عظیم قیچی ساز بر فراز سومین قله مرتفع جهان ایستاد

پایگاه فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشورمان، خبر از صعود عظیم قیچی ساز به قله ۸۵۸۶ متری کانچن چونگا را داد. عظیم قیچی ساز کوهنورد شایسته و پرتلاش تبریزی که ۱۲ فروردین ماه سال جاری عازم کاتماندو شده بود، توانست پس از حدود ۵۰ روز تلاش بر روی سومین قله ی مرتفع جهان، در ساعت ۴:۳۰ بامداد (به وقت محلی ۶ صبح) - (۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰) بدون کپسول اکسیژن؛ پرچم کشورمان را بر فراز این قله به عنوان اولین کوهنورد ایرانی به اهتزاز در آورد.

عظیم قیچی ساز بر فراز سومین قله مرتفع جهان ایستاد

عظیم قیچی ساز متولد ۱۳۶۰ است، در تبریز به دنیا آمده، او دانشجوی دوره کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه تبریز است، کوهنوردی حرفه ای را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرده است؛ او توانست بعد از شرکت در اردوهای تیم ملی از سال ۸۱ در قالب تیم ملی کوهنوردی کشورمان قرار گیرد. اولین صعود جدی اش بر می گردد به صعود قله ماربل وال به ارتفاع ۶۴۰۰ متری در کشور قزاقستان.

عظیم قیچی ساز در سال ۱۳۸۲ در ترکیب تیم ملی بزرگسالان برای صعود قله ۸۰۶۸ متری گاشر بروم ۱ اعزام شد که متاسفانه اعضای تیم به علت وقوع حادثه برای همنوردشان مرحوم محمداوراز از ارتفاع ۷۸۰۰ متری اقدام به بازگشت و نجات و انتقال وی به پائین شدند. قیچی ساز در سال ۱۳۸۳ صعود قلل ۷۲۰۰ متری دیران پیک و ۷۱۲۷ متری اسپانتیک در کشور پاکستان و سال ۱۳۸۴ افتخار صعود بدون اکسیژن بام جهان اورست به ارتفاع ۸۸۴۸ متر (اولین صعود هشت هزار متری) به همراه اولین بانوان مسلمان را در پرونده ورزشی خود رقم زد. در سال ۱۳۸۵ صعودی انفرادی و با هزینه شخصی برای صعود به بلندترین قله رشته کوههای هندوکش (نوشاق ۷۴۹۵ متر) را اجرا و در زمستان همان سال اقدام به تشکیل تیم مستقل بانوان تبریز و سرپرستی و صعود قله آرارات ترکیه در زمستان آن سال در قالب تیم بانوان شهرداری تبریز را جامه عمل پوشاندکه کل هزینه های صعود را شهرداری تبریز تقبل کرد.

سال ۱۳۸۷ موفق به صعود دومین قله هشت هزار متری خود (قله برودپیک به ارتفاع ۸۰۴۸ متر در پاکستان) شد و سال بعد در مرداد ماه سال ۱۳۸۸ در قالب تیم هئیت کوهنوردی استان و با سرپرستی این تیم مستقل موفق به فتح شمالی ترین و سردترین قله هفت هزارمتری جهان "پوبدا" به ارتفاع ۷۴۳۹ متر در کشور قرقیزستان شد که این صعود مقتدرانه به همراه کوهنوردان تبریزی در منطقه افتخار بزرگی در سطح کشور بود.

بهار سال ۱۳۸۹ به همراه تیم ملی افتخار سرپرستی تیم قله و فتح قله دائولاگیری به ارتفاع ۸۱۶۷ متر، هفتمین قله مرتفع جهان و در تابستان همان سال با حمایت و پشتیبانی شهردار و شورای اسلامی شهر تبریز افتخار اولین ایرانی فاتح نهمین قله مرتفع و دومین قله خطرناک جهان نانگاپاربات به ارتفاع ۸۱۲۵ متر در قراقروم پاکستان را کسب کرد

«عظیم قیچی ساز» حال توانسته پنجمین ۸۰۰۰ متری خود را صعود نماید و مطمئنا تلاش خود را برای صعود دیگر ۸۰۰۰ متری های جهان ادامه خواهد داد. شبکه اطلاع رسانی ورزشهای کوهستانی ایران، این افتخار بزرگ را به این کوهنورد شایسته تبریزی، خانواده محترمش و جامعه کوهنوری کشور تبریک عرض کرده و برای او در ادامه تلاش هایش بر روی قلل مختلف جهان آرزوی سلامتی و موفقیت می نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد