پیمایش و شناسای قسمتی از غار حسن خان(پیر یوسف)

طبق برنامه های کمیته فنی گروه این بار خواستم در نیای زیر زمین های قروه مشغول غانوردی بشویم که با راهنمایی و لطف دوستان قروه یمان این برنامه اجرا شد .


نام غار:حسن خان (HASN KHAN)

جنس دهانه غار:آهک (ترورتن)

مختصات جغرافیایی:N 35.453773

E47.674441

ارتفاع دهانه غار:1856 متر



روز جمعه تیم 9 نفره از گروه ساعت 5:30 صبح مورخ 23/10/90 در میدان آزادی شهر سنندج جمع شدیم و ساعت 6:15 با 2 دستگاه ماشین سواری به طرف قروه حرکت کردیم و ساعت 7:30 در میدان اصلی قروه بودیم و با دیدن دوستان قروه ای که طبق قرار قبلی مان انجا منتظر ما بودند و بعد از حدود 20 دقیقه در میدان ساعت 5:50 به سمت جاده بیجار سریش آباد حرکت کردیم بعد از پیمودن 27 کیلو متر جاده وارد جاده فرعی حسن خان شدیم که روستای حسن خان در انجا واقع بود در 30 کیلو متری قروه بود و جاده اسفالت بود و کمی پایین تر از روستا به سمت چپ یک جاده خاکی بود که به طرف دامنه کوه می رفت پیچیدیم و پس از پیمودن 1 کیلو متر جاده خاکی به دامنه کوه حسن خان که غار در انجا بود رسیدیم.

 

ماشین ها را در انجا پارک کردیم و با دوستان قروه یمان به صرف خوردن صبحانه پرداختیم و بعد از نیم ساعت پوشیدن لباس ها توسط اعضای تیم انجام شد و به طرف دهانه غار حرکت کردیم که طول مسیر با شیب ارامی شروع می شد و در بین مسیر توضیحاتی در باره سنگ های منطقه توسط دوستان عزیز زمین شناس آقای دکتر بهمن رحیم زاده و خانم دکتر سارا گردیده داده شده و حدود 20 دقیقه به سر دهانه غار رسیدیم .





ساعت 9:45 دقیقه با فرودی که از دهانه غار شروع می شد تک تک نفرات وارد غار شدند و این فرود می شد دست به سنگ پایین رفت اما برای امنیت بیشتر نفرات و اصولی تر از طناب و ابزار فرود استفاده کردیم و این فرود 12 متر که از پایین به تالاری نسبتآ کوچک وصل می شد و طبق برنامه ریزی قبلی نفرات به 3 تیم تقسیم شدند تیمی برای نقشه کشی غار و تیمی برای عکاسی و تیمی هم برای زمین شناسی و شناسای بیشتر غار که با راهنمای آقا طیب صالحی انجام شد .


گزارش مختصر زمین شناسی غار

در داخل غار معابر های تنگ زیادی زیبایهای کلسیتی وجود داشت دیواره های غار از تراورتن و بلورهای متعدد تشکیل شده است. نسل اول نهشته ها که قسمت اعظم ساختار غار را تشکیل می دهد، همان تراورتن تیره رنگ تست که با لایه بندی موازی افق مشخص است. به دنبال فروکش کردن نهشته های تراورتنی چشمه نسل دیگری از نهشته های خود را بصورت بلورهای با بافت اسفرولیتی در لابلای درز و شکافهای تراورتن گذاشته است به طوریکه این رگه­های بلوری سفید رنگ کلسیت، تراورتن را قطع کرده­اند. آخرین تپش های عمر چشمه تراورتنی در کف این غار هنوز جریان دارد و اندک گرمایی که دارد فضای درون غار را گرم کرده است. این اندک گرما باعث انحلال اندکی از سنگ­های آهک شده و بصورت فاز گازی محلول دیوارهای غار را بلور فرش کرده است.

بلورهای تشکیل شده و در حال تشکیل روی یواره های غار، کلسیت هستند. بلوری تری گونال کلسیت بصورت اشکال دندان سگی، گل رزی و ساده دیده می شوند. در مواردی آهن شسته شده از سنگهای آتشفشانی در لابلای تراوتن، توسط ابهای گرم نهشته شده اند. آهن موجود بیشتر بصورت کتنی هماتیت و گاها بصورت دندریتی هستند که احتمالا آهن نیتیو باشند.

 

 

 و بعد از اتمام کار تیم ها و حدود 6 ساعت فعالیت غانوردی تک تک نفرات صعود کردند و ساعت 3:35 همگی نفرات از غار خارج شدند و بعد به طرف محل پارک ماشینها رفتیم و بعد از 20 دقیقه عوض کردن لباسها و جمع و جور کردن ابزارها حرکت کردیم به طرف قروه و ساعت 4:50 به قروه رسیدیم بعد در قروه از دوستان خوب قروه ای خدا حافظی کردیم و به طرف سنندج حرکت کردیم و بعد در بین راه حدود نیم ساعت به صرف خوردن عصرانه پرادختیم و ساعت 6:40 به سنندج رسیدیم و تمام نفرات تیم در سلامت کامل و پر انرژی و شاداب به سر می بردنند و بهترین ها را برای غانوردی استان آرزمندم.

 

 

 

تاریخ اجرای برنامه:23/10/90

نفرات شرکت کننده :

طیب صالحی (از قروه به عنوان راهنما)1

نبی احمد پناه (نقشه بردار)2

فریدون میرانی(کمک نقشه بردار)3

آرش قیمتی(عکاس)4

یدلله مرادیان (عکاس)5

 خبات زمانی(مسئول فنی)6

بهار زنگی بند(کمک نقشه بردار)7

سار گردیده (دکتری زمین شناسی)8

بهمن رحیم زاده(دکتری زمین شناسی)9

لیلا صالحی (از قروه)10

11پیام رضابخش (سرپرست برنامه)


با نهایت تشکر از اقای طیب صالحی و خانم لیلا صالحی برای همکاری صمیمانه آنها

 

 

پی نوشت:اولین تیم مستقل از شهرستان سنندج که وارد این غار شدند تیم مذکور بود.

نام غار به زبان محلی به پیر یوسف مشهور است.

قسمت های از غار در طول چند سال گذشته ریزشهای زیادی را داشته.

نظرات 3 + ارسال نظر
نینا بزرگوار یکشنبه 25 دی‌ماه سال 1390 ساعت 11:58 ب.ظ

سلام به همگی تیم غانورد گروه ارش
واقعآ ایول برای اجرای برنامه های همیشگی تون به همگی خسته نباشید میگم و به اقا پیام گل که همیشه نقشه سرپرستی را بر عهده داره و...

سلام خانم بزرگوار خدای همیشه شما نسبت به گروه و تک تک تیم غارنوردی لطف داری انشالله همیشه شاد کام و زنده باشی
در ضمن ممنون برای این 3 کامنت شما برای ما
درود

لیلا صالحی دوشنبه 26 دی‌ماه سال 1390 ساعت 08:52 ق.ظ

گزارش بسیار خوبی بود باعث افتخار است که در کنار شما عزیزان این غار را پیمایش نمودم و یک روز خاطره انگیز در کنار گروه فعال آرش سنندج داشتم
همیشه آرزوی موفقیت شما را دارم

ارش عظیمی دوشنبه 26 دی‌ماه سال 1390 ساعت 07:24 ب.ظ

سلام پیام جان
خسته نباشید به تک تک نفرات تیم خیلی گزارش برنامه کامل و مفیدی بوده در مورد این غار ممنون از همگی شما
درود بر ارش سنندج

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد