نمکدان قشم، یکی از 40 مکانی که پیش از مرگ باید دید

نخستین گردهم‌آیی بین‌المللی علمی «شناخت و حفاظت از گنبدهای نمکی ایران» با حضور جمعی از نمایندگان اتحادیه‌ی جهانی غارنوردی، غارشناسان و غارنوردان شش کشور جهان و ایران در جزیره‌ی قشم و فیروزآباد استان فارس در حال برگزاری است.

جواد نظام‌دوست ـ رییس هیأت مدیره‌ی انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران ـ در این‌باره به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: حدود شش‌ماه برای برپایی چنین نشستی، برنامه‌ریزی و تلاش کردیم تا سرانجام اتحادیه‌ی جهانی غارنوردی پذیرفت ایران میزبان یکی از نشست‌های علمی درباره‌ی غارها و گنبدهای نمکی باشد.

او اظهار کرد: وجود بزرگ‌ترین و بیشترین گنبدهای نمکی در ایران و همچنین وجود طولانی‌ترین غار نمکی دنیا در جزیره‌ی قشم، توجه زیادی را از سوی کشورهای خارجی به این منابع جلب کرده است و از آنجا که محققان خوبی در زمینه‌ی غارها و گنبدهای نمکی در ایران هستند، اتحادیه‌ی جهانی غارنوردی پیشنهاد کرد، این نشست علمی با موضوع گنبدهای نمکی برگزار شود و ضمن آن، دیداری نیز با محققان ایرانی صورت گیرد.

این غارشناس ادامه داد: پس از انجام کارهای اجرایی و دعوت از مهمانان خارجی و دریافت مجوز از معاونت گردشگری کشور، توانستیم با همکاری اداره کل طبیعت‌گردی بخشی از این برنامه را در قشم با حمایت و میزبانی سازمان منطقه‌ی آزاد قشم و مدیر ژئوپارک این جزیره برگزار کنیم.

به گفته‌ی او، قسمت دوم این نشست علمی در استان فارس با همکاری و میزبانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این استان و فرمانداری شهرستان فیروزآباد برگزار می‌شود.

نظام‌دوست در ادامه به برنامه‌های این هیأت غارنوردی در جزیره‌ی قشم اشاره و بیان کرد: نشست جزیره‌ی قشم چهار روزه بود که در این مدت، بخش‌های مطالعاتی و اجرایی، پیمایش غار نمکدان و تجسس میدانی آن، بازدید کارشناسان داخلی و خارجی از گنبدهای نمکی جزیره‌ی هرمز، برپایی نشستی علمی با ارائه‌ی مقالات اساتید خارجی و بازدید مهمانان خارجی از ژئوسایت‌های قشم انجام شد.


او در پاسخ به این پرسش که پیمایش غار نمکدان با هدف خاصی انجام شده است؟ گفت: با توجه به این‌که یکی از بخش‌های اصلی این برنامه، ارائه‌ی گزارش‌ها و مقالاتی درباره‌ی غارها و گنبدهای نمکی است، هیأت 38 نفره‌ای این غار را پیمایش کرد تا روی موضوع و جزییات مقالاتی که در بخش علمی این گردهم‌آِِیی ارائه می‌شود، تسلط بیشتری داشته باشد. این هیأت در ادامه، تجسس میدانی را در این غار انجام داد.

رییس هیأت مدیره‌ی انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران ادامه داد: همراهی دکتر محمد زارع و ناصر اسدی، پژوهشگرانی که هشت سال روی غار نمکدان کار کردند و از کاشفان آن به‌شمار می‌آیند در این پیمایش بسیار با اهمیت بود. آن‌ها مهمانان خارجی را به نقاط دست‌نیافتنی غار هدایت کردند.

او بیان کرد: غار نمکدان آن‌قدر که در دنیا شناخته شده، در ایران شناسایی نشده است. این غار شش‌هزار و 580 متری، طولانی‌ترین غار نمکی جهان است و آن‌قدر زیباست که شاید بتوان گفت یکی از 40 مکانی است که هر ایرانی باید در طول عمر خود آن را ببیند.

نظام‌دوست همچنین گفت: این هیأت در ادامه، پس از قشم به استان فارس می‌رود و دو روز در گنبدهای نمکی «جهانی» و «کنارسیاه» در منطقه‌ی فیروزآباد به غارنوردی و تحقیق میدانی می‌پردازد و سپس به شیراز می‌رود تا از سایت‌های گردشگری این شهر دیدن کند.

به گزارش ایسنا، در نشست بین‌المللی «شناخت و حفاظت از گنبدهای نمکی» که به مدت هشت روز با هدف معرفی و شناساندن غارها و گنبدهای نمکی ایران در قشم و استان فارس برگزار می‌شود، فدی نادر ـ دبیر اول اتحادیه‌ی جهانی غارنوردی ـ، پروفسور پل ویلیامز - دبیر فرعی اتحادیه‌ی جهانی غارنوردی -، افرین مرکادو ـ رییس فدراسیون غارنوردی کشورهای آمریکای لاتین‌ ـ، جانی تواک ـ نایب رییس کلوپ غارنوردی لبنان‌ ـ، ژان‌پیر بارتولیز ـ رییس دپارتمان حفاظت از غارهای جهانی -، مارک متنی ـ پژوهشگر لبنانی - و جمعی از غارنوردان کشور و اعضای انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران حضور دارند.

در پنل علمی این نشست که با حضور دانشجویان و متخصصان زمین‌شناسی، غارشناسان و غارنوردان برگزار می‌شود، مقاله‌هایی با عنوان «حرف‌های گنبدهای نمکی سرزمین مادری‌ام»، «معرفی اتحادیه جهانی غارنوردی»، «یونسکو و حفاظت از غارها»، «معرفی غارنوردی در 11 کشور آمریکای لاتین»، «معرفی کلوپ غارنوردی لبنان و غار زیبای جیعتا»، «محافظت از غارها و کنترل و سازمان‌دهی»، «پژوهش در غارها و کارست‌ها»، «ژئومورفولوژی گنبد نمکی قشم»، «مکانیسم تشکیل غارهای گنبد نمکی قشم» و «توسعه کارست نمک در گنبد نمکی کنارسیاه» ارائه می‌شوند.


منبع:سایت انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد