نخستین صعود اورست از مسیر شمالی

نمایی از مسیر شمالی اورست
نخستین صعود اورست از مسیر شمالی
در سال 1960 تیمی از کوهنوردان چین و تبت متشکل از 214 مرد و زن برای ثبت نخستین صعود مسیر شمالی اورست راهی یخچال رانگ بوک شدند. 
آنها در این صعود مدعی شدند وانگ فوزو بعنوان هفتمین انسان و نخستین فردی که از مسیر شمالی بر فراز این کوه ایستاده موفق به فتح بام دنیا گردید. 
اگرچه در پی این ادعا سالها بحث و گفتگو برای رد و یا اثبات صعود چینی ها وجود داشت، اما سرانجام جهان چاره ای جز پذیرش آن نداشت!
سرپرستی این تیم را Shih Chan-chun بر عهده داشت و علاوه بر وانگ فوزو، Liu Lien-man ،Chu Ying-hua و شرپای تبتی Konbu aka Gonbu نیز مدعی صعود قله شدند. 
آنها برای اثبات ادعای خود هیچگونه عکس و فیلمی ارائه ننمودند و مدعی شدند هنگام شب به قله رسیدند. اما آن چیزی که پذیرش ادعای ایشان را دشوارتر می نمود ادعای بردن نیم تنه مائو بر روی قله (این نیم تنه هیچگاه رویت نشد) و صعود وانگ فوزو با پای برهنه از پله دوم (آنها مدعی بودند وانگ فوزو برای صعود پاهای خود را بر شانه هم تیمیش نهاده بود!) مسیر شمالی بود که بواقع غیر قابل پذیرش بود!
در هر حال چینی ها در سال‌ 1975 این‌ صعود را تکرار و یک‌ نردبان‌ ثابت‌ نیز به‌روی‌ پله‌ دوم‌ نصب‌ کردند که تا سال‌ 1999 تمامی‌ کوهنوردان‌ از این‌ نردبان‌ برای‌ صعود استفاده‌ می‌کردند ولی‌ در این‌ سال‌ کنراد آنکر کوهنورد معروف‌ آمریکایی‌ برای‌ تعیین‌ سختی‌ مسیر سعی‌ در صعود این‌ بخش‌ بدون‌ استفاده‌ از نردبان‌ و به صورت طبیعی نمود. او درجه‌ سختی‌ این‌ مسیر را 5.8  تعیین‌ کرد ولی‌ گفت‌ تفاوت‌ درجه‌ سختی‌ 5.8  در سطح‌ دریا و ارتفاع‌ 8580 متری‌ غیر قابل‌ مقایسه‌ است‌.

منابع:
نظرات 1 + ارسال نظر
ironibox.ir سه‌شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 08:43 ب.ظ http://web.ironibox.ir/

131.604937191258109.213940955858
با سلام
[گل][گل][گل]
آغاز بکار مجدد سیستم هوشمند افزایش آمار ایرونی:

* سیستم افزایش آمار ایرونی باکس به گونه ای هوشمند طراحی شده که قادر است سایت / وبلاگ شمارا در معرض نمایش هزاران کاربر و وبمستر آنلاین قرار بدهد

* شما می توانید به ازای هر سایت / وبلاگ خود یک لینک رایگان ثبت نمایید و در هر زمان آن را مدیریت کنید

* با هر بار نمایش لینک باکس توسط وب شما ، لینک شما به صورت کاملا خودکار به اول لیست منتقل میشود ( برای مثال اگر شما 1000 بازدید در روز دارید لینک شما 1000 مرتبه به اول لیست منتقل و به اضای هر بار نمایش لینک باکس در معرض دید حداقل 150 نفر قرار میگیرد )

* با افزایش تعداد نمایش لینک باکس توسط شما ستاره هدیه میگیرید ( 1 تا 5 ستاره )

*دارای امار واقعی و بدون سیستم اتوریفرش برای جلوگیری از امار غیرواقعی ، رتبه منفی گوگل و سنگین شدن قالب وبلاگ (رتبه گوگل سایت در حال حاضر 2 است)

* کلیه لینک ها و محتویاتشان باید بر اساس قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.لینک های غیر اخلاقی و غیر اسلامی شناسایی و برای همیشه حذف می شوند.

قبل از ثبت لینک بخش اخبار سایت را بخوانید و به نکات توجه کنید

در صورتی هم که قبلآ ثبت لینک در سایت کرده اید فقط کافی است کد رو در قالب وبتون مجدد قرار بدین لینکتون هوشمند فعال میشه...
با آروزی موفقیت روز افزون برای شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد