فتح چهاردهمین 8000 متری

کانچن چونگا
فتح چهاردهمین 8000 متری
با گذشت بیش از 30 سال از نخستین صعود ایرانیها به قله ماناسلو که سرآغاز داستان 8000 متریهای هموطنانمان به شمار می آمد همچنان نام دو قله در ردیف قللی قرار دارد که پرچم کشورمان هیچگاه چکاد آنها را لمس ننموده.
کانچن چونگا و آناپورنا را میتوان در زمره قلل خطرناک و البته دشوار منطقه هیمالیا دانست که صعودهای آنها از ابتدا به صورت افسانه بوده و همچنان تلاش برای فتحشان به حماسه ها تبدیل میگردد.
آناپورنا
کانچن چونگا سومین قله مرتفع دنیا با ارتفاع 8586 متر می باشد که در مرز ایالت سیکیم و میان هند و نپال قرار دارد. نخستین صعود این کوه مربوط به 25 می 1955 می باشد که طی آن  هیئتی از کوهنوردان کشور انگلستان به سرپرستی چارلز اوانز موفق به فتح قله کوه شدند. جو براون و جورج باند در حالی موفق به صعود شدند که به احترام مردم محلی که قله کوه را جایگاه خدایان می دانستند از لمس بام قله منصرف شدند و تنها تا چند قدمی آن پیش رفتند. 
همچنین آناپورنا نهمین قله مرتفع دنیا نخستین بار در سال 1950 توسط هیئتی از کوهنوردان فرانسوی صورت گرفت. در این صعود که با حماسه و جانفشانی اعضای تیم همراه بود کوهنوردان نامی فرانسه موریس هرزوک و لوئیس لاشنال موفق به فتح قله و البته فتح نخستین کوه 8000 متری دنیا شدند این صعود در 3 جون به ثبت رسید. 
اینک در حالی که بیش از 60 سال از نخستین فتح آناپورنا و 55 سال از صعود کانچن چونگا سپری می شود زمزمه تلاش کوهنوردان کشورمان برای صعود به این قلل به گوش میرسد و بر همگان است تا برای اهتزاز پرچم کشورمان بر اوج این قلل ایشان را یاری نمائیم.

منبع:وبلاک کوه قاف
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد