ماجراجویان سال 89 غار پراو

اروئیکا



سال 89 با سقوط و در پی اون کشته شدن یکی از بازدید کنندگان از غار سال مرگباری بود بخصوص اینکه شاهد از دست دادن جوانی بودیم که اگر در مسیر درستی در این خصوص قرار می گرفت می توانست در شهرستان کوچک محل سکونت خویش ( کرند غرب ) پایگاهی برای نشر و گسترش غارنوردی باشد .

اینکه در این حادثه دلخراش چه کس یا کسانی کوتاهی کردند و یا می توانستند از بروز این حادثه جلوگیری کنند باید در جایگاهی تخصصی تر از این مکان در موردش سخن گفت ، و ما با این امید که دیگر بار شاهد چنین رخدادهای دلخراشی نباشیم برای پدرام عزیز آرامش و اسایش ابدی را از پروردگار خواهانیم .

یکی دیگر از برنامه های بزرگی که قرار بود در سال 89 اجرا شود پاکسازی کامل غار پراو بود که متاسفانه با کم لطفی های از جانب هیئت کوهنوردی استان کرمانشاه و شخص رئیس هیئت آقای نقدی این برنامه عملی نشد . دوستانی که در جریان و روند برنامه مذکور بودند از کم و کیف ان خبر دارند و محض اطلاع دیگران به همین خلاصه اشاره می کنم که در پی مذاکراتی که با تعدادی از دوستان در انجمن کوهنوردان و همچنین انجمن غارنوردان در ابتدای سال 89 صورت گرفت مقرر شد که با در نظر گرفتن تمامی جوانب و حصول اطمینان از ایمنی کافی برنامه مذکور با هماهنگی فدراسیون کوهنوردی ایران و هیئت کوهنوردی استان کرمانشاه به سرپرستی اقای کیومرث بابازاده و نیابت ایشان آقای محمد نوری و مسئولیت فنی داخل غار : بنده  صورت گیرد و آقای جواد نظامدوست به عنوان مسئول مالی برنامه قول مساعدت جهت جمع اوری کمکهایی دادند .

با اعلام این برنامه هیئت کوهنوردی کرمانشاه ابراز نمودند که برنامه از طرف بچه های کرمانشاه انجام خواهد گرفت . با این اقدام انجمن ضمن اعلام امادگی جهت هر گونه همکاری فعالیت خود را متوقف ساخت .

در تقویم هیئت کرمانشاه قرار بود این برنامه در اوخر شهریور ماه صورت گیرد ( که اگر این کار اجرا می شد شاید الان پدرام بوچانی زنده بود ، چون او نیز در همین تاریخ در غار جان داد ) اما با عدم تامین منابع مالی برنامه هیئت مذکور از اجرای ان سر باز زد و اینبار من به همراه پتانسیلی که جهت تزریق به برنامه فوق ایجاد شده بود با استعداد 30 غارنورد فنی و فعال از شهرستانهای ( گرگان _ تهران _ رشت _ اراک _ کردستان _ اذربایجان _ خراسان _ اصفهان و .... ) مجدد و با همت خود دوستان و مختصر کمکی که از سوی انجمن کوهنوردان شده بود ، در صدد بر امدیم که تا انجائی که میسر می گردد غار را پاکسازی و ادامه کار را به سال بعد موکول نمائیم .

و این نیت را مجددا به استحضار هیئت کوهنوردی کرمانشاه رساندیم .

مخالفت هیئت کرمانشاه تا انجا پیش رفت که با تماس تلفنی بنده را به بازداشت در ترمینال کرمانشاه تهدید نمودند انهم برای چند بار از سوی چند نفر از مسئولین هیئت . با این تواصیف از نیتی که داشتم کوتاه نیامده و همچنان بر اجرای برنامه ای که از ماه ها قبل ریز انرا روی کاغذ پیاده نموده بودم و جزئیاتش را بار ها با دیگر دوستان اهل فن مورد بحث و بررسی نهاده بودم پا فشاری داشتم . با کوله های اماده حرکت بودیم که مسئول وقت انجمن کوهنوردان کشور جناب آقای محمدی با تماس تلفنی از من خواستند که برنامه را متوقف کنم .

و بر این خواسته اصرار داشتند . ضمن اینکه ایشان از طرف هیئت کرمانشاه تحت فشار بود .

لذا علی رغم میل باطنی با دیگر دوستان که تعدادی از انها در حال حرکت به سوی کرمانشاه بودند تماس گرفتم و ضمن عذر خواهی خواستم که از امدن به کرمانشاه خود داری نمایند .

و به این وسیله برنامه ای که میرفت بزرگترین و فنی ترین برنامه زیست محیطی غارنوردی کوشر باشد نافرجام ماند . 

پس از این برنامه دوستان زیادی تماس می گرفتند و درخواست اجرای برنامه بازدید از غار رو داشتند و با توجه به وضعیت پیش امده موجود دیگر تمایلی به اجرای برنامه بازدید از غار را نداشتم .

در اواخر مهر ماه تیمی از باشگاه ارش تهران به سرپرستی حسین کاوکانی به منطقه امدند که بندهم هم با ایشان و به عنوان یکی از اعضا تیم مذکور وارد برنامه شدم . این برنامه جهت بازدید _ عکاسی و تصویر برداری از غار بود که با سقوط دوربین فیلمبرداری در محلی به نام حرمزاده های یک و دو و سه زیر چاه 24 در حوضچه ابی برنامه تصویر برداری متوقف گردید .هر چند برنامه بدون هیچ مشکل دیگری اجرا و در ساعت مقرر از غار خارج شدیم . در ضمن سر چاه 26 که تا ان زمان رول کوبی نشده بود یک رول هشت میلی متری اسپید زده شد . نفرات این تیم شامل : حسین کاوکانی _ مصطفی موسوی _ ایدین بزرگی و یوسف سورنی نیا .

اخرین بازدید غار برنامه متمایزی بود ، چون رئیس مردمی شورای شهر کرمانشاه سید حجت الله موسوی اجاق نفر اصلی این برنامه بود و من هم افتخار حضور در کنار این مرد بزرگ را داشتم . ایشان با تمرین های مرتب خود توانسته بود امادگی پیمایش غار سختی را مانند پراو کسب کرده و در ابان ماه امسال برای این بازدید  غارنوردی مهم و جسورانه قدم به میدان پراو بگذارد . برنامه با صلاح دید اقای ارش فرنگ مربی سید تا سر چاه 19 انجام گرفت و ضمن گرامی داشت یاد و خاطره دو عزیز مدفون شده در چاه 18 و جمع اوری طنابها و دیگر ثابتگذاریهای غار انجا را ترک نمودیم .

لازم به ذکر است در چاه 18 دو رول جهت تصحیح مسیر فرود و صعود زده شد .

افراد شرکت کننده در این برنامه : سید حجت الله موسوی اجاق _ ارش فرنگ _ یوسف سورنی نیا ( که تا چاه 19 پیش روی کردند ) و آقایان : رسول چلنگر پور _ سعید سلیم ساسانی و علی کهریزی ( تا چاه 6 پیش روی داشتند )


منبع:غارنورد یوسف سورنیا

دیف

نام استان

تاریخ اجرا

رکورد

تعداد اعضا

سرپرست

توضیحات

1

کرمانشاه(کرند)

شهریور 89

چاه 5

4 نفر   

 پدرام بوچانی

 بازدید مقدماتی جهت اجرای برنامه

2

تهران    (آرش )

شهریور 89

چاه 11

7 نفر

 یوسف سورنی نیا

بارگذاری جهت اجرای برنامه کامل

3

کرمانشاه(کرند)

شهریور 89  

چاه 8 

5 نفر

پدرام بوچانی

سقوط و مرگ پدارم در این برنامه

4

کرمانشاه

مهر 89

چاه 8

5 نفر

 رضا شهلائی

بررسی وضعیت جسد زنده یاد بوچانی            

5

کرمانشاه

مهر 89

چاه 8

12 نفر

رضا شهلائی

 حمل و بیرون آوردن جسد زنده یاد بوچانی

6

تهران    (آرش )

مهر89

چاه 26

4 نفر

حسین کاوکانی

پیمایش تا انتهای چاه 26

7

کرمانشاه

آبان 89

چاه 19

5 نفر

 رسول چلنگر پور

همراهی رئیس شورای شهر کرمانشاه  سید حجت اله موسوی اجاق و جمع آوری ثابت گذاری ها.

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا جمعه 20 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 11:02 ب.ظ

سلام آقا پیام با ارزوی موفقعیت گروه شما در زمینه غار به خصوص شما و ارش جام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد