بهار کوه نوردان ایرانی در هیمالیا

کوه‌نوردان ایرانی بر فراز
”ماناسلو”

کوه‌نوردان کشورمان «سید حسین صالحی»، «جعفر ناصری» و «امید آمحمدی» که در تلاش برای صعود به قله‌ی «ماناسلو» بودند، خبر صعود خود را مخابره کردند.

 بنا بر گزارش رسیده -به صورت پیامک- از سوی «امید آمحمدی»: این صعود ساعت ۱۸ روز پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه انجام شده است. وی در عین حال تصریح کرده: شرایط جوی پس از صعود به قله و در مسیر  بازگشت نامساعد شده!  تا این لحظه امکان برقراری ارتباط با این کوه‌نوردان توسط رابطین خبری و تلفن‌های ماهواره‌ای ایشان میسر نشده و این پیامک تنها خبر دریافتی می‌باشد  که حوالی ظهر امروز جمعه ۲۲ اردیبشت ماه واصل شده است.

ضمن تبریک به این کوه‌نوردان عزیز، خانواده‌ها و جامعه‌ی کوه‌نوردی، امیدواریم این عزیزان در صحت و سلامت به کمپ‌های پائین‌تر بازگردند.


 

.

 

ایرانی‌ها بر فراز «ماکالو»
ایستادند

کوه‌نوردان ایرانی در تلاشی ارزنده و در شرایطی دشوار همراه با وضعیت نامساعد جوی موفق به صعود پنجمین قله‌ی مرتفع دنیا ”ماکالو” به ارتفاع ۸۴۶۳ متر و مشهور به ”هیولای سیاه”  شدند.

به گزارش رسیده: وضعیت کوه‌نوردان کشورمان در تلاش برای صعود به  این قله ‌این‌گونه مخابره شد:

- ”ایرج معانی” به جهت مشکل ریوی ( که عارضه‌ی ارتفاع تشخیص داده نشده!) تا کمپ ۲ در ارتفاع ۶۷۰۰ متری این قله صعود کرده و از ادامه‌ی صعود خودداری  می‌کند.

- سایر نفرات ایرانی (دکتر علی‌رضا بهپور، محمود شعاعی، حسین مقدم و محمود هاشمی) که تا کمپ ۴ پیش‌روی کرده و مترصد شرایط مساعد بودند، ساعت ۲:۳۰ بامداد به وقت محلی روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه عزیمت خود را از کمپ ۴ به سمت قله  آغاز می‌کنند.

- دو کوه‌نورد چینی نیز همزمان با کوه‌نوردان کشورمان راهی قله می‌شوند.

- به رغم پیش‌بینی هوای مساعد و پس از حدود ۲ ساعت، طی مسیر با بارش متناوب برف همراه می‌شود.

- به جهت پیش‌رو بودن این نفرات در فصل صعود امسال به ”ماکالو” خاصه در مسیر کمپ ۴ تا قله؛ حرکت با کندی صورت می‌گیرد و حتی در برخی نقاط ثابت گذاری انجام نمی‌شود.

- ”دکتر علی‌رضا بهپور” تا مرز ارتفاع ۸۰۰۰ متری این قله موفق به صعود شده و باز می‌گردد.

- ”محمود شعاعی” ساعت ۱۶:۳۰ به وقت محلی تا مرز ارتفاع ۸۴۰۰ متری (قبل از آغاز شانه‌ی غربی ماکالو) موفق به صعود می‌شود و به دلیل پیش‌بینی نسبت به زمان بازگشت و شرایط نامساعد جوی، از پیش‌روی صرفنظر می‌کند.

- ”حسین مقدم” (بدون استفاده از کپسول اکسیژن!) و ”محمود هاشمی”، ساعت ۱۷:۱۰ به وقت محلی موفق به صعود قله‌ی ۸۴۶۳ متری ”ماکالو” می‌شوند.

- نفرات ساعت ۲۳:۳۰ دیشب به وقت محلی و پس از انجام صعودی دشوار در شرایط نا مساعد‌جوی، به کمپ ۴ باز‌می‌گردند. ( گفتنی‌ست: ۲ کوه‌نورد چینی نیز که موفق به صعود قله شده بودند ساعت ۱:۳۰ بامداد امروز به کمپ ۴ بازمی‌گردند.)

- کوه‌نوردان کشورمان هم‌اینک در صحت و سلامت در حال بازگشت به کمپ‌های پائین‌تر هستند و در صورت شرایط مساعد بنا دارند همین امروز به کمپ اصلی در ارتفاع ۵۷۰۰ متری بازگردند.

ضمن ارج نهادن به تلاش ارزنده‌ی یکایک کوه‌نوردان کشورمان در این صعود؛ موفقیت ”حسین مقدم” و ”محمود هاشمی” را در ایستادن بر فراز پنجمین قله‌ی مرتفع دنیا؛ به ایشان، خانواده‌ها و جامعه‌ی کوه‌نوردی، صمیمانه تبریک عرض می‌نمائیم.

 

 

به نقل از وبلاگ کوه نوشت : http://koohnevesht.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد