ایران بهترین و بیشترین گنبدهای نمکی را در دنیا دارد

قشم - دبیر فرعی اتحادیه جهانی غارنوردی در قشم گفت: ایران بهترین و بیشترین گنبدهای نمکی را در دنیا دارد و200نوع آن تاکنون شناسایی شده است.



پرفسور پل دابلیو ویلیامز روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بخشی از این گنبدهای نمکی ایران درجزیره قشم واقع شده که مشاهده آنها برای من بسیار تحسین برانگیز بوده است.

وی که دانشمند علوم زمین شناسی دانشگاه اکلند نیوزلند است، با اشاره به اینکه گنبدهای نمکی ایران را در سایر مناطق هنوز ندیده است، تصریح کرد: اما همه دانشمندان، غارشناسان و غارنوردان مشهور جهانی که از غارهای واقع در قشم و این گنبدهای نمکی دیدن کردند، از منحصر بفرد بودن آنها شگفت زده شدند.

به گفته وی غارهای نمکی واقع در جزیره قشم از نظر علمی بسیار جذاب و زیباست ولی ممکن است برای گردشگرانی که می خواهند از آنها بازدید کنند، خطرناک باشد.

وی با اظهار نگرانی از امکان صدمه دیدن این غارها از سوی افراد ناآگاه و غیر متخصص یادآور شد: حفاظت از این غارها که برای ایران و جزیره قشم گنجینه ای بی همتاست وظیفه ژئوپارک قشم است، چرا که اساس وجود ژئوپارک وجود این گونه پدیده های طبیعی است و اگر این پدیده ها آسیب ببیند وجود ژئوپارک زیرسئوال خواهد رفت.

پرفسور ویلیامز که مشاور اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت نیز است بر ایجاد یک توازن بین دو مقوله ضرورت حضور گردشگر در محدوده ژئوپارک و ضرورت حفاظت از این محدوده تاکید کرد و یادآور شد: مسئولان ژئوپارک برای حفاظت از گنبدهای نمکی باید مسیر مشخصی را تعیین و ایجاد بکنند تا افرادی که می خواهند از آنها بازدید کنند، از امنیت لازم برخوردار باشند.

به گفته وی وجود چاه های عمیق درمحدوده این گنبدها و امکان سقوط افراد ناآشنا به این چاه ها ضرورت پیش بینی های ایمنی را اجتناب ناپذیر می کند و بهتر است که گردشگران علاقه مند در تورهای حداکثر 10نفره با یک راهنمای کاملا وارد و خبره از این گنبدها بازدید کنند.

وی در خصوص امکان ثبت گنبدهای نمکی جزیره قشم به عنوان میراث جهانی در یونسکو هم گفت: گرچه این گنبدها در جهان در زمره بهترین گنبدها در نوع خود است، اما یونسکو برای میراث جهانی دنبال بهترین بهترین هاست.

پرفسور ویلیامز افزود: یونسکو نیاز به پنج نمونه گنبد نمکی دارد که هرکدام از آنها گویای داستان تکامل گنبدهای نمکی دنیا باشد ودر واقع کتابی است که از پنج فصل تشکیل می شود و ایرانی ها باید تصمیم بگیرند که در کدام یک ازفصول این کتاب می خواهند قرار بگیرند.

وی با طولانی خواندن مسیر این راه خواستار همت و تلاش دانشمندان و مسئولان ایران برای معرفی گنبدهای نمکی کشورشان به دنیا شد تا آنها در زمره میراث جهانی قرار بگیرند.

این دانشمند برای حفاظت از گنبدهای نمکی قشم بر ضرورت آموزش بومیان تاکید کرد و گفت: مردم ساکن این جزیره باید آگاه شوند که دم در خانه شان چه گنجینه ارزشمندی واقع شده و به آنها باید گفته شود که به طبیعت احترام بگذارند چرا که با کوچکترین بی احترامی طبیعت آسیب می بیند.

به گفته وی شعار'طبیعت خانه ماست' باید ملکه ذهن مردم بخصوص نسل جوان و دانش آموزان جزیره قشم شود و آنها بایستی متوجه شوند که با کارهای ساده ای مانند جمع کردن قوطی و مواد پلاستیکی که بوفور در طبیعت رها شده است، طبیعت این جزیره را همیشه تمیز نگه بدارند تا گردشگرانی زیادی به این جزیره بیایند و قاعدتا حضور هرچه بیشتر گردشگران بخصوص گردشگران خارجی در قشم به رونق هرچه بیشتر اقتصاد و افزایش اشتغال در این جزیره منجر خواهد شد.

همایش یک روزه علمی - تخصصی گنبدهای نمکی ایران روز سه شنبه در سالن همایش های مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد./ک3

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد