غار هان سن دونگ فیلمبرداری شد.




غار هان سن دونگ که چندی پیش در خبر گزاری های ایرانی به غلط به عنوان بزرگترین غار دنیا اخبارش پخش شد در واقع دارای بزرگترین گالری یا همان تالار غار های دنیا میباشد و فقط در همان ویتنام بزرگترین غار میباشد.
این گونه اخبار که متاسفانه در خبر گزاری ها،سایت ها و حتی افکار عمومی ایرانی هم رواج دارد، منجر به غلو های بی سند و منطقی راجع به غار های داخلی مثل علی صدر میشود که فقط هدف آن تبلیغ برای جذب گردش گر به غار مذکور یا منطقه حاوی غار است.

اما نسل جدید غارنوردان و غارشناسان ایرانی کاملا آگاه هستند که در بحث بزرگترین ها در غار مواردی همچون بزرگترین دهانه،بزرگترین تالار،بزرگترین چاه،بزرگترین استالاکتیت یا استالاگمیت،ژرف ترین غار یا چاه غار،طول غارها و...؛ در غارهای با انواع مختلف آبی و غیرآبی،آهکی،نمکی،گچی،سیلیسی و ... در نظر گرفته میشود که جداول مخصوصی را به خود اختصاص میدهد و در هر قاره و کشور خاص نیز جدول هایی منحصر آن منطقه وجود دارد.
در این سایت میتوانید به انواع لیست هایی از ترین های غار های جهان دستیابید:
www.caverbob.com/ 

امیدوارم در آینده بتوانیم با اطلاع رسانی درست مانع انتشار این چنین اطلاعاتی باشیم.

در تاریخ 2011/05/01 یک تیم 12 نفره از فیلم سازان ژاپنی از کیودو نیوز به مرکز ویتنام رفتند تا یک فیلم مستند از هان سن دونگ بسازند؛بزرگترین غار کشور که بزرگترین گالری غارهای جهان را در بر دارد،کانال اصلی 4.6 کیلومتر طول و 80 متر میانگین ارتفاع آن است و  در مسیر های معمولی بیش از 46.5 متر ارتفاع و عرضی گسترده برای پیمایش دارد.
رهبر این تیم زاپنی که هو خان 
(Ho Khanh)
نام دارد،کسی است که در اکتشاف اولیه حفره در ماه آوریل سال 2009 شرکت داشته و این فیلم را در فرمت سه بعدی ساخته است.
 این برنامه در 23 می پایان یافته است و انتظار میرود فیلم در پایان سال جاری منتشر شده و در 160 کشور مشاهده شود.
 البته این اولین باری نیست که از هان سن دونگ فیلم برداری میشود،سازمان نشنال جئوگرافی هم در مارس 2010 از غار بازدید کرده و در طی بیست روز فیلمی از آن ساخته که آن را در سه قسمت در ویدئو های زیر از سایت یو تیوب میتوانید مشاهده کنید.




منابع:سایت ناسیونال جغرافی،سایت یوتیوب،
http://espeleobloc.blogspot.com/2011/05/han-son-doong-filmat.html
Caverinfo.com

{جلال زارعی}
سایت انجمن غارنوردان و غار شناسان ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد