پایان تلاش کوهنوردان آرش در ارتفاعات قله برودپیک

لحظاتی قبل کیومرث بابازاده از اتمام برنامه باشگاه کوهنوردان آرش در جبهه جنوب غربی برودپیک خبر داد. بابازاده در ابتدای ایمیل ارسال خود با درج جمله ای از رینهولد مسنر کوهنورد نام آشنای دنیا با عنوان «هنر کوهنوردی زنده ماندن است،نه مردن» گزارش خود را از نحوه اعزام و تلاش کوهنوردان اعزامی آغاز می کند و می نویسید:

تیم هیمالیا نوردی باشگاه آرش که بعلت استقرار و استمرار هوای خراب و بارش مداوم برف از تاریخ ۱۸ مرداد ۹۰ به بعد در کمپ اصلی زمین گیر شده بود، توانست روز گذشته در شرایطی سخت و از مسیری طولانی تر (جهت اجتناب از ریزش بهمن) خود را به کمپ ۲ به ارتفاع ۶۶۰۰ متر رسانده و نسبت به جمع آوری کمپ ۲ و سپس کمپ ۱ و حمل تجهیزات این کمپ به کمپ اصلی اقدام نماید. با توجه به پیش بینی سایت های هواشناسی و بعلت ادامۀ استقرار جبهۀ هوای خراب در قره قروم و پایان فصل صعود کلیۀ تیمهای بین الملل منطقه را ترک کرده اند (هم اکنون حدود ۱۰ روز است که فقط تیم ایرانی در منطقۀ قره قروم مستقر و تمام کوهنوردان غیر از یک تیم کوچک ۲ نفرۀ قزاق و گرلینده کالتنبرونر و همسرش که در کمپ شمالی کی ۲ هستند منطقه را ترک کرده اند).

کیومرث بابازاده - پایان تلاش کوهنوردان آرش در برودپیک

با توجه به خطر شدید ریزش بهمن به توصیۀ باشگاه و مشاور فنی برنامه و تماس تلفنی با سرپرست که خود و دیگر اعضا تیم می بایست تصمیم نهایی را می گرفتند، قرار شد از کلیۀ لوازم کمپ ۳ و بالاتر با ارزشی بیش از ۲۰۰ میلیون ریال که شامل مقدار زیادی طناب استاتیک، لوازم فنی، کلیۀ پوشاکهای پر، کیسه خوابهای ارتفاع و چند عدد چادر و سایر لوازم که مقدار زیادی از آنها امانت و از طرف دوستان در اختیار تیم گذاشته شده است، صرفنظر گردد که با توجه به محل کمپ یافتن یا استفاده از آنها برای سالهای بعد بعید به نظر می رسد.

در انتهای طنابهای ثابت، آخرین نقطۀ صعود شده به ارتفاع ۷۴۰۰ متر هم مقداری طناب، وسایل فنی و چادر کمپ ۴ که نصب نشد به جا مانده که بعدا" قابل استفاده می باشد. اصولا" این تیم بعلت مشکلات اداری ناشی از از اعزام دانشجویان مشمول که بعلت عدم ارسال و موافقت شورای برون مرزی پیش آمد ۲۰ روز دیرتر از زمان مقرر به منطقه رسید و دلایل مستند آن موجود و قابل انتشار است و اهمیت این تاخیر از طرف دنیس اوروبکو نیز به تیم گوشزد شد و در زمانیکه باید صعود نهایی انجام می شد تیم هنوز مشغول هم هوایی و بارکشی به کمپهای بالاتر بود.

عدم موفقیت نهایی تیم نه فنی و آموزشی بلکه کاملا" اداری است و صعود در هوای خراب به استقبال مرگ رفتن است. قابل ذکر است که این تیم در ۳ نوبت تا کمپ ۳ صعود و بارگذاری انجام داده.

تیم باشگاه توانست با نصب بیش از ۶۰۰ متر طناب ثابت حدود ۴۰۰ متر از کمپ ۳ ارتفاع گرفته و قسمتی از تراورس زیر قله که یکی از کراکسهای مشکل مسیر را تشکیل می دهد راعبور کند.

باشگاه آرش از تلاش اعضای جوان و شایستۀ خود که توانستند به سلامت و با حفظ امنیت صعود قسمت مشکلی از مسیر را گشایش کنند سپاسگذار است و اعلام می دارد پس از مراجعت تیم نحوه و چگونگی و زمان اتمام مسیر را در آینده بررسی و برنامه ریزی خواهد کرد.

هم اکنون در کمپ اصلی و ارتفاعات بالاتر کماکان برف می بارد و تیم در روز شنبه ۲۹ مرداد ۹۰ کمپ اصلی را به اسکاردو، اسلام آباد و تهران ترک خواهد کرد. مجددا" از تمام دوستان که ما را در اجرای این برنامه و ادامۀ آن در آیندۀ نزدیک یاری می نمایند متشکریم.

نظرات 1 + ارسال نظر
یوسف سورنی نیا شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:43 ب.ظ http://www.usef.blogfa.com

ضمن عرض تبریک و خدا قوت به دوستان باشگاه آرش .

برای شما هم آرزوی پیروزی دارم پیام عزیز .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد