کوه درون تهی زندان سلیمان

کوه زندان سلیمان یا به گفته مردمان محلی زندان دیو سلیمان در کوهستان مایئن بلاغ و

۱۲کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده و نزدیک ترین روستا به آن احمد آباد سفلی است نزدیکی این کوه آتش فشانی به محوطه باستانی تخت سلیمان باعث شده تا مردمان محلی افسانه یا واقعیتهای زیادی از این کوه منحصر به فرد  را بیان کرده  که هر یک از انها ریشه در باور مرمان این دیار دارد .

مردم روستاهای اطراف به زبان کردی سخن میگویند نزدیکی این بخش از مناطق کرد نشین با عشایر کوچ نشین آذری باعث هم نشینی دوقوم از اقوام ایرانی در برخی از روستا های این منطقه در کنار هم شده است که مصون ماندن این مردمان  ازسیاستهای تفرقه امیز و عقاید و نگرشهای غلط باعث زندگی توام با آرامش در کنارهم برای این مردمان شده است.


 http://www.menwa.blogfa.comمنبع

کوه زندان سلیمان با ارتفاع2280متراتشفشانی خاموش بوده که از اثرات اتشفشانی آن میتوان به چشمه های گوگردی و آب گرمهای اطراف آن اشاره کرد که خاصیتی شفا بخش داشته و درمان بیماریهای پوستی و در درهای مفصلی و غیره بوده که همین امر نیز برجاذبه های گردش گری منطقه تخت سلیمان افزوده است هرساله گردشگران زیادی از دیگر کشورها برای دیدن یکی از عجایب معماری ونیز طبیعی جهان به این سایت گردشگری سفر میکنند و هر بار به تعداد انها افزوده میشود.

زندان تخت سلیمان با مخروطی درون تهی که از دور بوی گوگرد آن به مشام میرسد بارها حس کنجکاوی بشر را برای دست یابی به کف آن بر انگیخته که در سالهای نچندان دور تیمهای از آلمان و جهاد سازندگی ایران را برآن داشته تا برای دست یابی به کف زندان دیو سلیمان دست به حفر تونل زده که بقایای آن هنوز نیز بعد از تخریب این تونلها توسط همان تیمها در زیر و اطراف کوه زندان یافت میشود.

با آشنای ماجراجویان کشورمان با تکنیکهای کار با طناب در دهه های اخیر کوهنوردان بوکان نیز موفق به فرود به کف این زندان شده اند که تا اندازه ای حس افسانه گونه آن و ماجراجوی ...در آن دخیل بوده است که فعالیت اولین تیم بوکانی به سال 1374باز میگردد. در سالهای اخیر تیمهای دیگری از بوکان موفق به فرود از زندان سلیمان شده اند که مشاهدات به اینگونه میباشد:

زندان سلیمان با قطر دهنه تقریبی 100متر مخروطی آتش فشانی وخاموش است. عمیقترین قسمت آن 105متر و کم عمقترین بخش آن 85متر عمق دارد در اطراف دهنه پرندگان مختلفی آشیانه کرده اند و پرندگان شکاری همواره در کمین برای شکار آنها هستند در کف زندان و جای که اصلا انتظار نمیرود بر روی دیواره های ان چند پوره یا کلونی زنبور عسل دیده میشود که شاید جایی امن تر از این نیافته باشند.که خوشبختانه دست انسان به آنها نمیرسد قطر کف مخروطه به 40متر میرسد که لایه های در هم کشیده شده آن که دیوارهای زندان را تشکیل میدهد نشانگر لایه های مذاب آتشفشانی است. 

 اما اثاری از تخریب نیز در کف غاز دیده میشود که مربوط به تیم های اکتشاف وحفرتونل هاست .در منتهی الیه جنوبی کف زندان سلیمان در وسعتی کمتر از ۲۰متر مربع فشاز گازهای خروجی از آن به حدی است که حتی ۵ثانیه هم نمیتوان آن را تحمل کرد .بقایای لاشه عقاب و چند حیوان دیگر دیده میشود ولی نکته جالب توجه وجود تعداد زیادی کلاه و سکه و اسکناسهایی بود که توسط بازدید کننده گان به کف مخروطه انداخته شده بود. که دلیل آن برای من معما بود . یکی ازجذابیتهای دیکر مخروطه رویش گیاه بر روی خاک های انباشته شده از خفر تونل ایرانیها در کنار گازهای سمی بود که سازگاریی این گیاهان برای من در نوع خود جالب و مسله بر انگیز بود.  فکر نمیکنم تا کنون تیمی تحقیقاتی متشکل از زمین شناس و محققان زیست محیطی بر روی این مجموعه فعالیت کرده باشد ولی مشاهدات گویای این است که شاید در دل زندان سلیمان معماهای بسیاری نهفته که میتواند بر دانسته های تکامل ناپذیر بشر بیفزاید و ما را بیشتر به ذات خالق هستی نزدیک گرداند.

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست ... هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود...صحنه پیوسته بجاست ... خرم ان نغمه که مردم بسپارند به یاد.

به قلم مهدی کریم زاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد