کلاردشت؛ سرزمینی با ۴۵ قله ۴۰۰۰ متری

تاریخ کلاردشت

کلاردشت در گذشته کلار خوانده می‌شد و کلار نام شهر و قلعه‌ای باستانی در محدوده کلاردشت امروزی بود، اینکه چرا نام کلار بر این منطقه نهاده‌اند به احتمال آن است که در قدیم در این دشت زمین‌های باتلاقی وسیعی وجود داشته است که با اصطلاح لش نامیده می‌شود و این زمین‌ها محل تجمع و تراکم انواع غوک و وزغ بوده است. چه بسا در گذشته‌های دور وسعت چنین زمین‌هایی بیشتر بوده و این محدوده مملو از جانوران مزبور است و نام دشت به این سبب به کلار و بعدها به کلاردشت شهرت یافته است.

کلاردشت کجاست

کلاردشت، دشتی بر فراز کوه‌ها، منطقه‌ای کوهستانی است در غرب مازندران، تابع شهرستان چالوس و متشکل از سه دهستان کلاردشت، بیرون بشم و کوهستان که جمعیت ثابت آن بیش از ۴۰ هزار نفر برآورد شده است. دهستان کلاردشت با ۳۹ آبادی در دشت کوچکی در دامنه تخت سلیمان واقع و مرکز آن حسن کیف است. این منطقه با دو جاده فرعی به راه اصلی کرج ـ چالوس و ساحل دریای خزر می‌پیوندد.


جاده نخست از مرزن‌آباد در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب چالوس منشعب شده و به طول ۲۰ کیلومتر از میان تپه‌هایی که بر دامنه‌هایشان گندم و جو کشت می‌شود، می‌گذرد و دومین جاده از عباس‌آباد واقع در جاده کناره، میان راه چالوس و تنکابن منشعب شده و به طول ۲۵ کیلومتر پس از گذشتن از جنگل‌های متراکم و بسیار زیبا در ناحیه نکارود به غرب دشت می‌رسد.

وجود بیش از ۴۵ قله ۴ هزار متر،‌ نمونه کم‌نظیری از عظمت، صلابت و زیبایی رشته‌کوه‌های البرز را در کلاردشت به نمایش گذاشته است، علم‌کوه با ارتفاع ۴ هزار و ۸۴۵ متر از سطح دریای آزاد بلندترین کوه این دشت است، علم‌کوه که در سمت شمال شرقی به دیواره‌ای به طول ۷۰۰ متر و عرض ۴۵۰ متر منتهی می‌شود، یکی از هشت دیواره سخت‌ گذر جهان است.

«تخت سلیمان»‌ نیز که در افسانه‌ها از آن به جایگاه ازدواج «سلیمان (ع) و بلقیس» یاد می‌کنند، با ارتفاع ۴ هزار و ۶۵۰ متر یکی از دیدنی‌های این منطقه به شمار می‌رود.‌

در کوه‌های بلند کلاردشت یخچال‌های طبیعی و دایمی وجود دارد که پس از گذشت ده‌ها میلیون سال همچنان ناآرام است، این توده‌های عظیم یخ که با سنگ و خاک آمیخته شده‌اند، منابع اصلی آبگیری رودخانه «سرداب رود» (مهم‌ترین رودخانه کلاردشت» هستند و البته چشمه‌های دیگر نیز این رود را یاری می‌کنند، آب «سرداب رود» از صاف‌ترین و زلال‌ترین آب‌های رودخانه‌های شمال ایران بوده و برای پرورش و تکثیر قزل‌آلا و ماهی آزاد مناسب است.

هوا در کلاردشت مه نسبتا دایمی دارد و دمای آن در برخی از روزهای سرد زمستان به حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد، در شب‌های تابستان نیز گاه مردم به استفاده از لباس گرم نیاز دارند، دریاچه ولشت (سماء)، نگین آبی کلاردشت نیز یکی از دریاچه‌های آب شیرین ایران است، این دریاچه با وسعتی حدود ۲۰ هکتار در عمق تپه‌های شرقی کلاردشت در نزدیکی دهکده «سماء» واقع است. طول این دریاچه دایمی ۶۵۰ متر، عرض آن ۳۰۰ متر و عمق گودترین نقطه آن ۳۰ متر است.

منبع تامین آب ولشت، چشمه‌های کف و اطراف هستند، این دریاچه از زیست‌بوم‌های نادر مازندران است و پرندگان مهاجری از قبیل مرغابی و غاز وحشی در این مکان یافت می‌شوند و اما اشیای به دست آمده در منطقه کلاردشت نشان از قدمت یک هزار سال قبل از میلاد دارد.

