غارهای کردستان (گزارش پیمایش چند غار در کردستان)

غارهای کردستان

«گزارش پیمایش چند غار در کردستان»


مقدمه:


کشور ایران از جمله مستعدترین مناطق جهت فعالیت های غار زایی است و وجود هزارها غار شناخته شده در ایران مهر تاییدی بر این مدعاست. در اغلب نقاط کشور ما میتوان اینگونه غارها را مشاهده نمود که از انواع طبیعی یا مصنوعی و نیز انواع دریاچه ای - رودخانه ای - آهکی و... متغیر هستند. در میان استان های متعدد کشور ما استان کردستان از جمله بخش هایی است که دارای غارهای زیادی می‌باشد و این موضوع برای یک غارنورد از نظر دور نخواهد ماند.

از سال 1384 و پس از پیمایش بخش اعظم غار پراو در استان کرمانشاه به دفعات به فکر انجام پروژه ای تحت عنوان پیمایش غارهای کردستان بودم و اما به دلایل وجود مشکلات اجرایی اعم از فنی و غیر فنی همواره اجرای این برنا مه با رکود و تاخیر همراه بود. در نهایت و در زمستان سال 1385 عزم خود را برای به انجام رسانیدن این مهم جزم نمودم. به نظر من اواخر فصل بهار می توانست زمان مناسبی برای این موضوع باشد و لذا برنامه خود را به گروه ارائه نمودم که مقرر شد در مورخ 13 تا 16 خرداد ماه این ماراتن غارنوردی به اجرا درآید.

در میان مشکلات پش روی این برنامه باید به عدم شناخت کافی و لازم ما از منطقه کردستان و لزوم برخورداری از راهنمایی قابل اشاره کنم که این موضوع به لطف حضور و استقبال دوست و همنورد ارزشمندم آقای محمد مهدی پناه که از مربیان فعال در زمینه غارنوردی نیز می‌باشند مرتفع گردید. لازم به توضیح است که با توجه به وقت و شرایط خاص تیم ما اهداف اولیه در قالب پیمایش 5 غار تعریف و تعیین گردید که البته چنانچه در ادامه گزارش خواهید خواند این اهداف به 7 غار تغییر و ارتقاء یافتند. از این هفت غار پنج غار درویش خاکی - سمندر - تاتار - شوی و زیویه کاملآ بکر و پیمایش آنها مستلزم انجام کار غارنوردی جدی یا فنی است و اما غارهای کرفتو و کتله خور در حال حاضر با تمهیداتی آماده بازدید عمومی شده اند و در حال حاضر بخش هایی از آ نها همه روزه مورد بازدید عموم علاقه مندان قرار می گیرند.


بقیه مطلب...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد