هشدار جدی برای علاقمندان بازدید از غار پراو ( طنابهای ثابت گذاری

طنابها مرگ افرین غار پراو

طناب مرگ

تقریبا هفته ای نیست که بگذرد و کسی جهت اطلاع از وضعیت غار پراو و چگونگی بازدید ازان با من تماس نگیرد ، و بنده هم بنا بر حسب وظیفه هر انچه که در حد توان و داشته دارم خدمتشان عرض می کنم . و با توجه به علاقه بسیار زیاد تعدادی از دوستان که مایل به اجرای برنامه فنی غارنوردی هستند قصد دارم بزودی  توضیحاتی نوشتاری و  جامع از چگونگی اجرای برنامه بازدید کامل غار را در این مکان قرار دهم ، و امیدوارم مثمر ثمر باشد .

ولی در حال به ذکر این نکته بسنده می کنم که این دوستان برای بازدید کامل غار ، در فکر استفاده از طنابهای کهنه داخل غار نباشند ، این طناب ها که هم اکنون در تعدادی از چاهای پائینی غار قرار گرفته ( چاه های 9 - 12- 13 - 14 - 15- 17 -18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23- 24 - 25 و 26 ) بعضا بیش از چهل سال قدمت داشته و می توان آنها اثار باستانی به حساب آورد تا وسیله مطمئن برای اجرای برنامه غار نوردی .

تعدادی از این طناب ها مربوط به برنامه های تیم های انگلیسی و لهستانی است که در سال 1972 ( سال کشف غار توسط تیم های مربوطه )  در چاه های 12 - 14 - 23 - 24 و 26  نصب گردیده ، در سال 1382 یک تیکه یک متری از این طناب ها که 13 میلمتری هم هستند جهت ازمایش میزان مقاومت به تهران فرستادم و در این تست تحمل بار طناب مذکور 1050 کیلو گرم بود و نمونه ای دیگر 700 کیلو گرم . ولی این مطلب دلیل بر قابل اعتماد بودن انها نیست و باید مورد استفاده قرار نگیرند  .

تعدادی دیگر از طنابهای داخل غار مربوط به برنامه های تیم های پیشرو ایرانی اند ( تیم کانون کوهنوردان کرمانشاه _ باشگاه ارش تهران _ سه کل و... ) که در سال های 1370 تا 1372  اولین برنامه های پیمایش و بازدید غار را انجام داده بودن ، طناب هایی دینامیک ، بعضا بسیار مستعمل حتی قبل از استفاده در همان سال و دارای اسیب دیدگی   . می توان این طنابها را در چاه های 15 پرتگاه 5 متری دیواره بیستون مابین آرواره های جهنمی و سه چاهک قبل از چاه 16 - 18 - 19 - 20 و 22 مشاهده کرد .

تعدادی دیگر از طنابها مربوط به سالهای اخیر است که تیمهایی در بازدید از غار ، نه به خاطر استفاده دیگران بلکه به خاطر ناتوانی در باز گرداندن آنها ، کم ارزش بودن خود طنابها و شرایط سخت حمل بار در غار از خود بجا گذاشتن . مثل چاهای 9 - 11 - 13 - 17 - 21 - 25 - ارواره های جهنمی - چاهکهای قبل از چاه 16 - چاهک های قبل از چاه 14 - چاهک های سی و نه پله و چند جای دیگر . تعدادی از این طناب ها استاتیک و سفید رنگ تعداد کمی دینامیک و تعدادی هم از طناب های پلاستیکی ارزان قیمت ( یا همان طناب های بند رختی ) اند .

در کل اعتماد به این طنابها می تواند حادثه و قربانی ششم غار را بنام استفاده کننده رقم زند  .


منبع:وبلاک غارنورد یوسف سورینا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد