قله اولتار؛ شاهزاده هونزا



قله اولتار با ارتفاع 7388 متر در گروه کوههای باتورا از رشته کوه قراقروم قرار دارد و در منتهی الیه غربی آن، رشته کوه از هندوکش جدا می شود. اولتار در مرکز هونزا 715 کیلومتری اسلام آباد (پایتخت پاکستان) واقع شده است و برخی از قله های اطراف آن، برج صخره ای لیدی فینگر، راکاپوشی، شیسپار و دیران هستند. در واقع برای رسیدن به دامنه آن باید به 10 کیلومتری شمال شهر کریم آباد (بخشی از منطقه گیلگیت) رفت. صعود اولتار به علت وجود سنگ های ریزشی، صخره های معلق، حابجایی یخچالها، شکافهای یخچالی و یالهای تیز، بسیار دشوار و البته خطرناک است.
نخستین صعود اولتار در تابستان 1996 توسط دو تیم ژاپنی و در رقابتی مرگبار صورت گرفت. در 11 جولای آکیتو یامازاکی 28 ساله و کیوشی ماتسوکا 24 ساله از آلپاین کلاب ژاپن و از مسیر جنوب غربی به صورت آلپی بر این کوه فایق آمدند. آنها در بازگشت از قله بدلیل مواجهه با هوای خراب 4 روز را در چادر کوچک خود محبوس بودند. در حالیکه هیچ غذایی برایشان باقی نمانده بود. پس از بهبودی هوا آنها در ارتفاع 5500 متری با باربری هونزایی مواجه شدند و از او آب و غذا خواستند تا بتوانند خود را به کمپ پیشرفته در ارتفاع 4500 متری کوه برسانند.
روز بعد یامازاکی بر اثر درد شدید معده جان سپرد. اما ماتسوکا همنورد یامازاکی نیز پایانی خوشتر از او نداشت. او سال بعد در تلاش برای صعود به لیدی فینگر در همان منطقه جان سپرد.
اما صعود دوم کوه نیز توسط 5 ژاپنی دیگر از کلاب کوهنوردی بنام کاتماندو در ژاپن و از یال شمالی به سرپرستی کن تاکاهاشی صورت گرفت. تاکاهاشی در سالهای 86 و 93 نیز بر روی این کوه فعالیت کرده بود. آنها برای صعود از 4000 متر طناب ثابت استفاده کرده بودند.
پس از این دو تیم تاکنون هیچ تیمی موفق به صعود اولتار نشده و آخرین تلاش کوه در سال 2007 توسط کالین هالی و جدبراون سرانجامی جز ارتفاع 7000 متر نداشت.
لازم به ذکر است در دهه های 80 و 90 بیش از 10 هیئت بر روی اولتار فعالیت کرده بودند که همگی به شکست انجامید. اولتار اینک به عنوان یکی از مخوف ترین قلل قراقروم شناخته می شود.
منبع: شماره 9 مجله طبیعت گردی
ترجمه: مریم رفیعی
تصویر قلل اولتار و لیدی فینگر در دره هونزا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد