوست خوبم، لیلا اسفندیاری در آخرین تلاش خود که حدودا چهار روز طول کشیده بود، تا ارتفاع 7885 متری قله گاشربروم دو پیش رفت و در حالیکه یکصدو پنجاه متر با قله فاصله نداشته؛ به علت هوای بسیار خراب ناچار مجبور به بازگشت می شود. لیلا هم اکنون در کمپ اصلی مستقر است و به گفته ی خودش وضعیت آمادگی اش بسیار عالی و در حال بازسازی فیزیکی است. وی در انتظار چند روز هوای خوب خواهد ماند تا تلاش دیگر خود را روی قله آغاز کند. همچنین تیم های دیگری از ایران که به صورت مشترک از تهران و اردبیل و شهرستانهای دیگر عازم منطقه قراقروم شدند، دیروز به کمپ اصلی گاشربروم رسیدند و به زودی تلاش خود را برای صعود آغاز خواهند کرد. به نظر می رسد، کمپ اصلی گاشربروم این روزها میزبان تنی چند از برترین و جوان ترین هیمالیانوردان ایرانی شده است.
حال همه بر و بچز و دوستان خوب است. "

با ارزوی موفقعیت و سلامتی برای لیلا عزیز

بارش برف در ارتفاعات علم کوه

با کاهش ناگهانی دما مقارن ساعت 13 امروز بارش برف ارتفاعات علم کوه و تخت سلیمان را سفید کرد.

 ارتفاعات علم کوه و تخت سلیمان 4850 و 4800 متر از جمله دومین قله بلند کشور و یکی از قلل حفاظت شده و گردشگری ایران است.
منبع: جام جم آنلاین

مراسم گزارش برنامه صعود به قله اورست توسط آقای حمید دهقان

پیروی صعود موفقیت آمیز و افتخار آفرین آقای حمید دهقان از کوهنوردان بسیار خوب کردستانی و با اخلاق ایرانی  بر بلندای قله اورست (8848متر) و کسب افتخاری دیگر برای میهن عزیزمان، همایشی در روز سه شنبه 28/4/90 در تهران و در محل بیمارستان محک برگزار خواهد شد. شایان ذکر است با توجه به همزمانی ناخواسته این گزارش برنامه با همایش صعود آقای مهدی عمیدی به قله اورست و لوتسه در شهر مشهد، بدنوسیله از کلیه دوستان و کوهنوردان ساکن در تهران و کرج دعوت به عمل می آید تا در مراسم گزارش برنامه ایشان که به آدرس ذیل منعقد خواهد شد، حضور به هم رسانند. بدیهی است حضور سبز شما عزیزان باعث دلگرمی  انجمن محک و کودکان سرطانی  تحت پوشش و حمایت آن انجمن خواهد بود.
شایان ذکر است آقای حمید دهقان این صعود را به انجمن حمایت از کودکان سرطانی تقدیم نمود.
ما و همه ایرانیان این اقدام انسان دوستانه و صعود موفقیت آمیز ایشان را ارج می نهیم و بر خود می بالیم.

مکان : تهران – بزرگراه ارتش- بلوار شهید مژدی (اوشان)- بلوا رمحک- بیمارستان محک
زمان: سه شنبه 28/4/90
ساعت: 17:00 الی 20:00

خطرناکترین منطقه ایران

آیا در ایران منطقه‌ای ملقب به «مثلث برمودا» وجود دارد؟ آیا تا به حال از بیابانی به نام «ریگ جن» چیزی شنیده‌اید؟ منطقه‌ای کویری و پر از تپه‌های ماسه‌ای که در جنوب سمنان، شرق دریاچه نمک، شمال چوپانان و اناراک و غرب جندق قرار دارد." ریگ جن" منطقه‌ای کویری و دارای تپه‌های ماسه‌ای در کویر مرکزی ایران است و به دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه یا چاه آب، در گذشته‌های دور، محل عبور کاروان‌ها نبوده و فقط در سال‌ها اخیر، چند گروه از محققان و سیاحان به آن منطقه رفته‌اند.

یکی از کاوشگران می‌گوید که حتی شتر‌های اهالی کویر هم وقتی به این منطقه می‌رسند، می‌ایستند و به هیچ عنوان حرکت نمی‌کنند!

آیا واقعاً این منطقه مثلث برمودای ایران است؟ «آلفونز گابریل» اتریشی و یک کاوشگر سوئدی قصد داشتند این منطقه را کشف کنند، اما هیچ کدام نتوانستند از این بخش از کویر عبور کنند و ناچار به سمت یزد برگشتند.
منبع: هفته نامه سیاحت و تجارت


«اسکی بر فراز موستاق آتا» یادواره زنده یاد فرشاد خلیلی

قله 7564 متری "موستاقآتا" مشهور به "پدر کوه یخی" از قلل معروف و مرتفع فلات تبت و یکی از مناطق بسیار جذاب برای اسکیبازان کوهستان بشمار میرود. زندهیاد "فرشاد خلیلی خوشه مهر"- رئیس فقید کارگروه اسکی کوهستان فدراسیون- در تابستان 1386 در قالب یک تیم ترکیبی کوه‌نوردی و اسکی کوهستان به این قله صعود کرد و اولین برنامه ی اسکی کوهستان ایران را نیز در این سفر به نام خود رقم زد.
هم اینک "سید حسین صالحی"  از اعضای تیم ملی کوه‌نوردی کشورمان در صعود به قله‌ی " دائولاگیری"؛ قصد دارد بار دیگر صعود و فرود با اسکی را در " موستاق آتا" انجام دهد و یک فیلم مستند اسکی کوهستان نیز در این باره تهیه نماید.
این برنامه که دارای مجوز شورای برون مرزی سازمان تربیت بدنی می‌باشد در اواخر تیر ماه سال جاری آغار خواهد شد.

منبع:سایت فدراسیون

آخرین وضعیت علم کوه

  طبق آخرین گزارش کوهنوردان برای صعود به قله‏ علم‏ کوه می‏ توانند از مسیر حصارچال وارد منطقه شوند .  در حال حاضر جاده‏‏ خاکی تا ونداربن بازگشایی شده و  امکان تردد برای خودروهای شاسی بلند و کمک ‏دار تا خرم‏دشت وجود دارد .  مسیر ونداربن تا دو راهی کلجاران همچنان صعب العبور بوده و امکان عبور قاطر نیز وجود ندارد . پیگیری‏های فدراسیون و مسئول قرارگاه کوه‏نوردی رودبارک جهت بازگشایی این مسیر همچنان ادامه دارد تا کوه‏نوردانی که قصد صعود دیواره را دارند فصل صعود را از دست ندهند.

منبع: پایگاه اینترنتی کوه نوردان کلاردشت

غار هان سن دونگ فیلمبرداری شد.




غار هان سن دونگ که چندی پیش در خبر گزاری های ایرانی به غلط به عنوان بزرگترین غار دنیا اخبارش پخش شد در واقع دارای بزرگترین گالری یا همان تالار غار های دنیا میباشد و فقط در همان ویتنام بزرگترین غار میباشد.
این گونه اخبار که متاسفانه در خبر گزاری ها،سایت ها و حتی افکار عمومی ایرانی هم رواج دارد، منجر به غلو های بی سند و منطقی راجع به غار های داخلی مثل علی صدر میشود که فقط هدف آن تبلیغ برای جذب گردش گر به غار مذکور یا منطقه حاوی غار است.

اما نسل جدید غارنوردان و غارشناسان ایرانی کاملا آگاه هستند که در بحث بزرگترین ها در غار مواردی همچون بزرگترین دهانه،بزرگترین تالار،بزرگترین چاه،بزرگترین استالاکتیت یا استالاگمیت،ژرف ترین غار یا چاه غار،طول غارها و...؛ در غارهای با انواع مختلف آبی و غیرآبی،آهکی،نمکی،گچی،سیلیسی و ... در نظر گرفته میشود که جداول مخصوصی را به خود اختصاص میدهد و در هر قاره و کشور خاص نیز جدول هایی منحصر آن منطقه وجود دارد.
در این سایت میتوانید به انواع لیست هایی از ترین های غار های جهان دستیابید:
www.caverbob.com/ 

امیدوارم در آینده بتوانیم با اطلاع رسانی درست مانع انتشار این چنین اطلاعاتی باشیم.

در تاریخ 2011/05/01 یک تیم 12 نفره از فیلم سازان ژاپنی از کیودو نیوز به مرکز ویتنام رفتند تا یک فیلم مستند از هان سن دونگ بسازند؛بزرگترین غار کشور که بزرگترین گالری غارهای جهان را در بر دارد،کانال اصلی 4.6 کیلومتر طول و 80 متر میانگین ارتفاع آن است و  در مسیر های معمولی بیش از 46.5 متر ارتفاع و عرضی گسترده برای پیمایش دارد.
رهبر این تیم زاپنی که هو خان 
(Ho Khanh)
نام دارد،کسی است که در اکتشاف اولیه حفره در ماه آوریل سال 2009 شرکت داشته و این فیلم را در فرمت سه بعدی ساخته است.
 این برنامه در 23 می پایان یافته است و انتظار میرود فیلم در پایان سال جاری منتشر شده و در 160 کشور مشاهده شود.
 البته این اولین باری نیست که از هان سن دونگ فیلم برداری میشود،سازمان نشنال جئوگرافی هم در مارس 2010 از غار بازدید کرده و در طی بیست روز فیلمی از آن ساخته که آن را در سه قسمت در ویدئو های زیر از سایت یو تیوب میتوانید مشاهده کنید.




منابع:سایت ناسیونال جغرافی،سایت یوتیوب،
http://espeleobloc.blogspot.com/2011/05/han-son-doong-filmat.html
Caverinfo.com

{جلال زارعی}
سایت انجمن غارنوردان و غار شناسان ایران

مسابقه سنگنوردی داخل سالن به مناسبت سالگرد صعود زنده یاد سامان ن

مورخه 31 تیر ماه 1390 مسابقه سنگنوردی داخل سالن بین 4 استان همدان، کرمانشاه، زنجان وکردستان ( 10 شهرستان)برگزار می گردد. این مسابقات در رده سنی نوجوانان به مناسبت سالگرد صعود جاودانه سامان نعمتی یار همیشگی نانگاپاربات در شهرستان قروه اجرا می شود.
شرکت در این مسابقه تحت شرایط ذیل می باشد:
1- اعضای هر تیم 4 نفر همراه یک سرپرست( جمعا 5 نفر)
2- شرایط سنی: نوجوانان  14 الی 17 سال  
3- همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت بیمه ورزشی الزامی است.
4- زمان پذیرش: روز پنج شنبه مورخ 30 تیرماه از ساعت 16 به بعد در محل دفتر هیئت کوهنوردی قروه واقع در خیابان تختی مجموعه ورزشی تختی.
5- به نفرات برتر ( اول تا سوم) جوایز ارزنده اهداء خواهد شد.
6- پذیرایی ( شام پنج شنبه، صبحانه و ناهار جمعه به عهده میزبان می باشد)


هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی شهرستان قروه

مهدی، افتخار ایران


مهدی، افتخار ایران
مهدی عمیدی کوهنورد پرافتخار ایرانی (خراسانی) که در بهار گذشته موفق شد دو قله اورست و لوتسه را بدون بهره گیری از کپسول اکسیژن فتح نماید، در بازگشت از لوتسه اقدام به امداد رسانی به کوهنوردانی از اسپانیا نمود.
از آنجایی که تلاشهای ارزشمند مهدی بازتاب خوبی در رسانه ها و سایتهای کوهنوردی نداشت، می رفت که به فراموشی سپرده شود.
اما قدردانی کوهنوردان اسپانیایی از مهدی بازگوکننده زحمات این کوهنورد پر افتخار کشورمان است.
برای مهدی بهترینها را آرزو میکنیم.

بخشی از نامه کوهنوردان اسپانیایی:

Hi Madhi
we had a lot of to fell like writing to you, but really we did not fell up to do it.
Firstly, we would like to give you again thank you, ones and thousand times, for everything you did for us on Lhotse, we have not forgotten and can never forget.
Madhi, we can not wait to see you again, and to tell you face to face, how gratefull we are for what  you have helped us on the Lhotse. Isa is all time speaking about you and how treat her so good and what helped her. I think that if  I had come down with you from the camp IV to the Camp II, I think that my injuries would not have been so great.
This time the mountain has beaten me strong, but we have been fortunate to meet a person like you. I hopefully we can meet in some other mountain of 7000.
Madhi, give Hussein our regards. Both are a very big guys.
Please dont forget that  if some day you come to Spain, in Bilbao always have a home.
our best  wishes,
Robert & Isa

ترجمه متن نامه روبرتو و ایزابل کوهنوردان اسپانیایی:
مهدی عزیز سلام
حالت چطور است؟
این روزها ما کمی ناراحتیم چرا که افرادی هستند که در مورد ما دو نفر حرف هایی می زنند. آنها چیزهایی می گویند که حقیقت ندارد. و همه این حرف ها ما را به شدت آزار می دهد. اما ما سعی داریم تا با فراموش کردن و نادیده گرفتن این حاشیه ها زندگی جدیدمان را آغاز کنیم.
اول از همه در اینجا می خواهیم که مجددا از شما تشکر کنیم. بارها و هزاران بار از شما متشکریم. برای همه کارها و لطفی که شما بر روی قله لوتسه برای ما انجام دادید. ما این لطف شما را فراموش نکرده و هرگز فراموش نخواهیم کرد.
ما این روزها هنوز هم در بیمارستان زاراگزا به سر می بریم. و توسط دکتر Morandeira و Nerin  تحت معالجه و درمان هستیم. و از مراقبت و همه کارهایی که آنها برای ما انجام می دهند، احساس رضایت داریم و خوشحالیم.
مهدی جان ما نمی توانیم آنقدر صبر کنیم تا شما را دوباره دیده و رو در رو بگوییم که چقدر از لطف و کمکی که شما بر روی قله لوتسه به ما کردید، متشکر و سپاسگزاریم.
ایزابل همیشه از شما حرف میزند و اینکه چقدر خوب با او رفتار کرده و چقدر به او کمک کردی ...من فکر می کنم که اگر با شما از کمپ 4 به کمپ دو برمیگشتم، آسیب ها و جراحت هایم به این اندازه نبود....
این بار کوه ضربه بزرگی را به من وارد کرد. اما ما خیلی خوش شانس بودیم که شخصی مثل شما را ملاقات کردیم. امیدواریم که باز هم بتوانیم در برنامه های صعود به قلل هفت هزار متری شما را ملاقات کنیم.
این روزها دارم تمرین می کنم که یواش یواش بر روی پاهایم راه بروم و قدم بردارم.
مهدی جان از طرف من به حسین (بهمن یار) هم سلام برسان. هر دوی شما انسان های بسیار خوب و بزرگی هستید.
هرگز فراموش نکنید که اگر روزی به اسپانیا سفر کردید در بیلبیو همواره منزل دارید.
با بهترین آرزوها
روبرتو و ایزابل

برگرفته از: وبلاگ کوه قاف
  



ترکیب نهایی تیم ملی سنگ نوردی اعزامی به رقابت های جهانی ایتالیا

شبکه خبری کوه نیوز>> اسامی تیم ملی بزرگسالان کشورمان در دو بخش آقایان و بانوان به منظور اعزام به مسابقات سنگ نوردی قهرمانی جهان در ایتالیا اعلام شد. این نفرات پس از برگزاری رقابت ها و اردوهای انتخابی و آماده سازی در ماه های گذشته؛ موفق به قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم ملی شدند.

 

ترکیب نهایی تیم ملی سنگ نوردی اعزامی به رقابت های جهانی ایتالیا اعلام شد

آقایان: در رشته سرطناب: داوود رکابی و خسرو هاشم زاده هر دو از زنجان و امیرحمزه پورشفیع از کرمانشاه / در رشته سرعت: محسن شفیعی و محسن محمدی نژاد هر دو از قزوین و حمید رضا توزندجانی از خراسان رضوی / در رشته بولدرینگ: غلام علی برات زاده ار خراسان رضوی و مجتبی خدایی از تهران

بانوان: در رشته سرطناب: الناز رکابی از زنجان / در رشته سرعت: فرناز اسماعیل زاده از زنجان و در رشته بولدرینگ: نگار ورشوچی از همدان.

گفتنی است: این برای نخستین بار است که تیمی کامل از کشورمان به مسابقات جهانی این رشته اعزام می شود.

تیم ملی کشورمان بامداد پنج‌شنبه ۲۳ تیر ماه جاری تهران را به مقصد ترنتینوی ایتالیا ترک خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

تلاش مجدد کوهنوردان کشورمان در برودپیک

تیم باشگاه کوهنوردان آرش راهی منطقه شد


تیم ۶ نفره باشگاه کوهنوردان آرش تهران جهت تلاش مجدد بر روی مسیر گشایش شده در ارتفاعات قله برودپیک عصر روز یکشنبه ۱۲ تیرماه ۹۰ عازم اسلام آباد شد.

وب سایت اطلاع رسانی این باشگاه با بازتاب این خبر، در ادامه آورده است، کیومرث بابازاده که قرار بود به عنوان سرپرست، در برنامۀ گشایش مسیر نو در برودپیک حضور داشته باشد، بعلت مشکلات پزشکی از همراهی این تیم بازماند.

گفتنی است، رضا کاظمی از طرف باشگاه و نفرات شرکت کننده در برنامه به جای ایشان بعنوان سرپرست انتخاب گردید.

 

اعضای تیم به شرح زیر معرفی شده اند:

 

رضا کاظمی (سرپرست)

افشین سعدی

رضا یعقوبی

آیدین بزرگی

مجتبی جراحی

علی عزیزی

تصاویری و گزارشی از صعود این هفته به قله دالامپر

دالامپر از شناخته ترین قلل منحصر به فرد واقع در نقطه پیوست رشته کوههای زاگرس با ارتفاعات آذربایجان است. این کوه در 50 کیلو متری جنوب غربی ارومیه (دهستان مه ر گه وه ر)و 11 کیلو متری غرب روستای (که چه له)و در 35 کیلو متری شهرستان اشنویهو منطقه خاکووک مرز بین کردستان ترکیه ایران و عراق است.

یکی از ویژگهای منحصر به فرد دالامپر دریاچه های طبیعی است از جمله :مامه شیخ -بنچول-دیمک و ...

گرگ روباه خرگوش خرس قهوای مار عقاب کبک کلاغ و ... از مهترین گونه های زیستی و گون البالوی و حشی بادام کوهی و ... که پوشش گیاهی ویژه زاگرس معتدل در دالامپر به فور یافت می شود.

تاریخ اجرای برنامه: پنج شنبه و جمعه تاریخ 90/4/9/10


نفرات شرکت کننده در این برنامه:1-فریدون میرانی (سرپرست برنامه) 2-یدالله مرادیان 3-میلاد مرادیان 4-آرش قیمتی 5-نبی احمد پناه 6-سهیلا حسین پناهی 7-سارا گردیده 8-کیومرث صیدی

9-مسعود بذرافکن 10-آرمین اربابی 11-موسی مرادی 12-ماشالله نصرتی 13-داریوش داودی 14-حسین زارعی(عکاس)




بقیه عکسها در ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

گزارش تصویری صعود به کوه ئه والان

تاریخ اجرا :90/4/3

نفرات شرکت کننده :1 ابراهیم نصیری 2 ماشالله نصرتی 3 ارمین اربابی 4 مظفر خراسان زاد 5 صباح جعفری 6 موسی مرادی 7 امجد رحمانی 8 خسرو یخچالی 8 و برادر اقای نصرتی به عنوان میهمان


ادامه مطلب ...