منطقه کلاردشت از لحاظ طول عمر ساکنان آن نیز شهرت دارد که این امر به زندگی طبیعی و متعادل و شرایط جغرافیایی مربوط بوده و البته بهتر است بگوییم مربوط می‌شد. تاحدود ۳۰ سال پیش خانه‌های چوبی قدیمی «داردچی» و پس از آن خانه‌های نیمه‌سنتی در این منطقه دیده می‌شد و حالا جای آن خانه‌های سنتی و نیمه‌سنتی را که یکی از جاذبه‌های توریستی این منطقه بود، ویلاهای مدرن گرفته است. عبور از جاده کلاردشت و نگاهی نه چندان ژرف به طبیعت حتی بدون هیچ نظر کارشناسی به وضوح نشان می‌دهد که ساخت و ساز در این منطقه سال‌ها پیش باید متوقف می‌شد.

آلودگی اطراف جاده با زباله‌های غیرقابل جذب نیز وصله ناجور این طبیعت است، اگر چه کلاردشت هنوز هم همان بهشتی است که از آن یاد شد.

پوشش گیاهی جنگل‌های منطقه کلاردشت شامل سپیدار،‌ افرا، داغداغان، توسکا، تمشک، نمدار، راش، زرشک، گل سرخ وحشی، بلوط سیاه، ممرز، ازگیل، ملچ، بلوط، زالزالک، سیاه‌تلو و خوج است.

از پستانداران و پرندگان وحشی جنگل‌های کلاردشت نیز می‌توان سنجاب، گوزن، بز، پلنگ، خرس، خرگوش، خوک، شغال، گربه وحشی، جوجه تیغی، گورکن، گرگ، قرقاول، لاشخور، دارکوب، دم جنبانک، کبک، قوش، کبوتر، زاغچه، جغد، کوکرک و بلدرچین را نام برد.

کلا‌ردشت میزبانی شایسته برای میهمانان نوروزی

شهردار کلا‌ردشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: با توجه به فراهم کردن مقدمات و تمهیدات لا‌زم برای پذیرش مسافران نوروزی قطعاً کلا‌ردشت میزبانی شایسته برای هموطنان در نوروز است.

علیرضا دادویی مقدم اظهار داشت: با وجود کوهستانی بودن و شرایط جوی خاص زمستان و محدود بودن زمان تا نوروز با همت و تلاش شبانه‌روزی پرسنل شهرداری و با حمایت‌های اعضای شورای اسلامی شهر و همکاری مردم شریف و میهمان‌نواز در تلاش هستیم تا میزبانی شایسته برای میهمانان نوروزی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: منطقه کلا‌ردشت به علت داشتن قابلیت‌ها و جاذبه‌های متعدد گردشگری اعم از تاریخی، فرهنگی، طبیعی و خدادادی همواره مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی بوده و است و همین امر شرایط مناسب و مساعدی را برای توسعه صنعت گردشگری در منطقه را فراهم می‌سازد.

وی تصریح کرد: توده کوه‌های علم کوه و تخت سلیمان به همراه دیواره و یخچال‌های عظیم طبیعی، جنگل‌های انبوه به همراه جاده‌های زیبای جنگلی و آب و هوای کم‌نظیر، رودخانه خروشان سردآبرود هر کدام توریست‌هایی از نوع خود را به کلا‌ردشت جذب می‌کنند.

شهردار کلا‌ردشت اظهار داشت: گردشگران خارجی از حوزه خلیج فارس برای بهره‌برداری از آب و هوا و جاذبه‌های طبیعی و همچنین اماکن مذهبی از این منطقه استقبال می‌کنند و توریست اروپایی برای کوهنوردی و بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی همانند تپه باستانی کلا‌ر، غار راشک ، آب گرم کل او و همچنین صنایع دستی از قبیل فرش کلا‌ردشت به این منطقه سفر می‌کنند.

دادویی مقدم در مورد برنامه‌های گردشگری کلا‌ردشت خاطرنشان کرد: کلا‌ردشت به طور کامل به عنوان یک شهر توریست‌پذیر محسوب می‌شود اما حضور کمرنگ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سبب شده تا شهرداری کلا‌ردشت به طور مختلف به فعالیت‌های این سازمان که حضور آن در منطقه احساس می‌شود، بپردازد.

وی در ادامه فعالیت‌های شهرداری در بخش گردشگری را در دو سرفصل عنوان کرد و گفت: بخش اول افزایش ماندگاری توریست و دوم افزایش تعداد بازدیدکننده‌ها و گردشگران از منطقه است که قطعا رونق و پویایی اقتصاد منطقه را به دنبال دارد.

شهردار کلا‌ردشت اضافه کرد: این موضوع باید با دقت و رویکرد حفظ محیط زیست صورت بگیرد تا از بازخورد منفی جلوگیری شود، بدین صورت که یک اکوتوریسم باید از طبیعت و محیط پاک و زیبا لذت ببرد تا موجب شود در انتخاب مقصد سفرهای بعدی خود این منطقه را انتخاب کند.


منبع:http://koohnews.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد