گزارش ادامه اکتشاف غارزرین رود

کارگروه غارنوردی هیئت کوهنوردی استان زنجان

با مطالعات زمین شناسی و برسی نقشه های مختلف و با تجربیاتی که در مورد ساختار غارهای منطقه قیدار داشتیم و با کمک اطلاعات دوستانی که قبلا این غار را مورد تجسس قرار داده بودند به این نتیجه رسیدیم که این غار ادامه داراست و نیاز به کاوش فراوانی دارد.

 

 

منبع:http://www.zanjanmount.com

http://www.alvares.mihanblog.com

با تکیه بر این اسناد و مدارک قصد بر ادامه اکتشاف نهادیم.

روز 5 شنبه مورخ 9.10.89 ساعت 2 با یک تیم 16 نفره علاقه مند و جسور که تاریکی غار و نمناکی هوائی آن روحشان را می آساید و دیدن زیبائ آن خدارا به یادشان می اندازد. به طرف دهانه غار حرکت کردیم ساعت 5 وارد دهانه غار شدیم با وجود بارش در منطقه و خیس شدن خاک بستر غار که موجب لغزندگی بسیار شدید شده بود عملیات فرود را آغاز نمودیم و با سرعت خوبی به طرف محل کمپ حرکت کردیم کمپ ما بعد از دریاچه اول بر روی یک طاقچه که 5 متر صعود نیازدارد است  نام این محل تالار قندیل است قندیلهای سوزنی و تو خالی سست بینهایت زیبا طاقچه ای به ابعاد 3 * 6 تنها محل مطلوب برای ایجاد کمپ است .

اکتشافات غار و نقشه برداریهای انجام شده قبل از این نقطه و تا کنار دریاچه می باشد که قصد بر ادامه اکتشاف و نقشه برداری آن را داریم. 

ساعت 10 شام راخورده و با جمع آوری تجهیزات و برسی نحوه اکتشاف به سه تیم تقسیم می شویم

 تیم اول پیشرو با مسئولیت علامت گزاری وایمن سازی 5 نفر

تیم دوم با مسئولیت نقشه برداری برسی جزئی وعکاسی 3 نفر

تیم سوم تیم پشتیبان و با مسئولیت ایجاد ایمنی برگشت و نجات دو تیم8 نفر

ساعت 11 حرکت به سوی تالار قندیل بزرگ را آغاز کردیم پس از 30 دقیقه به ادامه آب که در این فاصله دیده نمی شود رسیدیم  که از دوراهی به سوی راست حرکت نمودیم وبه تالاری عظیم با استلاگمیت و استلاگتیتهای عجیب رسیدیم.

با برسی این چکننده ها متوجه مرده بودن این قسمت گشتیم تمامی این چکننده ها و چکیده پودر گشته و فرسوده بودند انگار که محلول اسیدی بسیار قوی انهارا شسته شو داده است کاملا محیط پوشیده از خاکستراین فرسایش شدید بود که نمونه اش را تا آن روز ندیده بودیم.

گلوله های به قطر 5 میلی متر چسبیده در کف غار با روکش آهکی و با مغز صیغلی مرمریت هم از عجایب این تالار بود که در کف غار چسبیده بود

نام این تالار را تالار خاکستر گذاشتیم و به طرف شرق ،ادامه مسیر دادیم در ادامه چندین دهلیز بسیار تنگ را مورد کاوش قرار دادیم که همگی بن بست بود.

تنها دو تالار تنگ بیش از 80 متر قابل پیش روی می باشد که در انتها یکی خشک و دیگری حوضچه آبی با عمق 2 و ابعاد 3*3 با بسترس سبز رنگ وجود دارد که در نقشه موجود است.

در دالان اصلی سمت راست یکی از دهلیزها به صورت کاملا غیر باورانه ادامه دار بود که پس از چند تالار بزرگ و کوچک که معروفترین آنها را تالار گیوتین وپس از ان تالار دودکش وبزرگترین تالار تالار s نام گزاری کردیم  تالار s تالار زنده با قندیلهای در حال رشد است گل کلمی های بسیار بزرگ تخمه مرغی که از سقف آویزان شده اند از دیدنیهای ان است به علت ترد و ریزشی بودن بسیار زیاد باید به آرامی و دقیق حرکت کرد.

در سمت چپ تالار یک دهلیز کوچک مارا به یک دریاچه بسیار بزرگ     می رساند این دریاچه بزرگترین دریاچه این غار تا کنون می باشد با عمق نامعلوم و و ارتفاع تا سقف حدودا 7 متر که نوسان وحرکت اب وجود چشمه زیر زمینی را ثابت میکند عبور از این اب که حدودا 25 متر طول ان است فقط با شنا مقدور است برای ادامه این قسمت به دو گروه تقسیم گشتیم تیم اول با شنا و با استفاده از حمایت طناب از آب سرد دریاچه عبور کرد و به دالان دیگری میرسد که پس از پیمایش ان یک دریاچه دیگر هم وجود دارد دریاچه اول را دریاچه s  و دریاچه دوم را به خاطر وجود سنگی با شباحت اژدها دریاچه اژدها نام گزاری کردیم و ادامه تجسس را به زمانی دیگرکه بایدبا تجهیزات غواصی صورت پذیرد واگذار کردیم.

لازم به تذکر است این غار به علت وجود دهلیزهای بسیار و شرایط سخت عبور و لغزندگی بسیار شدید در طول مسیر یک غار حرفه ای برای غار نوردان خواهد بودو از تمامی دوستانی که از شرایط گفته شده در مورد تالار خاکستر و نحوه فرسایش آن اطلاعات و تحقیقی دارند مارا هم مطلع سازند.

نفرات شرکت کننده:

خانومها

عبدی

نجفی

حسینی

قیداری

اقایان

مرادی

حسین کریمی

امیر علی نصیری

امیر پرویزی

محسن امانلو

تقی بابائی

حمید منتجبی ( سرپرست دوم)

مجتبی مقدادی(مسئول فنی تیم اکتشاف)

میثم ارامیده (مسئول فنی تیم نقشه برداری)

افشین نظری (عکاس)

امیر چرمی(نقشه بردار)

محسن صنعتی (سرپرست )

به زودی نقشه کامل غار و تصاویر مربوطه را اپ خواهم کرد


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد